• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    enäggs81 skrev 2012-10-19 15:46:04 följande:
    Lycka till alla med ÄP:n och bebisar i magen! varför kan man inte bara ha sex och bli gravid som många andra? Känns så tufft! och till råga på allt ska man bli ruinerad !
    Håller me dejMen ge inte upp!!!
  • Csillag
    Ah77 skrev 2012-10-19 17:09:33 följande:
    Hej!

Jag hoppar inte här och hoppas. att det är okej?.
    Jag är 35 år och har en son som är snart 2 år i januari. Jag har PCOS och han kom till på ett FET 2a försöket. Nu håller vi på med syskonförsök på CVL och är inne på försök nr 2. Jag har inte tyckt det varit så jobbigt innan men nu börjar det tära på mig. Vi har bara 1 embryo kvar i frysen då 1 inte klarade upptiningen i måndags. Känns stressande att veta att vi kanske måste börja om med äggplock osv.Just nu är jag på ruvardag 4 och har en molande mensvärk. TD är inte förrän 29/10. Borde det inte vara lite tidigt? Sen tar jag progynon och progesteronsuppar 3 om dagen. Är det någon som ruvar/ruvat och haft molvärk såhär tidigt?  Har hört att biverkningar från progesteronet kan vara just molvärk men självklart målar jag f..n på väggen då jag kände såhär sist då det var ett minus.. 
    Hej o välkommen in till oss!!Då håller viu tummarna att de tar sej denna gången.
    De kan ju va proggisarna som ger molnvärken,MEN de kan oxå va så att de blir en bebis.
    proggisar ger ju mkt biverkningar o olika på alla tyvärr.
    Hoppas verkligen de tar sej för dej nu o ni slipper börja om.

När har du testdag??

Välkommen in till oss igen 
  • Csillag
    skånetjejen skrev 2012-10-19 17:51:47 följande:
    Äp i dag gick bra !! 7 ägg blev det !!! är nöjd :) allt gick bra i dag har inte haft så ont och ej varit så svullen som de andra gångerna !! fick nog mindre lugnade och smärtstillande denna gången vilket var bra för föra gången var jag helt groggy och det var jätte obehagligt!!  får reda på i morgon fm hur många som är befruktade och får då oxå veta när återförande blir !! blir antingen på söndag eller måndag!!  hoppas att det några st som är befruktade !!

tack alla för lycko önskningarna !!! det betyder mkt 
    lycka till till alla andra som oxå har äp snart !! håller tummarna !!

kram

Åhh va skoj, grattis till bra skörd gumman.
    Håller tuimmarna nu att alla blir befruktade o du får tillbaka ett guldägg.

Jag tog heller inte så mkt lunande,sa ja ville ha de minsta för ju mer lugnande du har i kroppen ju mindre blodcirkulation i kroppen,vilket e mindre chans till graviditet så ja ville ha lägsta dos.
    Ska hålla alla tummar o tår för dej. 
  • Csillag
    Victrix skrev 2012-10-19 19:25:58 följande:
    Det är nog ändå ingen som kommer ihåg mig :P men ännu har ingen remiss skickats till IVF (proverna skulle bara vara klara i augusti och sen skulle den skickas) då det upptäcktes att jag hade cellförändringar vid cellprovet. Har nu tagit nya prover efter väntat två månader, så nu är det att vänta en månad till för svar på nytt cellprov samt vävnadsprov, hoppas på det bästa och att de då skickar remissen. Vill komma igång med detta nu, bara vänta och vara orolig är så tråkigt.

Stort lycka till för alla som är igång och även er andra :)
    Joooooo jag kommer ihååg dej gumman!!!
    Se så,upp me hakan, Du e alltid välkommen inne hos oss.

SKa hålla tummarna för dina cellförändrings prover.
    Jag har oxå haft cell förändringar o fått ta bort de.
    Så ge inte upp! 
  • Ah77
    familjenekberg skrev 2012-10-19 20:31:00 följande:
    Ah77 Jag tog som du och hade molande värk tidigt vet dock inte om det berodde på medicinen eller att jag var gravid. Håller tummarna för att det lyckas. Det säger art chansen att lyckas är högre om man blivit gravid från samma sats ägg om du förstår vad jag menar. Lycka till.

