Mandelmumsa skrev 2012-05-11 12:46:23 följande:
LnH: När du blev gravid på egen hand så lyckades alltså ägget komma igenom äggledaren trots att dina äggledare är blockerade?
Min läkare har också sagt att det är positivt om man någon gång har blivit gravid även om det blev missfall. Själv har jag ett utomkved och ett tidigt missfall (efter första ivf-försöket) i bagaget.
De sägs att de ska vara väldigt positivt att man lyckats bli gravid sj.
Meb kan säga att min läkare väljer att inte säga så,då han sj ser hur många som fått problem när de e dags för bebis nr 2 o folk sliter år ut o år in.
Ibland kan ju problemen uppkommit efter ettan.
Eller som jag, lyckatdes egentligen med ettan för jag tog ppiller som de va hormoner i.
De blev ju lite knas där.
Ppiller som ska skydda mot en graviditet gjorde mej ist gravid.
Mång MF i bagaet kan ju betyda immonulogiska problem och sverige är långt efter i forskningen där tyvärr.
Det finns tydlig forskning som visar att ett immun problem kan ställa till de regält.
Är innumförsvaret för högt så ser den allt som kommer in i kroppen som ett hot, ex ett ägg,eller spermier vid vanligt sex.Då stöter kroppen ut de för att det är ett "hot"
Har man fördåligt inumförsvar så finns de inget skydd för att hålla sjukdommar o bakterier borta.
Jag har haft fram till 2010 ett VÄRDELÖST imonförvsar och varit sjuk o legat inne flera gånger per år.Mer lr mindre kändes som ja bodde på infektionskliniken i jkpg.
Jag hade 6 MF dessa åren.Jag va mottaglig för allt o minsta lilla bakterie som va omkring mej lyckades göra mej sjuk.
Sen fick jag nog o infektionskliniken sa att de enda som kommer hjälpa är sprutor för mitt imunförsvar skulle ökas.
De blev att testa de.Risken med sprutorna va att mina lungor kunde kollapsa, man kkunde få diabetes osv.
Jag blev livrädd.
Ska medicinen som ska hjälpa mej bygga upp mitt imunförsvar kunna ge mej lungkollaps o jag kan dö av detta...
Eller ska ja skita i sprutorna o kanske dö av en lugninflammation ist.
2010 hade jag haft 4 st grava lunginglammationer.
Vi övervägde de o sa att vi chansar på sprutorna.Läkarna hade väl inte sagt de va de bästa o enda valet om dom vetat annat...
"Nackdel" med sprutorna.
Det gjorde mitt imunförsvar till toppkvalite o överaktivt ist.
Nu stöter kroppen bort nästa precis allting.
När diom sen fann tsh felet så konstaterades ju ännu mer med min historia att detta problemet när dom kollade alla journaler hade ju legat sen 2001 oxå,men ref värdet va då högre o ingen reagerade.
Väl fått bukt på Tsh värdet så tänkte ja ju att´Yeeeees nu äntligenkanske,.
Men tyvärr så får vi inte bukt på mitt höga imonförsvar som kikat in ist.
Tnf Alfta o TPO antikropparna är förhöga.
Nu ska vi se om prednisolonen lyckas bryta imunförsvaret lite tillfälligt så jag kan bli gravid men inte tappa imonförsvaret under tiden.
Prednisolon är en medicin som anänds mkt utomlands vid ivf och äggdonation, den försvagar imunförsvaret lite och hjälper ägget att fästa bättre.
albylminorna jag ska ta är för strömmningen i livmodern,för att undvika att MF sker när jag sänker ner mitt imunförvsar.
Skulle vari trombyl men de va slut på apoteket o leverantörerna kunde inte svara när dom kunde få ut mer, men att de fanns i apotekskedjan o kunder fick leta runt.
Tyvärr fanns inte Trombyl under 15 mil ifrån mej och då valde vi Albyl ist som ger samma effekt,men man måste dela tabletten för att inte förstor ska tas.
Så för att man fått barn innan,betyder inte att man har lätt att bli gravid igen.
Tyvärr är de så MÅNGA kliniker resonerara,och kollar inte journalerna för alla patienter som kommer för ET utan journalen kollas oftast bara av huvudläkaren.
Å de e just han man måste veta är duktig o gör allt för att försöka med allt och testa allt.