• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-10-22 12:35:27 följande:
    Men vad fan! Sista sprutan jag ska ta, den för ägglossning, finns inte att få tag på. Den är totalt slut hos leverantör.
    Väntar på att kliniken ska ringa, men vad gör man?
    Jag hade samma problem som du 2 av mina omgångar.
    Sista gången va den slut på ventral lagret (mest troligt de e där de e slut nu med) o då kan inte apoteket beställa hem den heller.
    Jag fick snällt åka 23 mil för att hämta ut sprutan på det annat apotek den gången,
    Måttligt imponerad då kan ja säga.MEN va fan gör man inte.

Första gången hade ja turen att min läkare hade de liggandes på kliniken så jag fick ta en hos dom.
    Men dom sa att i värsta fall går de lösa,mn dom vill gärna inte byta behandling mitt i.
    Medicinerna matchar varandra oftast för bästa resultat.

Orgalutranen är inte samma sak.
    Orgalutran e ju den sprutan man tar för att ägget INTE ska släppa.

Hoppas verkligen du får tag i de.
    Jag vet sj vilket helvete de va o stressigt.
    Sista gången va ja ändå på apoteket direkt efter ja fått de av läkaren mn de hann inte hem i tid ändå ju.

Å tyvärr kan ju inte apoteket göra nått om de e slut på central lagret.

Pröva ringa apoteket o se om dom kan få tag i den via ett annat apotek så du får åka dit o hämta den,värt de,lovar!
    Sen finns de ju olika apotek,finns ju både apotek hjärtat o apotek kronan osv.
    Ibland har dom olika sortiment inne ju.
    Bara ett tips...Hoppas de löser sej.
  • Fidelis ad urnam
    Csillag skrev 2012-10-22 19:28:48 följande:
    Jag hade samma problem som du 2 av mina omgångar.
    Sista gången va den slut på ventral lagret (mest troligt de e där de e slut nu med) o då kan inte apoteket beställa hem den heller.
    Jag fick snällt åka 23 mil för att hämta ut sprutan på det annat apotek den gången,
    Måttligt imponerad då kan ja säga.MEN va fan gör man inte.

Första gången hade ja turen att min läkare hade de liggandes på kliniken så jag fick ta en hos dom.
    Men dom sa att i värsta fall går de lösa,mn dom vill gärna inte byta behandling mitt i.
    Medicinerna matchar varandra oftast för bästa resultat.

Orgalutranen är inte samma sak.
    Orgalutran e ju den sprutan man tar för att ägget INTE ska släppa.

Hoppas verkligen du får tag i de.
    Jag vet sj vilket helvete de va o stressigt.
    Sista gången va ja ändå på apoteket direkt efter ja fått de av läkaren mn de hann inte hem i tid ändå ju.

Å tyvärr kan ju inte apoteket göra nått om de e slut på central lagret.

Pröva ringa apoteket o se om dom kan få tag i den via ett annat apotek så du får åka dit o hämta den,värt de,lovar!
    Sen finns de ju olika apotek,finns ju både apotek hjärtat o apotek kronan osv.
    Ibland har dom olika sortiment inne ju.
    Bara ett tips...Hoppas de löser sej.
    Jag fick tag på allt, apoteket hjärtat hade på lager (apoteket har aldrig några IVF mediciner på lager här). Men det krävde mycket ringande runt till olika apotek innan det kom fram. Men nu har jag allt utom gonal-f som ska komma i veckan. 
    Det var måttligt stressande när de först ringde från apoteket och sa att medicin nummer ett inte fanns att få tag på och sedan, någon timme senare, att medicin två inte fanns att få tag på.
    MEN, när jag pratade med apoteket hjärtat sa de att ovitrellen inte alls är slut på något lager eller hos leverantör, vilket apoteket påstod, utan hon sa att de måste ha sökt på fel artikelnummer. För ena artikelnumret visade att det var helt slut, överallt, och det andra artikelnumret att det fanns gott om det. De hade själva fått leverans i dagarna. Så det verkar vara skit bakom spakarna på apoteket som ledde till all min stress.  
  • Csillag
    Snölängtan skrev 2012-10-22 18:19:46 följande:
    Förstår precis!

Läkaren sa att det beror på att jag denna gång svullnat upp mer (anledning...öh hormoner...annan graviditet...jag hade inga som helst sådana problem förra gången...) och då kommer en nerv i handleden i kläm och på så vis drabbar det i princip alla fingrar och sedan kommer värken som ett svar på att nerver och muskler inte vill samarbeta. Tjoho! Det är vanligare att man får liknande problem de sista 4-6 veckorna då man ju samlar på sig vätska inför förlossningen, men för vissa startar de redan vi v.21..."typ". Sedan sa de att har man dessutom gener som gör att man kanske har lite trång kanal för just den här nerven så "åker man dit som på ett bananskal" och det enda att göra är att byta föräldrar (mina alltså..och det är ju lite sent nu... *skratt*)    Jag trodde att så fort "knyttet" är ute så försvinner problemen men tydligen kan det ta upp till 3mån efter förlossning. och för ett litet fåtal blir det bestående i viss utsträckning...men det är vääääldigt få! (Jag ska inte vara en av dem.) Men som det ser ut nu så kan det bli upp till 180 nätter till med sömnsvårigheter, om jag har otur. Försöker förtränga det och ta en natt i taget för att hålla humöret uppe och som sagt, jag har turen att ha ett 26v gammalt "knytte" i magen och DET är också bra att fokusera på efter alla turer.  
    USCH Fyy o Tvi din stackare.
    Hoppas verkligen du ska slippa de snart o verkligen slippa d efter förlossningen.
    Så tråkigt när man ska va en av få de drabbar o man drabbas hårt.
    Försök tänka framåt o positivt (Säger jag som e världs sämst på de just nu)
    Men försök tänka framåt,att de faktist kommer gå över.
    De e så jag tar mej igenom graviditeten.
    Varje dag,varje vecka e en ny milstolpe.
    Å det har varit värt varenda minut av oro rädsla tårar osv när man har en liten groda i famnen.
    Man får bara försöka FRSÖKA tänka positivt i allt helvete man går igenom.

