• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • MammatillJacob

Min gräns ligger på 1350 kalorier/dag, men jag tränar bort 600 kalorier/dag (gymmet) då går jag ner snabbare samtidigt som jag mår bra. Just nu är jag så extremt sugen på kladdkaka men har bara 1 ägg, ska baka äggfri kladdis :P jag förtjänar det, jag har varit så duktig. Lycka till allihopa.

• lovestory

Jag försöker också gå ner i vikt med Shape up-appen. Eller det blir väl inte så exakt med min vikt, jag har ingen våg eftersom jag haft ätstörningar förut och att väga mig triggar igång mig. Men jag mäter mitt midjemått och på en vecka (jag har efter appen ätit 1350 kcal/dag) har jag minskat 4 cm i midjan, känns väldigt bra :)

Det bästa är att jag kan "unna" mig goda saker utan dåligt samvete. Om jag vill äta chips t ex är det bara att träna lite extra den dagen, mäta upp hur mycket chips jag kan äta, lägga in det i appen och sen äta med gott samvete. Det har jag aldrig gjort förut!

Till frukost brukar jag äta turkisk yoghurt, bär och lite nötter och frön eller knäckebröd med smör och skinka och gurka eller äggröra.

Jag försöker utesluta en del kolhydrater som triggar mitt sötsug, men äter t ex frukt och knäckebröd. Och sen äter jag inga lättprodukter utan sås på riktig grädde eller creme fraîsche och så.

Vore kul om vi kunde följas åt här! :)

• bonsai

Lovestory: tråkigt med ätstörningar. Jag har alltid haft ett osunt sätt till allt ätbart. När jag var liten mådde jag dåligt hos pappa så jag lärde mig som 5 åring att kräkas för att inte tvingas äta upp allt på tallriken. Sen efter det så har jag alltid slutat äta helt när jag mår dåligt. Men runt 23 när jag träffade min nuvarande sambo vägde jag knappt 50 kg som jag aldrig hade gått över. Sen kom sambo kilona smygande o jag gick upp 20 kg. Sen för tre år sen gick jag ner 5 kg med träning. Sen böev jag gravid o gick upp till 80 kg. Det gick jag snabbt ner till 65 igen. Sen spårade det rejält o jag hamnade på 82!! Nu i dag vägde jag mig o ligger på 78. Det känns bra!! Det är verkligen så bra att man får äta allt man gillar men med måtta! MammatillJacob: skönt att träna så mkt! Men min varnar att jag inte får komma under 1200 kcal per dag när jag tränar o inte äter igen det. Men jag kanske ska göra så med hälften av träningen då kanske? Kul att fler och fler letar sig hit:)

• MammatillJacob

Idag visar vågen 85.5kg jag blir så lycklig för varje gram jag går ner i vikt. Som liten trodde man jag hade anorexia, när jag kommun i 10 årsåldern började jag gå upp i vikt. Vistades inomhus och åt massor och mängder av kakor. lyckades gå ner i vikt alldeles innan graviditeten och nu 1 år senare har jag gett det ännu en ny chans att gå ner i vikt. Nu lyckas jag och det är bevis på att jag KAN!

• MammatillJacob

När jag kom i ska det stå och inte kommun, sorry skriver från telefonen.

• chokladbollen

kör också shapeup

Har precis börjat och behöver "lära" mig äta bra mat och låta bli allt övrigt. Kanske kan detta ge mig en extra puff i rätt riktning när man ser hur mycket allt onödigt ätande verkligen "kostar"

Men jag tycker man får äta så lite, finns inte en chans att detta kommer funka för mig om jag bara får äta 1300/dag så jag tänker lägga mig på 1800/dag bara för att få gröna staplar varje dag, för att få motivation att vilja fortsätta. Ger det några veckor och utvärderar sen hur det går Det gör inget om det går sakta, utan det viktiga är att det går neråt, jag har bara max 5kg att bli av med och då gör det inget om det tar lite tid, bara dom försvinner och jag inte tröttnar.

• Jenna Dark

frågan ang frukost...jag äter soyghurt (eller yohgott) med lite linfrön och dricker kaffe (ca 1 dl)
    . Är ingen "frukostmänniska" direkt, men brukade unna mig 1 dl havregrynsgröt med lättmjölk förr...tyvärr så tål jag väldigt lite kolhydrater och nu under amningen utesluter jag mjölkprodukter, (vilket snabbar på viktminskningen). tänker dock äta gröt igen då jag jobbar eller har börjat träna igen.
    Idag tog jag en rask promenad EFTER frukost på en timme, är helt slut...om man kunde leva så här nyttigt årets alla dagar skulle man ju se ut som värsta modellen jämt....

karma is a bitch if you are....
  • Jenna Dark

Skriver ni nåt på shapupclubs forum förresten???

• Jenna Dark

Amy27: man kan ju lägga in egna maträtter i shapeup...lite krångligt men om man har livsmedelsverkets app till hand så går det lite lättare...är du gravid förresten?

• bonsai
    chokladbollen skrev 2012-03-07 11:26:05 följande:
    kör också shapeup Har precis börjat och behöver "lära" mig äta bra mat och låta bli allt övrigt. Kanske kan detta ge mig en extra puff i rätt riktning när man ser hur mycket allt onödigt ätande verkligen "kostar" Men jag tycker man får äta så lite, finns inte en chans att detta kommer funka för mig om jag bara får äta 1300/dag så jag tänker lägga mig på 1800/dag bara för att få gröna staplar varje dag, för att få motivation att vilja fortsätta. Ger det några veckor och utvärderar sen hur det går Det gör inget om det går sakta, utan det viktiga är att det går neråt, jag har bara max 5kg att bli av med och då gör det inget om det tar lite tid, bara dom försvinner och jag inte tröttnar.

Vad säger appen att du ska äta varje dag i kalorier? För om du äter 500 kalorier mer varje dag än appen säger så går du nog inte ner någonting. Du kan ju ändra så att ditt mål per vecka blir lägre, då får du ju äta fler kalorier. Ta också bort så mkt fett som möjligt för då får du äta fler kalorier av andra saker. Man blir ju lite hungrigare eftersom man också krymper magsäcken. Kämpa på! Det kommer att gå bra!
    Jenna Dark skrev 2012-03-07 14:05:42 följande:
    Skriver ni nåt på shapupclubs forum förresten???

Visste inte ens om den:) får väl kolla in den kanske! Får se hur mkt tid jag har över med fl o fb o allt! Haha!
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!