josefine bornstrom skrev 2012-04-16 23:17:39 följande:
Idag har jag vart in en sväng på förlossningen pga minskade fosterrörelser.. Men som jag anade så va allt som de skulle.. Men blev lite orolig imorse när jag inte kände han.. Men han va väldigt livlig.. Gjorde även en ctg-kurva men de va svårt att få en hel kurva.. Men fick Hjärtljud som pendlade mellan 131-142.. Fick även se siffror på mitt värkarbete Lr vad man ska säga.. Det pendlade mellan 21-23.. Då barnmorskan där sa att jag inte hade något aktivt värkarbete så tänkte jag Inge mer på de men så pratade jag med den blivande gudmodern till vår lilla son (hon har två döttrar på 2,5 år å 9 månader) å hon sa att har man Inge värkarbete ska de ligga på 0.. Hon berättade även att när hon kom in å skulle föda sin sista så låg hon på 0 nät hon kom in å gick ganska fort upp till 20 å när hon födde hade hon 60.. Fick ju reda på detta efter att jag vart på förlossningen så kunde ju inte ifrågasätta detta.. Men undrar nu om de e nån annan som känner igen sig idetta Lr om nån har nån aning om just de där siffrorna på ctg:t?!
Va bra att allt var bra! :) Skönt å kolla upp i allafall.
Ang de där med CTG och värkar så tror jag alla har helt olika värden. Värdet på ctg säger ingenting om hur kraftiga värkarna verkligen är utan det påverkas var man sätter dosan, hur hårt man spänner banden, vilket värde man ställer in maskinen på (nollvärde kan ligga på mellan 0-20), hur mycket hull det finns på magen m.m.
BM brukar tydligen inte kolla så mycket på själva "siffrorna" utan på de dalar och toppar som blir.
Endel kommer upp i 50 i en förlossning, medans jag läst om dom som kommit upp i över 100 också.
Men jag har ju aldrig förr barn själv så jag kan inte säga med all säkerhet :P utan de är bara sånt jag läst :)