Amy27 skrev 2012-03-12 00:07:33 följande:
Sabla telefon!
......en likadan med vovven fast i rask takt och sen en extra lång promenad framåt kvällen med mamma. Jag tror vi gick runt hela samhället.
Jag åt lite chips (ugnsbakade), choklad och drack ett glas cider (alkoholfritt) på kvällen och hade ändå kalorier kvar. Jag hade ätit tre mål mat och mellanmål.
Kan det påverka viktminskningen negativt? Kroppen kan väl inte ställa sig i "svältläge" om jag äter bra och känner mig mätt?
Något som min PT lärt mig är att vi gör av med ca 16-1700 kcal/dag men att 2000 rekomenderas om man rör sig mycket. Så även om du har ca 400 kcal kvar så är det ingen fara. Jag ligger nästan dagligen på 3-400 kcal under varje dag plus de jag förbrukar genom träningen(tränar 5-6 ggr/v á 2 h) men ligger ändå inte i svältläge. Dock är detta helt individuellt. Har du ca 400 kcal kvar så ska du bara äta utav dom OM du är hungrig, inte för att du har kcal kvar. Unna dig chips å liknande men bara ibland. Välj hellre något med samma kcal-värde men med annan fördelning utav näringsämnen. Ex avocado, nötter som är betydligt mkt bättre än chips, trots kanske samma värde. Detsamma gäller lightläsk som har 0 kcal. Såklart kan du dricka det utan att det påvärkar vikten, men samtidigt - VAD är det i lightläsk?
Vill du bara bli smal, eller vill du nå en hälsosamvikt där både in och utsida mår bra! :D
KRAM!