• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • ali85

Måste få fråga en sak, fick mens i dag sk jag spruta andra eller tredje dagen? Står bara att man ska välja, vad är bäst? Och nu blev de att jag börjar en helgdag, hoppas de inte heller sätter käppar i hjulen.

• drömmer om ett barn
    ali85: Förstår att det känns nervöst, det är ju mycket nytt som händer! Glad Vad bra att mensen kommit så du får köra igång. Önskar jag visste mer om korta metoden och kunde ge dig råd om vilken dag det är bäst att börja med sprutorna. Kliniken har inte gett några rekommendationer?

A79: Usch, att det ska ta sådan tid med ersättningar! Skrikandes Detta sätter ju dig i en jättesvår sits. Hoppas, hoppas dom snabbar sig på och att du får en utbetalning nästa vecka.

Nektar: Vad tråkigt att höra dels om din mens som kommit och vikariatet som inte blev förlängt. Mycket på en gång.. Rynkar på näsan Hoppas du hittar något nytt som du trivs med och som "passar in" behandlingsschemat någorlunda bra. Det är inte helt lätt att kombinera jobb med IVF, speciellt inte om man vill hålla privatlivet för sig själv och inte berätta till chefen. Men det mesta går att lösa, på ett eller annat sätt.

Håller med dig angående hoppet som alltid finns i bakhuvudet. Hoppas fortfarande varje månad trots att det verkar mer eller mindre omöjligt att lyckas på egen hand. Hoppet är det sista som överger en, det verkar vara en instinkt som inte går att tänka bort fast det ibland känns som att man gett upp.

Inte länge kvar till ert infomöte! Glad Tänk om du får börja med långa metoden redan denna cykel eftersom mensen kommit? Eller om det blir korta vid nästa? Oavsett vilket så är det inte länge kvar innan ni kör igång.
  • drömmer om ett barn

Ändrade dig till ruvare jenads! Glad

{#emotions_dlg.flower}Väntrummet
    * björnen2007 (kör ett FET om allt går bra på oktober mensen, blir väl i början av nov insättning )
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök)
    * Kvinna32( Telefontid med läkaren 17/10 för fortsatt planering FET2)
    * Freja150 (inväntar FET)
    * Norris (inväntar FET)
    * Nektar  (infomöte den 14/11 för 1:a IVF)
    * Sofiali77 (inväntar 4:e IVF i mitten av november)

{#emotions_dlg.flower}Sprayar
    * drömmer om ett barn (4:e försöket)

{#emotions_dlg.flower}Sprutar  
    * Barreliten (17/10)
    * VackerBlomma (24/10)

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET

{#emotions_dlg.flower}Ruvar
    * EEJ (testdag 22/10)
    * Petto83 (TD 6/11)
    * Jockelina (TD 2/11) 
    * Vårt2012  (TD 7/11)
    * jenads (TD 15/11)

GravidGravida
    * EbbaGrön (1:a IVF)
    * A79 (1:a IVF) BF 24 Dec
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * Mammaidamaria (1:a IVF)

• Norris

ali85: till mig sa dom att man ska ta sprutan så att dag 14 blir måndag - torsdag. Alltså ska man inte börja spruta fredag-lördag. Det är för man tar blodprov på dag 14 så ume har det på dag 15. Nu blir dag 14 för dig på en lördag. Jag vet inte hur det blir med ditt blodprov då? Dessutom är det väl UL på dag 15, det blir ju en söndag för dig då? Du borde ringa kliniken på måndag och fråga.

• björnen2007

Ali85: du börjar på blödar dag 2 vid korta metoden, men om det skulle vara tisdag på dag 2 tar du på dag 3. Och det ska vara dag 2 som du blödigt som vanligt alltså bruna flytningar är inte dag 1.. Snurrigt blev det hoppas att du blev hjälpt lite iaf

• Norris

björnen2007:
    Det finns inget enkelt sätt att förklara :)
    Jag fattar knappt nånting själv, verkar som dom säger olika?

ali85: ring ändå kliniken på måndag :)
    Hur går det för dig att ta sprutorna?

• björnen2007

En fråga när man ska göra ett FET i ostimulerat, varför måste man göra ul på dag 11, har 34 dagars cykel, man gör annars på dag 10.? Känns onödigt att lägga 1000 kr när jag vet att stegring kommer på dag 17-20 ca. Detta är mitt första FET.

• Norris

björnen2007:
    Jag har ingen erfarnehet av ostimulerad FET men jag har en liten fråga.
    Gör man ostimulerat när man har regelbunden ägglossning? Jag ska ha mitt infosamtal inför FET på måndag å vet inte än om det blir stimulerat eller inte.

• Villblifem

Lycka till alla!
    Själv har jag knaprat pergotime och väntar på att få utslag på Ägglossningsstickan så vi fr åka ner till Umeå och göra insemination. Har haft sån molande värk igår så trodde jag skulle få omslag på stickan imorse. men som tur var så blev det ingen glad gubbe på den.

Så nu hoppas jag att omslaget kommer imorgon!

Tycker det blir en extra stress att ägglossning måste inträffa på en vardag.
    Jag funderar och grubblar räknar och har mig, man vill ju så gärna göra försöker så fort som möjligt.
    Sen kostar ju medicin + VUL en del, känns så onödigt att lägga ut de pengarna om ägglossning kommer på en helg!

Håller tummarna nu för er alla att ni får era efterlängtade underverk!    

• ali85

Tack för svaren!:) jo dum som jag var tog jag första sprutan i går kväll. Borde ha väntat till ikväll med att ta den. Typiskt mig, lite för ivrig! Men får ringa till Umeå i morgon och höra om jag gjort bort mig helt eller om de ändå går att fixa på nå bra sätt:) för som du säger Norris nu blir vul en söndag... Lycka till ni är verkligen för gulliga som tar er tid att svara!:)