Jag hoppas du har rätt! Ja i måndags hade vi med vår son till kliniken och då sa läkaren samma. Att det är bra chanser efter en lyckad ivf med en ny från samma laddning. :)
  • Ah77
    Csillag skrev 2012-10-19 21:33:37 följande:
    Hej o välkommen in till oss!!Då håller viu tummarna att de tar sej denna gången. De kan ju va proggisarna som ger molnvärken,MEN de kan oxå va så att de blir en bebis. proggisar ger ju mkt biverkningar o olika på alla tyvärr. Hoppas verkligen de tar sej för dej nu o ni slipper börja om. När har du testdag?? Välkommen in till oss igen 

Hej o tack!! Vi hoppas, hoppas på bebis. Ringde kliniken och frågade. Sköterskan tyckte oxå det lät lite för tidigt med mensvärk. Jag har testdag 29/10.. :)
  • Victrix
    Csillag skrev 2012-10-19 21:38:41 följande:
    Joooooo jag kommer ihååg dej gumman!!!
    Se så,upp me hakan, Du e alltid välkommen inne hos oss.

SKa hålla tummarna för dina cellförändrings prover.
    Jag har oxå haft cell förändringar o fått ta bort de.
    Så ge inte upp! 
    Vad snällt :) trodde det skulle gå fortare till IVF än det gjorde, men man får försöka se positivt, ingenting går ju bättre om man är negativ.

Hur är det med cellförändringar? om de inte är borta nu, tar man bort dem direkt då? och går det att påbörja IVF direkt eller måste man vänta? Största oron kring detta är att det känns som att det bara blir uppskjutet och uppskjutet hela tiden :/.
    B
  • Snölängtan
    skånetjejen skrev 2012-10-19 17:51:47 följande:
    Äp i dag gick bra !! 7 ägg blev det !!! är nöjd :) allt gick bra i dag har inte haft så ont och ej varit så svullen som de andra gångerna !! fick nog mindre lugnade och smärtstillande denna gången vilket var bra för föra gången var jag helt groggy och det var jätte obehagligt!!  får reda på i morgon fm hur många som är befruktade och får då oxå veta när återförande blir !! blir antingen på söndag eller måndag!!  hoppas att det några st som är befruktade !!

tack alla för lycko önskningarna !!! det betyder mkt 
    lycka till till alla andra som oxå har äp snart !! håller tummarna !!

kram

Grattis till en bra skörd! Hoppas att det har gått bra i "värmeskåpet" också!!! Lycka till! 
  • Snölängtan
    Csillag skrev 2012-10-19 09:54:10 följande:
    Hehe man kan inte ha full koll hela tiden

Grodan verkar ligga o gotta sej i magen, känner inte så mkt rörelser.
    Kände den ju väldigt tidigt mn tycker inte de har ökat så mkt, mn läkarna säger att de beror på att moderkakan ligger i vägen

Jag har nu inte haft nån blödning på 9 dagar så jag hoppas ja ska klara de här.

Man sitter som på nålar,nervös o rädd varje gång man ska gå på toa lr de hugger till som en kviv i magen.
    Oron är nog på topp o man försöker bara ta sej igenom dagarna för man vet att de betyder att jag e ett steg närmare att min groda ska klara sej.

Man har sina milstolpar man vill ta sej förbi.Mn sen vet ja att de e bara att hoppas på de bästa.

De som gnager i bakhuvudet är ju att jag haft svårt att behålla bebisarna innan o jag faktist då lyckatsatt nästan gå tiden ut så jag känner samtidigt att läkarna kan ju ha fel oxå,mn samtidigt vet ja att min förlossnings förberedelse är redan färdig då vi varit tvugna att göra den för 2 veckor sedan då de inte ser ut dom grodan kommer stanna inne så länge.

Känns lite skumt att redan ha "planerat" den n'r man vet att de mest troligt kan bli ett urakut kejsarsnitt pga moderkakan ligger fel.

