• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Bira11

Hua vad trött jag är! klart man sprutar in en massa hormoner plus att man äter antibiotika tut de är sista dagen för den i morgon.

• AshaG
    LnH skrev 2012-05-11 07:28:29 följande:
    Vilken ruvardag är du på AshaG? De sa till mig att jag kan testa den 19 men att jag inte ska testa den 18 för det kunde vara negativt då för att bli positivt dagen efter....tydligen så tjuvtestar många och slutar med vaggisar för de tror att det inte är ngt.
    Tack, för det lilla hoppet...men jag har testat den dag de sa jag skulle o ej tidigare....tror det e Rd15 eller 16. fick ett 2dagars på mitt ET.

Ringde o pratade med dom idag...för nu vill man ju sätta igång direkt så man ej förspiller mer tid (dvs ägg), men det gick inte. Måste vänta en mensperiod innan jag får sätta igång igen. O då har de inte tagit nåra prover eller nåt...men det e klart att de vet väl vad som ger det bästa resultatet (hoppas jag).

De sa ialla fall att jag skulle sluta ta Lutinus nu o bara invänta mensen o sen höra av mej till nästa mens där på.
    Men du menar alltså att det kan bli + i alla fall? Verkar konstigt. Jag körde korta protokollet ...kanske det är därför?
  • Bira11

känns som man fått ett myggbett där man tar orgalutran sprutan

• Csillag
    Bira11 skrev 2012-05-11 19:22:20 följande:
    känns som man fått ett myggbett där man tar orgalutran sprutan
    haha ja de gör de faktist lite
  • joujou

Dags för VUL och blodprov imorgon igen! och idag är det dags för sista sprutan =) 

• Lillan15

Jag tar redan Maxdos av Menopur 450 E. Brukar få ut 4 ägg vid ÄP, det är ju lite det. Kanske pga detta. Jag får höra på tis. vad läkaren säger om den nya metoden. Nu får vi verkligen hoppas att det funkar i augusti vid ÄP!

• Lillan15

Ang. andra med. som Prednisolon, Trombyl, Fragmin skall man säga till om det själv?

• Csillag
    Lillan15 skrev 2012-05-11 20:27:51 följande:
    Ang. andra med. som Prednisolon, Trombyl, Fragmin skall man säga till om det själv?
    oftast går de fortare att få de om man tar upp de sj och om inget annat fungerar brukar dom va villiga att försöka.
    vissa läkare följer forskning o studier o vill gärna testa nya saker o pratar me patienterna.

jag käkar ju både prednisolon o haft trombyl o de har aldrig vari problem så.
    trombyl för minska MF risken o öka blodflödet i livmode bildas blodplättar e proppar.

prednisolon för sänka imunförsvaret så kroppen inte ser äggen som ett hot o underlätta för ägget att fästa 

sen har ja en immunologoisk sjukdom som gör att prednisolon rekomenders till oss.

TIPS . gå in på www.prednisolon.se
    står om ivf isv.. 
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-05-11 12:46:23 följande:
    LnH: När du blev gravid på egen hand så lyckades alltså ägget komma igenom äggledaren trots att dina äggledare är blockerade?

Min läkare har också sagt att det är positivt om man någon gång har blivit gravid även om det blev missfall. Själv har jag ett utomkved och ett tidigt missfall (efter första ivf-försöket) i bagaget.
    De sägs att de ska vara väldigt positivt att man lyckats bli gravid sj.
    Meb kan säga att min läkare väljer att inte säga så,då han sj ser hur många som fått problem när de e dags för bebis nr 2 o folk sliter år ut o år in.
    Ibland kan ju problemen uppkommit efter ettan.
    Eller som jag, lyckatdes egentligen med ettan för jag tog ppiller som de va hormoner i.
    De blev ju lite knas där.
    Ppiller som ska skydda mot en graviditet gjorde mej ist gravid.

Mång MF i bagaet kan ju betyda immonulogiska problem och sverige är långt efter i forskningen där tyvärr.
    Det finns tydlig forskning som visar att ett immun problem kan ställa till de regält.
    Är innumförsvaret för högt så ser den allt som kommer in i kroppen som ett hot, ex ett ägg,eller spermier vid vanligt sex.Då stöter kroppen ut de för att det är ett "hot"
    Har man fördåligt inumförsvar så finns de inget skydd för att hålla sjukdommar o bakterier borta.

Jag har haft fram till 2010 ett VÄRDELÖST imonförvsar och varit sjuk o legat inne flera gånger per år.Mer lr mindre kändes som ja bodde på infektionskliniken i jkpg.
    Jag hade 6 MF dessa åren.Jag va mottaglig för allt o minsta lilla bakterie som va omkring mej lyckades göra mej sjuk.
    Sen fick jag nog o infektionskliniken sa att de enda som kommer hjälpa är  sprutor för mitt imunförsvar skulle ökas.
    De blev att testa de.Risken med sprutorna va att mina lungor kunde kollapsa, man kkunde få diabetes osv.
    Jag blev livrädd.
    Ska medicinen som ska hjälpa mej bygga upp mitt imunförsvar kunna ge mej lungkollaps o jag kan dö av detta...
    Eller ska ja skita i sprutorna o kanske dö av en lugninflammation ist.
    2010 hade jag haft 4 st grava lunginglammationer.

Vi övervägde de o sa att vi chansar på sprutorna.Läkarna hade väl inte sagt de va de bästa o enda valet om dom vetat annat...

