• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • mammaidamaria

A79: Är så ledsen för din skull:( vet vad du gör igenom, min pappa dig hastigt för 5 år sedan i en hjärtinfarkt, inte för att det är någon tröst men jag vet hur tufft det är. Min yngsta bror var då endast 8 år.

Ta en dag i taget, gråt, prata mycket med varandra. Stor stor kram till dig!!

• drömmer om ett barn
    A79: Så hemskt.. är verkligen ledsen för din skull. Dödsfall är alltid svåra att gå igenom och särskilt när det sker plötsligt, då kan chocken sitta i länge. Hur gammal blev din pappa?

Mina tankar är hos dig, stor kram.
  • drömmer om ett barn
    Petto 83: Hoppas dryckerna gör skillnad, det borde dom. Motsvarar en dryck en måltid eller hur fungerar det? En på jobbet sa att förbränningen blir högre ju oftare man äter och att han använde sig av en diet som innebar att han åt ofta och lite. Han gick ner över 50 kg. Precis som dig äter jag ofta och börjar fundera om det är därför det inte blir någon skillnad på kilona. Läste i ett forum för längesen om underviktiga som började dricka proteindrinkar (köpta på hälsokosten t ex) och då gick dom upp i vikt så tror verkligen på metoden.

Har du tagit något nytt gravtest idag? Verkar konstigt att du fick glad gubbe på ÄL-testet så här tidigt. När fick du din blödning?

turtle01: Vad skönt att KUB-testet gick bra! Förstår att oron finns i bakhuvudet tills man fått provsvaret. Nu kan ni njuta till fullo av det lilla livet. Ska ni göra köns-UL eller låter ni det bli en överraskning?

Emilotta: Visst var det så! Kändes som att det rann hela tiden, och ändå tog jag dom bara två gånger om dagen. Gick inte att ligga ner i en halvtimme efteråt när man var på jobbet så det kanske var därför det blev så? Kommer inte ihåg om det var någon skillnad när jag var hemma.

EEJ: Distans är A och O för att klara av detta mentalt. Iallafall har det känts så för mig och jag har mått bäst av att släppa allt helt och hållet då det inte lyckats.

Skönt att ni är på gång snart igen och jag hoppas innerligt att det ska ta sig. Vad hjälper kortisonet till med? Vadå, för kort!? Har dom någon speciell maxlängd för att få två embryon tillbaka? Låter ju jättekonstigt!

björnen2007: Jo, fr.o m förra försöket går vi privat. Gör du dina UL på privat klinik? Jag går till kvinnokliniken på lasarettet.

Ge inte upp hoppet även om det känns omöjligt just nu. Det som ger mig kraft är när jag läser om dom som plussar efter många behandlingar, då vet man att chansen finns. Tänk om det fanns en garanti att det lyckas för alla.. då hade jag kunnat göra hur många försök som helst. Ovissheten är det som tar mest energi och ork.

vårt2012: Har du testat även idag på din TD?

VackerBlomma: Hur gick ditt äggplock igår?
  • björnen2007

drömmer om barn: då ska nog jag ta och gå på kvinniokliniken på sjukhuset istället, har ju lagt ut redan 6000 på ul, 
    jag hade oxå kunnat göra hur många försök som helst men det är ju penga frågan som jag tycker är pressen.

A79: ååå beklagar sorgen. livet är inte rättvist.. 

• Petto 83

Gjorde ett test i morse och det var negativt. Har pratat med kliniken och hon tyckte också det var konstigt och kunde inte förklara varför. Blödningen startade förra fredagen så det är ju lite tidigt för äl kan jag tycka.

Fick teltid med Solensten 16/11 så hoppas vi hinner ett Et innan jul.

• Nektar
    A79: Förfärligt tråkigt, jag beklagar sorgen och tänker på dig!

Barreliten: överstimulering - huh! Vad innebär den för dig, har dem sagt något gällande pyret där inne? Kommer du sjukskriva dig? Är din arbetsgivare medveten om din IVF-resa?

Petto 83: Underligt det där hur testresultaten kan visa så olika. Däremot är mitt råd att försöka hålla sig borta från att testa med ÄL-test, det är ju inte riktigt samma sak och kan uppenbarligen lura en...Håller tummarna för att erat nästa försök går bättre!

Jenads: Hur känns det för dig, funderat på att testa i förväg eller håller du dig?

EEJ: Välkommen tillbaka! Förstår att du tog en paus - det skulle vi nog alla behöva oftare ;) Stort lycka till med detta försök!!

Är det någon som vet vad ett "läkarbesök" i samband med infomötet innebär? Är det samma som gynundersökning? Jag menar blodprover har de ju redan tagit...Visst är det tänkt att man fyller i hälsodeklarationen innan men lämnar den på plats i samband med läkarundersökningen?    

• barreliten

Nektar:
    Pyret ska inte bli drabbad av överstimuleringen. Jag däremot har jätte svullna äggstockar och vätska i buken. Jag får ligga inne för observation ett par dagar och dom mäter magen, väger mig, tar blodprovet å sånt.
    Min chef vet att jag varit på IVF och hon vet varför jag ligger på sjukhuset nu

• Petto 83

A79: beklagar sorgen. Fy så hemskt Kram på dig

Barreliten: huvva. Blev också ös på vårt första ivf. Slapp dock bli inlagd men hade säker ökat en dm i midjemått och om jag inte minns fel så var äggstockarna typ 10-11 cm och mådde skit. Hoppas du blir bättre snart.

Till mig sa dom att chans för grav var större vid ös, varför vet jag inte

Nektar: ja, snacka om att vi blev lite lurad. Dock on man läser om resten så står det att rent tekniskt så går det att använda men att den inte känner skillnad på äl el grav. Men vi lär ju inte göra om det haha

Håller också tummarna, känns lite spännande att få köra igång

• jenads

Nektar: kommer inte att tjuvtesta. men det känns lite kört har börja blöda