De skrämmer skiten ur mej kan ja ärlkigt säga.De fanns inte på planeten att jag kanske skulle behöva föda med snitt,särskillt inte ett s.k katastrof sniff.
    Dottern e född vaginalt utan problem.
    Tvillingarna e födda vaginalt,varav en låg i säte trippelvikt som de kallas,mn båda vaginalt utan problem.
    Kejsarsnitt har alltid skrämt mej,o föda vaginalt har alltid varit enda tanken i huvudet.

Sen försöker ja tänka så att blir de ett ur akut snitt så beror de på moderkakan brister o grodan måste ut bara på nån minut.

Man ligger på kvällarna o känner de buffar o knuffas där inne i magen o man kommer på sej sj att le, en groda, ett mirakel efter alla dessa år.Mn tyvärr så kryper rädslan sakta på o man vå¨gar inte vara glad.
    Stressen av allt de här i rädsla o oro har nog tagit hårdast på mej,. att inte veta...
    Kommer ja bara några veckor till så vet ja ju att oddsen är stora att grodan kan klara sej.
    just nu går de inte rädda.

Men nog om mej, hur e de sj?????

Vad skönt ändå att blödningarna har slutat - eller iaf gör ett relativt långt uppehåll!!! Men det måste vara påfrestande psykiskt att ha ”förlossningsförberedelserna” klara i ett så tidigt skede. Måtte det dröja innan du behöver använda dig av dem! Håller tummar och tår för dig och din ”groda”!

När det gäller snitt (och speciellt de urakuta…) så är ju de ett kapitel för sig. Vår sons förlossning drog ut på tiden och läkaren hade under flera timmar (enligt journalen) inte tid att titta till just oss och när hon väl gjorde det tog det 4min innan sonen var ute. Meeeeeen försök tänka på att de som vid ett eventuellt uraktut snitt kommer att ta hand om er är kanonduktiga och fokuserade på att rädda liv på fantastiskt kort tid. Vi (eller maken snarare eftersom jag först var hög på lustgas och sedan blev sövd på stört....) var så imponerade över hur snabbt det kom folk från alla håll och med vilken laganda de samarbetade och förstås att allt ändå gick så bra som det gick!! De som tar hand om urakuta snitt är somd et verkar enormt kompetenta! Framförallt får man alla tänkbara resurser just då! (Men självklart är de urakuta snitten något man helst av allt slipper!!!)

Här är det tufft på ett annat sätt sedan 4v tillbaka…plötsligt svullnade jag upp och fick rejäla karpaltunnelsyndrom i båda armar/händer, dvs händerna domna/sover och jag har värk i fingrar/händer/underarmar. Både natt som dag. Sover med handledsskenor och har på dem på dan så gott det går. Jag känner verkligen att det är hur lång som helst kvar till 29/1. Att inte sova bra och ha ständiga probelm att skriva, äta, jobba mm tär på ork/humör mm. Lite deppigt nu men jag försöker tänka att det iaf inte är farligt för ”knyttet”. Det kunde vara mycket värre.

• skånetjejen

ÄP i fredags och allt gick bra, vi tyckte att denna gången känns det jätte bra och denna gången e det vår tur att lyckas,  i lördags vänta jag på samtal från klinikens lab för att berätta hur många som var befruktade, de skulle ringa innan kl 11 :00 tiden gick och gick, tillslut 10 45 ringde läkaren som jag träffa dagen innan!! 6 ägg var bra utav 7 men inga av de äggen var befruktade !! :( på en sekund gick vi från hopp till förtvivlan !! det e skit tråkigt, har tagit mediciner i 8 veckor och väntat på att börja behandlingen innan dess till ingen nytta, tillbaka på ruta 1 igen !! just nu känns det skit!! men det blir väl bättre om några dagar när vi har hunnit smälta detta!! hela detta året har bara varit en dal och berg bana !! det börja med ivf  1 misslyckades i februari, ivf 2 misslyckades i maj, ivf 3 skulle börja i augusti men blev upp skytten på grund av x i juli !! (mitt andra x), och nu när vi äntligen fick börja ivf 3 så blev det inget, så tillbaka till att vänta igen, som tur e har vi inte förbrukat några poäng eftersom det ej blev ett et, ska ringa in vid nästa mens för att få reda på planeringen !! 

håller alla mina tummar att det ska gå bättre för alla ni andra !! kram

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012