• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • wildlife
    http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html Här skriver man in sin vikt och antal minuter man tränar för att få reda på hur många kalorier man förbrukat. Skriver jag in 30 min långsam promenad i appen så står det att jag gör av med 105 kalorier. Fyller jag i Promenad, 5,6 km/h (10,1 min/km) i 30 min gör jag av med 173...
  • bonsai
    theea skrev 2012-03-13 08:43:09 följande:
    Hej hoppar också in här om det är okej. Började med shapeup för en vecka sen idag. Skulle ha vägt mig idag men fick min mens i morse, och brukar alltid lägga på mig ett par kg. Väger just nu 68 och har som första mål 60, och ska gå ner 1 kg i veckan. Tränar zumba och powerwalk varje dag. Sen promenader med hunden i skogen.  Tycker ni alla är så duktiga, så jag är jätte taggad att gå ner nu  

Välkommen! Visst är det härligt att bli taggad av andra!! Jag hoppas ju på att nå mitt slutgiltiga mål om 20 veckor vilket är 60 kg! Du tränar ju massor! Skönt! Jag spinnar bara när jag hinner vilket oftast är fred-sönd. Annars följer jag bara kaloriräknaren på shapeup! Lycka till nu!
  • theea
    bonsai skrev 2012-03-13 18:26:42 följande:
    Välkommen! Visst är det härligt att bli taggad av andra!! Jag hoppas ju på att nå mitt slutgiltiga mål om 20 veckor vilket är 60 kg! Du tränar ju massor! Skönt! Jag spinnar bara när jag hinner vilket oftast är fred-sönd. Annars följer jag bara kaloriräknaren på shapeup! Lycka till nu!
    Tack Glad ja man blir verkligen peppad av andra. tränar du hemma? Själv kör jag zumba här hemma, tycker det är skönt att stå här hemma ensam och dansa hehe. usch idag är sötsuget stort, jäkla mens. Bakade nyttiga chokladbollar på kesella, stillade inte alls mitt sug, så jag frös in dom. Nån som har nått gott tips på nått sött? har ca 400 kalorier kvar att göra av med.
  • bonsai
    theea skrev 2012-03-13 18:46:14 följande:
    Tack  ja man blir verkligen peppad av andra. tränar du hemma? Själv kör jag zumba här hemma, tycker det är skönt att stå här hemma ensam och dansa hehe. usch idag är sötsuget stort, jäkla mens. Bakade nyttiga chokladbollar på kesella, stillade inte alls mitt sug, så jag frös in dom. Nån som har nått gott tips på nått sött? har ca 400 kalorier kvar att göra av med.

Jag tränar också hemma. Har en liten tjej på 2.5 år så jag vill inte åka hemifrån på kvällarna. När det blir ljusare så kommer jag börja gå power walks på kvällarna när jag hinner. Frukt i småbitar o lätt vaniljyoghurt är riktigt gott o inte så onyttigt men ändå sött! Det äter jag när det blir riktigt jobbigt att låta bli sötsaker!
  • MaDDelicious

Mango & Kesella Hallon = Stor favorit! Toppa med solrosfrön eller pumpakärnor!

• theea

Ja super gott båda era förslag, blev keso varma hallon och pofiber pannkakor, 

• MaDDelicious
    Jenna Dark skrev 2012-03-13 16:03:34 följande:
    Hur fick du veta detta? Vad surt, då har jag alltså gjort fel hela tiden. Var står det att de har räknat efter hur en vältränad man bränner kalorier???!?
    Ett ex är att om du tränar löp/gång på löpband á 15 min och springer intervaller, dvs 1 min 6,5 km/h & 1 min 9,5 km/h (varannan min) så bränner du 150 kcal ca. Det är väldigt mycket, men pga att du tränar intervaller så både ökar/minskar pulsen. Därför förbränner du mer än om du ex går på 6,5 km/h. Ändå säger ShapeUp att du bränner 212 kcal vid en hastighet utav 6,5 km/h i 15 min. Om du tar bort 1/3 av det så blir det ca 150, vilket stämmer. De nya maskinerna på gymmet räknar väldigt exakt 150 +/- 10 och detsamma gäller kcal-klockan jag använder. Pratade därför med min PT och hon bekräftade detta. Dessutom är det alltid ett PLUS att dra bort 1/3 då du inte RISKERAR att unna dig för mycket!

Ex: Du har tränat 15 min på 6,5 km/h och skriver in det i shapeup som då ger dig 212 kcal till godo där du kan äta något extra. drar du däremot bort 1/3 av 212 kcal så kommer du inte med allra största säkerhet att äta över ditt dagliga kcal-intag! =)

Hoppas jag inte gjorde er förvirrade!     
  • chokladbollen

Här går det sakta men åt rätt håll, vågen visar 100g ner, inte mycket men huvudsaken att det går neråt

• Jenna Dark

Samma här, nu väger jag 60!!! Är sååå nära min drömkropp, måste ut och springa uppföri slalombackar lite oftare...idag tex....(vet inte hur jag lägger i det i shapup men ååååh vad det tar! Är helt slut efter 75 m uppåt!!!)

• theea

Hej tjejer kul att läsa vad ni går ner Glad hoppas också på resultat nästa tisdag. Nu är zumban gjord för idag, ska skicka iväg lillan till skolan sen ge mig ut på powerwalken, har äntligen fixat stavar så nu bränner det mer hoppas jag. Ha en toppen dag alla så hörs vi mot kvällen.

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!