• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har börjat med en app på min iphone som heter shapeup. Den räknar kalorier och man behöver inte sluta äta det man tycker om men man får hjälp att hålla koll på intaget. Jag gick in på 163 cm lång o 82 kg tung o mitt mål är 60 kg. Det kan nås inom 24 veckor enligt shapeup! Man behöver inte träna i den här appen för att nå resultatet men om man gör det så lägger man in det också i sin dagbok! Jag spinnar hemma 1 mil à 250 kcal när jag tränar. Jag jar gått ner 3 kg hittills och har hållt på 2 veckor ca.

• Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!
  • Makrame

Augusti1985! Det finns en gratis-version (den använder jag), och sen en mer avancerad som man betalar för - har för mig att det är rätt billigt. Någon som rekommenderar betal-versionen?

• bonsai
    Makrame skrev 2012-03-08 20:18:54 följande:
    Oj, ja då får du ligga i Bonsai! Vilken tur för mig som inte gillar dip för då blir det mer chips!! :D

Haha det är värt varenda svettdroppe!
  • Vitsippan87

Jag gick ner 12kg med hjälp av shapeup :) Jättebra app! Har nu inte använt den på tre månader men håller fortfarande vikten tack vare att jag blev så medveten om hur mkt kalorier olika saker innehåller:)
    Ska dra igång igen för att gå ner 5kg till men just nu njuter jag av att redan gått ner en hel del:)

Lycka till alla

• bonsai
    Vitsippan87 skrev 2012-03-08 20:52:47 följande:
    Jag gick ner 12kg med hjälp av shapeup :) Jättebra app! Har nu inte använt den på tre månader men håller fortfarande vikten tack vare att jag blev så medveten om hur mkt kalorier olika saker innehåller:)
    Ska dra igång igen för att gå ner 5kg till men just nu njuter jag av att redan gått ner en hel del:)

Lycka till alla
    Grattis! Man blir så otroligt peppad av alla som gått ner så mycket! Det verkar ju funka skitbra ju!
  • Vitsippan87

Bonsai: den är toppen!:) Lycka till :) jag hade en ätardag i veckan faktiskt, för lite måste man ju unna sig tycker jag:)

• bonsai
    Vitsippan87 skrev 2012-03-08 21:15:31 följande:
    Bonsai: den är toppen!:) Lycka till :) jag hade en ätardag i veckan faktiskt, för lite måste man ju unna sig tycker jag:)
    Jag unnar mig varje helg. Jag spinnar bara extra mkt så att jag kan äta allt gott! Tack:)
  • Dolliver

Just det här med att upptäcka hur många kalorier något innehåller, tycker det är jätteintressant och vissa grejer "visste" jag på ett ungefär, andra får jag dåndimpen av att inse faktan av kaloriinnehåll och i vissa fall blir jag positivt överraskad med att det innehöll färre än vad jag trott!

Igår blev vi bjudna på pizza här på jobbet och innan jag tackade ja, gick jag in på shapup för att kolla upp... Eftersom jag äter ganska små portioner så tänkte jag att jag kanske skulle klara mig. 1/4 pizza blev 415kalorier, alltså faktiskt ganska okej (mina luncher brukar ligga på ca 400kcal) - men tänk om man ätit en hel?! Jisses vilken kaloribomb - hela dagsbehovet täckt vid en måltid!!

Ett tips för att få "ner" kalorierna och kunna äta mer - jag äter ICAs tunna knäckebröd, 2st, påminner om delikatess, men har färre kcal. Äter bara ur "tunna skivors" påläggssortiment, har mycket grönsaker på knäckebröden för att "fylla ut" och en klick ananaskeso för att verkligen bli mätt. Min frukost ligger totalt på mellan 180-250 kcal och då känner jag mig mätt & belåten! Behöver jag extra proteiner äter jag 1-2 ägg.

Har nu hållit på sen den 29/2, lite mer än en vecka alltså och minskningen ligger på 1,5kg (hade visst då en våg, wiiet tar ju i kg också och jag har bara haft koll på BMI:et innan.. ) - helt ok! Jag kommer troligtvis uppgradera till 3 månaders abonnemang sen, för jag är toknöjd med shapeup!

• Dolliver
    bonsai skrev 2012-03-08 21:46:50 följande:
    Jag unnar mig varje helg. Jag spinnar bara extra mkt så att jag kan äta allt gott! Tack:)
    Visst är det bra att se så "svart på vitt" att om jag tränar si och så mkt så kan jag äta det och det.

Ikväll blir det lite extra träning för mig med - har några bitar marabou mörkt mintchoklad som väntar i kylen!
  • chokladbollen

Knäckebröd med minikeso och örtsalt på är supergott har jag upptäckt Och jag får två knäckeskivor för samma kalorier som en skiva mjukt bröd, och lättlurad som jag är så tycker jag att jag bli mättare på två knäckisar bara för att det ser mera ut

• Amy27

Jag är kaffe och tederickare av stora mått. Finns inget godare än en stor kopp kaffe på morgonen eller en stor kopp te på kvällen.

Lägger ni in kaffe för sig, mjölk för sig och så sockret? Eller kan man ta kaffe med mjölk plus sockret?
    Tar man det var för sig blir det mindre kcal. Konstigt.

Å så teet då? Är det några kcal där eller är det smaksatt vatten bara?

Ja, jag är novis.....

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!