Om några månader sitter vi där, med varsitt litet pyre.

Idag va jag o beställde våran vagn o inhandlade lite saker.
    Inte vågat gra nått med bebis innan,mn nu känner ja mej samtidigt stressad över att inte ha gjort de som att rädslan kickar in över att nått ska hända.
    Mn vagnen känns skönt att ha beställt o att förlossnings garantin går in om nått nu skulle hända sen.

Tema denna gången för våran lilla groda blir Pingu.

Dottern hade Nalle Puh
    Tvillingarna hade Spöket laban
    Så detta blev en Pingu.barnen fick vara med o bestämma tema o prickade in rätt.
    Pingu passar både flicka o pojke tyckte vi.

Så nu liger de lite Pingu saker här hemma o lite annat som behövs.

Barnvagnen kommer väl när den e klar hos leverantören.

Puhhh känns verkligen både nervöst o oroligt att börja inhandla o plocka fram.
    Men man måste ju börja...
    Gäst rummet börjar likna en baby butik nu då sakerna från vinden tas fram mer o mer.

skickar dej massa massa styrke kramar o hoppas verkligen du ska slippa ha superont.

• Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-10-22 19:35:47 följande:
    Jag fick tag på allt, apoteket hjärtat hade på lager (apoteket har aldrig några IVF mediciner på lager här). Men det krävde mycket ringande runt till olika apotek innan det kom fram. Men nu har jag allt utom gonal-f som ska komma i veckan. 
    Det var måttligt stressande när de först ringde från apoteket och sa att medicin nummer ett inte fanns att få tag på och sedan, någon timme senare, att medicin två inte fanns att få tag på.
    MEN, när jag pratade med apoteket hjärtat sa de att ovitrellen inte alls är slut på något lager eller hos leverantör, vilket apoteket påstod, utan hon sa att de måste ha sökt på fel artikelnummer. För ena artikelnumret visade att det var helt slut, överallt, och det andra artikelnumret att det fanns gott om det. De hade själva fått leverans i dagarna. Så det verkar vara skit bakom spakarna på apoteket som ledde till all min stress.  
    Skönt att de löste sej tillslut..
    jag hmtar ju ändå min medicin i en stad där min ivf läkare har sammarbete med apoteket så allt ska finnas i lager,mn ibland (tyvärr oftare o oftare) så är de slut så man måste beställa i tid.
    Däremot kan ja förstå apotekt samtidigt oxå när de e slut på central lagret för de e ju inget dom kan påverka.

Gonal F brukar inte va svårt att få tag i, brukar dimpa in innom några dagar..
    Annars brukar ju ivf klinikerna ha de hemma så din läkare kan få tag i de på så vis.
    gonal F e ju en av dom vanligaste ivf preparaten.
  • enäggs81

måste fråga! ska ta otrivellen kl.22. det står nåt i bipacksedeln om att blir det en stor luftbubbla ska man göra nåt avancerat. Har ingen fått någon sån bubbla? jag har inte kollat Min penna ännu men vill va förberedd!

• enäggs81

var som tur var ingen luftbubbla! men alltid är det något att oroa sig för. tryckte in hela dosen till det stod noll. Sen skulle man ju hålla in knappen 10 sekunder och hålla den intryckt tills nålen var ute igen. jag råkade släppa upp knappen en sekund när den stog på noll. men tryckte in knappen igen fort och höll kvar nålen i mig minst 10 sekunder till. och höll in den när jag tog ut den ur skinnet. kan detta ha strulat till det? kan det bli baksug om man släpper knappen ? jag tror inte det är någon fara men nu ska man oroa sig för detta också!

• Nina76

Ingen fara enäggs. Det kan inte bli baksug. Det är så att man inte drar ut nålen för fort och medicin sipprar ut. Du kan andas ut och njuta av at vara sprutfri ett dygn.  Skrattande
    Lycka till på ÄP om jag glömmer att skriva det sen. 

• enäggs81

Nina76: tack för dom orden;) Ja kan det bli onsdag nu! just det jag tog otrivellen i magen! Hoppas det var rätt kroppsdel? tänk om dom sa benet till mig! var tog ni den?!

• Nina76

I vissa bipacksedlar har det stått låret, men jag har ALLTID tagit ALL medicin i magen. Enligt klinikernas instruktioner. Man (jag i alla fall) har ju mest att hålla i där.  Flört  Så du har gjort helt rätt, enäggs. 

Rolig fakta: I USA däremot fick min svägerska ta sina hormonsprutor i rumpan. Aouusch!!  Förvånad 

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012