• Pommac1

IVF Umeå

mikaaaela skrev 2015-01-17 22:26:34 följande:

Tack så hemskt mycket för svaren och tack tack för tipset om avbokningstid. Jag ska ringa på måndag och be dom att sätta upp oss där, sen är det bara att hålla tummarna att det går fort :) 

De i Umeå fixade så att min remiss kom fram på endast en vecka! Jag ringde kliniken i umeå och berättade precis som de var och att de bara låter sura när man ringer gyn i Örnsköldsvik (vilket är sant!!!) så då skulle de ringa och efterlysa den åt mig. :)
  • Pommac1

Jag börjar spraya på onsdag! Spännande! Vi kör långa protokollet denna gång för att öka våra chanser! Sist med korta blev äggen så ojämna. Vissa var inte alls mogna. Vi och läkarna hoppas på bättre resultat denna gång!

• Pommac1

Känner mig smått nedstämd. Jag kör långa protokollet denna gång förhoppningarna enligt min läkare var att få fler och jämnare ägg. Var på VUL i fredags och hade tre på 10 mm och en fjärde på ca 8. Sedan hade jag många små. Jag fick höja dosen på menopur och ska på nytt VUL på tisdag. Antar att vi bara får ut fyra mogna ägg denna gång. Förra gången fick vi ut 8 ägg men bara 5 var mogna. Fick tillbaka ett i toppkvalitet de andra klarade sig tyvärr inte till frysen (två delade sig onormalt). Nu har jag en fråga! Om vi får plocka ut äggen på torsdag eller fredag, hur blir det då med insättningen? Det görs inte på helgen? Eller?

• Pommac1
    jennyz skrev 2015-02-15 23:04:40 följande:

Pommac: jag skulle gissa att de försöker ta ÄP på fredag och återföring måndag, om de inte ändrat på sistone, var trots allt två år sedan drygt vi gjorde vårt sista, då hade de inte återföring på helgen...

Okej. Tack för ditt svar! Blir dock orolig att ägget/äggen inte kommer klara sig under helgen. Usch så trist. Får verkligen lida genom helgen då. Nu har jag en till klurig sak. Jag jobbar på en förskola och idag var det ett barn som kräktes! Blir sjukt orolig över att jag skulle bli sjuk nu! Om jag har äggplock på fredag, ska jag då sjukskriva mig redan på torsdag för säkerhetsskull? Gaa! Visserligen har jag bara morgontimmarna med barnen för sedan har vi utvecklingslag.
  • Pommac1

Tack för era svar! Jag gjorde VUL idag och några blåsor lång kring 18 men några var även kring 14-15 mm. Jag fick ta ovitellesprutan ikväll och får äggplock på måndag. Är dock orolig att de inte blir så många mogna ägg. Tycker de skulle ha väntat tills på fredag. Men det är ju inte jag som bestämmer. Hur stora ska det vara för att vara mogna så pass att det kan bli befruktade? Hade 8 äggblåsor på ena sidan och 5 på andra så de små blåsorna hade växt på sig. Jag frågade även om eventuell insättning och det gjordes tydligen på lördagar nu förtiden.

• Pommac1
    jennyz skrev 2015-02-17 22:40:35 följande:

Jag kommer inte ihåg hur stora de flesta äggen var tyvärr, jag hade några större än 20 mm har jag för mig, men det betyder inte automatiskt att de är bättre... Sedan kan det mycket väl vara så att färre ägg ger bättre kvalitet så var det för oss, hade 19-20 befruktade första gången, inget plus och endast en till frysen, de ggr jag blivit gravid har jag haft 7-10 ägg och de flesta befruktats...

Lycka till!

Tack för ditt svar igen! Jag försökte googla lite och fick fram nåt om att blåsorna ska vara minst 14 för att vara mogna vid ivf. Vet ju dock inte om det stämmer. Men det är klart att det är bättre att kvaliteten är bra än att få ut många ägg.
  • Pommac1

Fick ut nio ägg igår! Jag var glad och nöjd och tyckte att det var bra då det blev ett fler än förra gången! (Jag har ju läst om så många som testat gonal-f och när det blev misslyckat har de fått testa menopur och då har de blivit gravid.) Jag har gått samma väg och nu ringde kliniken och meddelade att inget ägg hade blivit befruktat! Gud så tråkigt! Hade ju så mycket förväntningar!

Med gonal-f så fick vi ut åtta ägg. Några var omogna och fem blev befruktade! Två delade sig onormalt. Av de andra tre äggen var det ett ägg som var i toppklass och det fick vi tillbaka. De andra två klarade sig tyvärr inte. 
    Jag började blöda på dag 13. 

Med menopur - Fick vi alltså ut nio ägg och inget blev befruktat. 

Lite senare idag ringer en doktor och berättar varför... Hoppas jag.

• Pommac1

Jag antar att vi inte får några fler gratisförsök nu via landstinget eller???

• Pommac1
    dumdummast skrev 2015-02-20 10:38:55 följande:

Min läkare sa att det inte räknas som ett förens man fått tillbaks ett embryo. Så i så fall borde ni ha ett kvar.

Hoppas det! Känner mig väldigt besviken denna gång! Allt gick så bra! Äggplocket gick mycket bättre också och jag har inte lika ont idag (dagen efter äggplock) som jag hade förra gången. Å så slutar det så här! Total katastrof! Hur kunde de bli så här dåligt? 
  • Pommac1
    dumdummast skrev 2015-02-20 10:47:07 följande:
    Det var så sofia på kliniken sa till oss iallafall.

Kan förstå det. Hoppas att läkaren berätta varför det gick som det gick så att det går att förhindra till nästa gång.

Massa kramar!
    Okej, jag får höra när de ringer. Vore ju hemskt om man dessutom betalade för detta! Tyckte redan på första VUL att något kändes fel då de såg så få ägg. Enligt läkaren skulle menopur göra så att jag fick fler ägg och jämnare ägg och dessutom bättre kvalitet. Jag hoppas nästan att det är spermierna det var fel på denna gång men ändå inte för det är inte lika lätt att åtgärda. Vänta och vänta tills de ringer. 
Svar på tråden IVF Umeå