• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • barreliten
    Nektar skrev 2012-12-19 20:51:09 följande:
    Efter alla era plus kunde jag inte hålla mig längre. Hade ÄP den 7/12 och satte tillbaka en jättefin blasto den 12/12. Tycker mig ha mått illa de två senaste dagarna till och från. Men det kan väl ha varit andra orsaker också (pravidel kanske?). Hur som visade testet bara 1 streck. Är lite osäker på om testet kan ha tagit skada av att ligga ute i brevlådan i grov kyla, men då hade det väl inte visat något streck alls om det varit trasigt?
    Har även molvärk till och från runt blygdbenet. Var nästan övertygad om att det skulle bli ett plus, men icke...! Tror ni att det kan vara för tidigt? Svårt att säga förstås. Bara rikta in sig på att det blir FET i februari eller nått. Vi fick brev i veckan att det blev 7 st infrysta blastisar. Men det tunga är förstås att ingen verkade vara lika fin kvalla på som den vi satte in plus de lägre chanserna att lyckas vid FET. 
    Denna vecka har inte varit rolig, fick även nej från jobbet jag sökt och var mycket nära att få. MEN nu får jag ju mer tid på mig att skaffa en inkomst samt jobb innan jag blivit gravid...arbetslös för första gången med start efter nyår, då lär man ju inte fundera alls på denna resa med all den lediga tiden det innebär...    
    Jag tror att det kan vara för tidigt att testa! Ge inte upp hoppet än. 7 dagar är väldigt kort tid, man ska väll minst vänta 14 innan man kan se nått. 
    Jag håller tummarna för dig!  

Själv är jag så sjukt nervös, ska  på VUL idag och titta om det är nån lite där inne.
  • EbbaGrön
    mammaidamaria skrev 2012-12-19 20:21:53 följande:
    EbbaGrön.: Jag mår bra! Det enda som är lite jobbigt är att jag samlar lite vätska i händer och fötter. Hur mår du? Vet du vilket kön det är du väntar?

Jag mår bra, knappt att man känner av att man är gravid.. Har dock börjat få mkt ont i ryggen, i svanken och mitt på ryggen, känner mig väldigt "less" i hela ryggen.
    Känner inte av nå mkt sparkar heller, känner bara lite smått i bland. Känner du av några sparkar?

Ja, vi väntar en prins =) Vet ni kön?    
  • mammaidamaria

EbbaGrön: Ja det är klart det är ju en viss påfrestning för ryggen att vara gravid. Näe inte sparkar ännu. Vad mysigt med en liten prins, vi har inte tagit reda på vilket kön men jag tror att det kan vara en pojke, jämför lite med när jag väntade dottern men jag kan ha fel.

• LongingForAChild
    Norris skrev 2012-12-19 08:37:39 följande:

Hur räknar man nu förresten? Är det ÄP som är 2+0?  Blir det rätt om jag räknar såhär?

FET 11:e dec - 5 dagar(blasto) - 14 = sista mensens första dag? Alltså 22:a november? Jag kan inte gå efter första dagen på minm senaste mens för det är alldeles för tidigt.

Du räknar 14 dagar från embryots start så du måste räkna 14 + 5 före FET

Så när du gjorde ditt FET var du 2+5 gravid räknad (fast man inte ens vet om man är det men när man vet så räknar man så. Så idag är du 4+0 och imorgon går du in i vecka 5 som man säger.
  • Norris
    LongingForAChild skrev 2012-12-20 11:06:13 följande:
    Du räknar 14 dagar från embryots start så du måste räkna 14 + 5 före FET

Så när du gjorde ditt FET var du 2+5 gravid räknad (fast man inte ens vet om man är det men när man vet så räknar man så. Så idag är du 4+0 och imorgon går du in i vecka 5 som man säger.
    Åh, vad bra, då tänkte jag rätt Glad
    Fast 4+0 till 4+6 är väl v 5? och sen 5+0 till 5+6 är vecka 6?
    Så jag är väl i vecka 5 redan nu?
  • Äppelkaka

Nektar: Det kan vara lite väl tidigt att testa än så ge inte upp hoppet! I början på nästa vecka bör du veta mer säkert om det kan visa något eller inte. Hoppas det löser sig med jobb för dig efter nyår så att du slipper den stressen också.

