• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • sassus

De säger att man gör av med ungefär 500 kalorier när man ammar. Givetvis måste det ju vara ganska individuellt, men jag lägger iaf till just 500 kalorier om dagen. Läste också att de rekommenderar att man inte går ner mer än 0,5 kg i veckan, så på grund av detta får jag äta drygt 2000 kalorier om dagen. Det är inte jättesvårt att hålla det, eftersom det är ganska mycket. Oroar mig lite för hur det ska gå att hålla sig till 1500 kcal sen, men förhoppningsvis är man inte lika hungrig då

• Fannypack

Yay! Trots helgens vinfestande hade jag gått ner 0.7 kg sedan förra veckan, mer än mitt mål. Konstigt hur sånt där blir....

• tinis

Vad har ni för vågar? Digitala eller den vanliga? Jag har en vanlig  så det är svårt att se grammen Obestämd

• G0thicca

Tinis: Jag har en digital våg. Bara en knapp hundring dyrare och då så mer man ju verkligen grammen på håren också. Insåg att det var smartare att köpa en digital trots allt, när jag dessutom har en vanlig våg för att väga mig. Ger inte heller alltid bästa resultaten jämt :/ Eller mest "rätt" resultat kanske. Det är dessutom en skitbillig en, köpt på Ikea. Vet inte ens om den är helt ok så att vikten stämmer...

Kör ni alla på digitala vågar till att väga er själva eller?

• Misshyde

Nu visar vågen + igen för 3e dagen i rad.. Kan någon snälla förklara för mig, kan man äta kolhydrater eller måste man äta fullkorn och GI.

Om det finns nån tabell som man bör följa, dvs x antal g protein, fett och kolhydrater.

• Misshyde

sambon påstår att kolhydrater binder fett och vatten vilket leder till att jag inte går ner i vikt. Så med andra ord så kan jag fortsätta äta ris pasta med mera varje dag/måltid bara jag håller mig till mina kalorier?

• Solstråle0001

Alla experter säger ju olika... Men om man minskar sitt kaloriintag bör man ju gå ner i vikt. Har funkat superbra för mig i alla fall.
    Sen är det ju inte fel att välja mat med lågt GI.

• Fannypack

Jag har också undrat över den funktionen i Shape Up, som visar hur man ligger till för andel fett/kolhydrater/protein. Den ser mer ut att gå efter den klassiska tallriksmodellen, än LCHF, om man säger så.... Jag ligger i stort sett alltid för högt i fett och för lågt i kolhydrater enligt den, och då är jag inte alls någon LCHF:are! (Men har dragit ner på pasta, för det känns inte bra). Kan man stäla om den? Ni som kör aktivt låg kolhydratskoster, hur ser den ut för er?

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!