Jenna Dark skrev 2012-03-13 16:03:34 följande:
Hur fick du veta detta? Vad surt, då har jag alltså gjort fel hela tiden. Var står det att de har räknat efter hur en vältränad man bränner kalorier???!?
Ett ex är att om du tränar löp/gång på löpband á 15 min och springer intervaller, dvs 1 min 6,5 km/h & 1 min 9,5 km/h (varannan min) så bränner du 150 kcal ca. Det är väldigt mycket, men pga att du tränar intervaller så både ökar/minskar pulsen. Därför förbränner du mer än om du ex går på 6,5 km/h. Ändå säger ShapeUp att du bränner 212 kcal vid en hastighet utav 6,5 km/h i 15 min. Om du tar bort 1/3 av det så blir det ca 150, vilket stämmer. De nya maskinerna på gymmet räknar väldigt exakt 150 +/- 10 och detsamma gäller kcal-klockan jag använder. Pratade därför med min PT och hon bekräftade detta. Dessutom är det alltid ett PLUS att dra bort 1/3 då du inte RISKERAR att unna dig för mycket!
Ex: Du har tränat 15 min på 6,5 km/h och skriver in det i shapeup som då ger dig 212 kcal till godo där du kan äta något extra. drar du däremot bort 1/3 av 212 kcal så kommer du inte med allra största säkerhet att äta över ditt dagliga kcal-intag! =)
Hoppas jag inte gjorde er förvirrade!