"Nackdel" med sprutorna.
    Det gjorde mitt imunförsvar till toppkvalite o överaktivt ist.
    Nu stöter kroppen bort nästa precis allting.

När diom sen fann tsh felet så konstaterades ju ännu mer med min historia att detta problemet när dom kollade alla journaler hade ju legat sen 2001 oxå,men ref värdet va då högre o ingen reagerade.

Väl fått bukt på Tsh värdet så tänkte ja ju att´Yeeeees nu äntligenkanske,.
    Men tyvärr så får vi inte bukt på mitt höga imonförsvar som kikat in ist.
    Tnf Alfta o TPO antikropparna är förhöga.
    Nu ska vi se om prednisolonen lyckas bryta imunförsvaret lite tillfälligt så jag kan bli gravid men inte tappa imonförsvaret under tiden.
    Prednisolon är en medicin som anänds mkt utomlands vid ivf och äggdonation, den försvagar imunförsvaret lite och hjälper ägget att fästa bättre.

albylminorna jag ska ta är för strömmningen i livmodern,för att undvika att MF sker när jag sänker ner mitt imunförvsar.
    Skulle vari trombyl men de va slut på apoteket o leverantörerna kunde inte svara när dom kunde få ut mer, men att de fanns i apotekskedjan o kunder fick leta runt.
    Tyvärr fanns inte Trombyl under 15 mil ifrån mej och då valde vi Albyl ist som ger samma effekt,men man måste dela tabletten för att inte förstor ska tas.

Så för att man fått barn innan,betyder inte att man har lätt att bli gravid igen.
    Tyvärr är de så MÅNGA kliniker resonerara,och kollar inte journalerna för alla patienter som kommer för ET utan journalen kollas oftast bara av huvudläkaren.
    Å de e just han man måste veta är duktig o gör allt för att försöka med allt och testa allt.
  • Csillag
    LnH skrev 2012-05-11 13:00:37 följande:
    Mandelmumsa:
    Nej innan jag satte in en spiral så var det inga fel på mina äggledare eller fertilitet som det verkade.

Fråga, jag kan knappt ha mina bh:ar längre, mina bröst har blivit så svullna att jag knappt kan har mina bh:ar?! Har ni också så? Antar att det är crinonen. Har också fått en MASSA jätteblå synliga ådror där och de gör ont till och från och har svårt att sova för de gör så ont i dem.
    hihihi förlåt ja skrattar men de låter som du e lite som mej.
    Växer för ingenting.
    Oj du kuommer nog växa om de visar positivt. (Vilket vi hoppas)
    Crinonen kan tyvärr få tuttar o mage osv att svullna o växa.
    Första omgången med alla sprutor så svällde ja jätte mkt o ja tcyjkte de va jätte jobbigt.Tog 2 månader innan jag va nere till de normala.
    Läkarna vet egentligen inte varför man kan svullna, de e sällsynt men tyvärr gör vissa de.

Jag sväller ju oxå väldigt fort vid graviditet, har ju gått upp fruktansvärt fort o mkt när ja vari gravid,min kropp fylls med vätska o de gör så ont i slutet att jag gråter.
    efter förlossning får man äntligen tabletter för vätskan när man har så mkt o livet börjar kännas lite bättre hehe.
    Nackdel med mkt vätska under graviditet är ju ökat blodtryck som kan leda till grav diabetes o havarndeskaps förgiftning o blodtransfusion.
    Sen är kilona inte lätta för många att gå ner så de gäller att va motiverad redan under graviditeten.
    Jag sa till min man redan från början att från att bebis/ar kommit ut så blir de promenader från start + från V 5 så blir de träning.
    har gjort så första graviditeten o de tog mej ca 1 år innan mina kikonva borta.Gick upp 37 kg med henne.
    Tvillinagrna så hade ja sagt samma sak,MEN pga att de va en tvilling graviditet o stor risk för framfall +  havandeskapsförgiftning o blodtransfusion så fick ja stränga order om ingen träning förrens tidigast 12 veckor.
    Jag trodde ja skulle dö när han sa de, vadå 12 veckor!!

jaja bara bita i sura äpplet tänkte jag.
    De visade lösa sej endå, lösa sej till att jag dessutom blev orolig regält.
    Ingen träning, åt ordentligt o 2 småttingar som va hur smälla som helst.
    Rasade 39 kg på 1 månad +6 dagar.
    Jag fick inget stopp på de.Va livrädd att den där stora magen jag fått skulle hänga i knävecken snart för de va ju bara slapphud.
    Men mest troligt för ja tränat så hårt innan ja blivit gravid så lyckades kroppen klara de bra.
    Fick stopp på de när jag kom ner till 41 kg.Sen lyckades ja ta mej upp till 45.Men pendlade mellan 42-45 kg fram tills nu slutet av 2010 innan jag fick upp min vikt till normalt.

Hoppas du slipper massa uppvikt när du blir gravid.
    Jag tycker sj de är fint att va Stooooor när man e gravid,men de e oxå väldigt tungt o jobbigt.
    Ryggen tar regält mkt med stryk.
    Men visst e de underbart att veta att denna stora mage ligger en/två bebisar i

O efter förlossningen kommer ni snabbt märka bni saknar den där magen lite, bara själva grejen att man under graviditetens gång håller mer o mer handen på magen, de blir sen en sån dumhet efteråt, man lägger handen på magen,men konstaterar öhh de finns ju inget där längre 
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012