På klinikens inrådan så¨tog jag ett test till igår som så klart var negativt nu. Det som var bra var att hon sa att vi kan göra ett FET redan i nästa cykel! Jag trodde vi var tvungna att vänta ännu en cykel innan vi kunde köra igen men nu känns det bra att ha det att se fram emot i januari

• Nektar
    barreliten skrev 2012-12-20 09:00:32 följande:
    Jag tror att det kan vara för tidigt att testa! Ge inte upp hoppet än. 7 dagar är väldigt kort tid, man ska väll minst vänta 14 innan man kan se nått. 
    Jag håller tummarna för dig!  

Själv är jag så sjukt nervös, ska  på VUL idag och titta om det är nån lite där inne.
    Tack för peppen, men det känns som att det är för sent. Hur många dagar efter ÄP började du åter må dåligt?

Hur gick VUL:et? Hoppas på att allt såg ut som det ska och att ni kan avnjuta en underbar jul och nyårshelg!
    Äppelkaka skrev 2012-12-20 12:02:15 följande:
    Nektar: Det kan vara lite väl tidigt att testa än så ge inte upp hoppet! I början på nästa vecka bör du veta mer säkert om det kan visa något eller inte. Hoppas det löser sig med jobb för dig efter nyår så att du slipper den stressen också.

På klinikens inrådan så¨tog jag ett test till igår som så klart var negativt nu. Det som var bra var att hon sa att vi kan göra ett FET redan i nästa cykel! Jag trodde vi var tvungna att vänta ännu en cykel innan vi kunde köra igen men nu känns det bra att ha det att se fram emot i januari
    Tack tack, helt ska man väl inte ge upp. Men det känns tungt eftersom de sa att jag skulle börja må dåligt om det tagit sig och då blaston var så fin och "långt gången" att den borde ge utslag kanske 1 dag tidigare än normalt t.o.m.

OK, vad skönt! Blir det ostimulerat alltså? 
    Jag pratade med kliniken idag i samma ärende och för mig lär det bli tal om stimulerat fet eftersom jag inte kan räkna med att min cykel fungerar som den ska (pco-s). Frågan är bara hur snart jag får börja ta piller för att framkalla en blödning. Räknar med tiiidigast mitten av januari, annars i slutet. Så i februari blir det väl nytt försök för mig om testerna fortsätter att visa minus, vill säga. Känns ändå bra att det "bara" är 1 månad kvar till att påbörja stimulering - då är man ju igång igen! Någon som vet vad det är man tar i stimulerad fet för att man ska få sätta in ett embryo igen?   

• LongingForAChild
    Norris skrev 2012-12-20 11:38:52 följande:
    Åh, vad bra, då tänkte jag rätt Glad
    Fast 4+0 till 4+6 är väl v 5? och sen 5+0 till 5+6 är vecka 6?
    Så jag är väl i vecka 5 redan nu?
    Nä tydligen räknas det inte som vecka 5 förrän 4+1 eftersom det är veckor man fullgått.
    Så 4+1 -  5+0 Är vecka 5.
  • Norris
    LongingForAChild skrev 2012-12-20 13:53:19 följande:
    Nä tydligen räknas det inte som vecka 5 förrän 4+1 eftersom det är veckor man fullgått.
    Så 4+1 -  5+0 Är vecka 5.
    Enligt både FLs uträknare och appen jag har laddat ner så räknar man veckorna som 4+0 till 4+6 = vecka 5 osv. Så jag tänker gå efter det iaf =)
  • barreliten

Just nu är jag så otroligt lycklig!
    Vi har just fått se vår lilla lilla ärta. Den låg så glatt och sprattlade med armarna där inne. Allt såg jätte bra ut :)