Just det här med att upptäcka hur många kalorier något innehåller, tycker det är jätteintressant och vissa grejer "visste" jag på ett ungefär, andra får jag dåndimpen av att inse faktan av kaloriinnehåll och i vissa fall blir jag positivt överraskad med att det innehöll färre än vad jag trott!
Igår blev vi bjudna på pizza här på jobbet och innan jag tackade ja, gick jag in på shapup för att kolla upp...
Eftersom jag äter ganska små portioner så tänkte jag att jag kanske skulle klara mig. 1/4 pizza blev 415kalorier, alltså faktiskt ganska okej (mina luncher brukar ligga på ca 400kcal) - men tänk om man ätit en hel?! Jisses vilken kaloribomb - hela dagsbehovet täckt vid en måltid!!
Ett tips för att få "ner" kalorierna och kunna äta mer - jag äter ICAs tunna knäckebröd, 2st, påminner om delikatess, men har färre kcal. Äter bara ur "tunna skivors" påläggssortiment, har mycket grönsaker på knäckebröden för att "fylla ut" och en klick ananaskeso för att verkligen bli mätt. Min frukost ligger totalt på mellan 180-250 kcal och då känner jag mig mätt & belåten!
Behöver jag extra proteiner äter jag 1-2 ägg.
Har nu hållit på sen den 29/2, lite mer än en vecka alltså och minskningen ligger på 1,5kg (hade visst då en våg, wiiet tar ju i kg också och jag har bara haft koll på BMI:et innan..
) - helt ok! Jag kommer troligtvis uppgradera till 3 månaders abonnemang sen, för jag är toknöjd med shapeup!