• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • MaDDelicious

Halloj! Här hoppar jag in. Kom igång ordentligt med träning och kost (shapemeup) den 24 feb och det har nu gått två veckor. (bilder kan ni se här - http://maddielane.blogg.se)

tips på toppenfrukost (fått den av min PT)

1,5 dl Naturell yoghurt lätt
    1 dl Frysta Jordgubbar/Bär
    1/2 Banan
    1 msk blandade frön (sol, lin &  pumpafrön)
    1 rått ägg

Mixa & underbaaart god!

Tro mig jag fick panik innan pga det råa ägget, men det märks inte ens av! GRYMT god & proteinrik!         

• Makrame

Det måste testas! :) Hur lägger du in den drinken i shapeup?

• MaDDelicious
    Makrame skrev 2012-03-11 20:40:06 följande:
    Det måste testas! :) Hur lägger du in den drinken i shapeup?

Ta varje sak för sig så bli cirkeln rätt!
  • mrsIce

Vill bara önska er alla lycka till! En vän till mig gick ner dryga 30 kg mha appen (och självklart hård disciplin och mkt träning)!

• MaDDelicious
    mrsIce skrev 2012-03-11 20:44:59 följande:
    Vill bara önska er alla lycka till! En vän till mig gick ner dryga 30 kg mha appen (och självklart hård disciplin och mkt träning)!

Gu va kul! På hur länge då?
  • mrsIce

MaD: Är lite osäker, hon har gått dryga 50 kg sen slutet av 2008-sommaren 2011. Men runt 10 månader eller ngt kanske?

• MaDDelicious
    mrsIce skrev 2012-03-11 21:19:55 följande:
    MaD: Är lite osäker, hon har gått dryga 50 kg sen slutet av 2008-sommaren 2011. Men runt 10 månader eller ngt kanske?

O jäklar! Grymt jobbat! har hon ngn blogg?
  • Amy27

Brukar ni ha kalorier "över" i slutet på dan? Igår var jag ute hela dagen, var ju så grymt fint väder. Lång promenad i normal takt med barnvagnen, en l

• Amy27

Sabla telefon!

......en likadan med vovven fast i rask takt och sen en extra lång promenad framåt kvällen med mamma. Jag tror vi gick runt hela samhället.
    Jag åt lite chips (ugnsbakade), choklad och drack ett glas cider (alkoholfritt) på kvällen och hade ändå kalorier kvar. Jag hade ätit tre mål mat och mellanmål.

Kan det påverka viktminskningen negativt? Kroppen kan väl inte ställa sig i "svältläge" om jag äter bra och känner mig mätt?

• MaDDelicious
    Amy27 skrev 2012-03-12 00:07:33 följande:
    Sabla telefon!

......en likadan med vovven fast i rask takt och sen en extra lång promenad framåt kvällen med mamma. Jag tror vi gick runt hela samhället.
    Jag åt lite chips (ugnsbakade), choklad och drack ett glas cider (alkoholfritt) på kvällen och hade ändå kalorier kvar. Jag hade ätit tre mål mat och mellanmål.

Kan det påverka viktminskningen negativt? Kroppen kan väl inte ställa sig i "svältläge" om jag äter bra och känner mig mätt?

Något som min PT lärt mig är att vi gör av med ca 16-1700 kcal/dag men att 2000 rekomenderas om man rör sig mycket. Så även om du har ca 400 kcal kvar så är det ingen fara. Jag ligger nästan dagligen på 3-400 kcal under varje dag plus de jag förbrukar genom träningen(tränar 5-6 ggr/v á 2 h) men ligger ändå inte i svältläge. Dock är detta helt individuellt. Har du ca 400 kcal kvar så ska du bara äta utav dom OM du är hungrig, inte för att du har kcal kvar. Unna dig chips å liknande men bara ibland. Välj hellre något med samma kcal-värde men med annan fördelning utav näringsämnen. Ex avocado, nötter som är betydligt mkt bättre än chips, trots kanske samma värde. Detsamma gäller lightläsk som har 0 kcal. Såklart kan du dricka det utan att det påvärkar vikten, men samtidigt - VAD är det i lightläsk?

Vill du bara bli smal, eller vill du nå en hälsosamvikt där både in och utsida mår bra! :D 

KRAM!
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!