• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Emilotta
    Longingforachild: håller alla tummar för imorgon, lycka till!!!

drömmer om ett barn: nä jag har faktiskt klarat mig utan sjukskrivning och jobbat heltid. men jag har under några månader haft min vikarie på plats så hon har kunnat avlasta mycket vilket känns som en lyx!

nektar: jag har gått på gravidyoga men då var man tvungen att ha passerat vecka 15 innan man fick börja. jag vet inte varför man skulle vänta så länge men det kan vara värt att fråga instruktören innan om det är ok att utöva yoga i början av en graviditet.
  • äralltupptaget

en fråga.. när ni har blivit kallade till första mötet, är det långt till själva behandlingen då, eller kör man igång direkt  efter det mötet.
    Jag antar att man lägger upp en " plan" hur själva  IVFandet ska gå till, vilka mediciner man ska ta osv.., eller ?

• Mustikka

Äralltupptaget: det beror på vart i cykeln du är just då. Jag var på dag 21 samma dag som vi hade mötet så jag fick börja direkt:)

Drömmer om ett barn: Han är hur lugn som helst, han är sån som person. Men tror han är mer nervös än han vill erkänna:) Jag är den lite mer hysteriska av oss haha. Hoppas samma gäller vid förlossningen:)

• Äppelkaka
    vårt 2012 skrev 2013-01-30 21:12:07 följande:
    Äppelkaka: Näe, men ha inte det, haha.. det var då inget jag har tänkt eller reagerat på..
    Hade ET den 21/1 och TD 8/2 :)

Ok Och då har vi samma testdag och ligger precis lika just nu! Det är jättetidigt ännu och inte konstigt att du inte fick något utslag alls på testet. Jag väntar mensen i mitten på nästa vecka och kommer inte den på utsatt dag då testar jag nog.
  • vårt 2012
    EEJ, drömmer om ett barn:  Vad ska trombylen hjälpa till med? blev nyfiken :)

• Nektar
    Ws Mamma och LongingFOrAChild: Nu börjar tummarna blåna av allt tummhållande och svårt är det att skriva också. Nä - skämt o sido jag hoppas innerligt att ni båda får goda nyheter idag! Väntar spänt på nyheter!

Gällande yogan så tackar jag för svaren. Även intressant att höra från er gravida. Kan ju passa på att fråga er just gällande hur restriktiva ni varit med olika form av träning den gången ni blev gravida. Vad tränade ni och hur snabbt efter insättning?

Äralltupptaget: Det är precis som Mustikka säger beroende på vilken metod ni ska använda och vilken dag i din cykel du är på. Om du, som jag, har lång och oregelbunden cykel är nog chansen stor att du får börja med att ta Provera och när blödningen kommer blir det nog att börja spruta. Det innebär en rätt kort process! Från infomötet tog det 29 dagar till insättning för min del!

Petto83: Hur går det för dig? Redo att börja om snart?  
  • Äppelkaka
    vårt 2012 skrev 2013-01-31 10:21:59 följande:
    EEJ, drömmer om ett barn:  Vad ska trombylen hjälpa till med? blev nyfiken :)

Trombyl kan minska risken för små blodproppar i moderkakan. Kanske något mer också men det är vad jag har hört i alla fall. Jag har fått Trombyl utskrivet vid varje återföring och åt det hela graviditeten med sonen. I mitt får jag det för att jag har endometrios.
  • drömmer om ett barn
    vårt 2012: Vet hur det känns när man hamnar i en depp-period.. du är inte ensam om att ha dessa tankar. Men ibland känns det som att man är den enda i sin omgivning som är drabbad av detta. Barnlösheten. Det jobbiga är att inte veta om man någonsin kommer lyckas och det kan göra mig oerhört frustrerad. Apropå det du skriver om odds så har jag läst att oddsen sägs öka för varje ivf-försök. Stämmer det så borde det vara vår tur snart! {#emotions_dlg.flower}

Många plussar utan att ha fått några graviditetssymptom alls, det verkar vara jättevanligt. Men förstår att du vill känna att någonting händer i kroppen. Är likadan själv när jag ruvar. Det jobbigaste är när man får en massa symptom och sen går det ändå inte vägen.. då blir jag bara arg på min kropp. Kommer du vänta till TD med gravtest?

Äppelkaka: Tiden går aldrig så långsamt som vid ruvning. Spelar ingen roll om man har fullt upp heller, man vill bara att dom där veckorna ska gå så att man får ett svar nångång!

Läste att Trombyl även är till för att öka blodgenomströmningen i livmodern och öka chansen att ägget implanterar/fäster i livmodern och att moderkakan bildas. Sägs vara bra för dom som fått tidiga missfall.

3villbli4: Vad roligt att få se lilla pyret! Solig Låter tungt med så mycket kräkningar att du måste få dropp för detta. Är det efter vecka 12 dom säger att illamåendet oftast brukar gå över? Hoppas du mår bättre snart.

EbbaGrön: Vad mysigt med någon som buffar för fullt i magen.. Hjärta

Emilotta: Bra att du har kunnat jobba som vanligt men skönt ändå att du fått avlastning.

Mustikka: Ja, om inte annat så lär han bli nervös vid förslossningen. Fast det är iofs bra om han håller sig lugn ifall du blir hysterisk! Flört

äralltupptaget: Som Mustikka skrev så beror det på var i cykeln du är och vilken metod du kommer att göra. Läkaren går igenom hur ivf fungerar, planerar er behandling, skriver ut recept och gör en check-lista som ni får med er hem. Du får också möjlighet att prova sticka dig med sprutan.
  • 3villbli4

drömmer om ett barn: tack, men tyvärr hade jag sist inte turen att det gick över, hade det så hela förra graviditeten, tills att hon kom ut. :P Men det är sånt man får leva med. Hoppas självklart att det blir annorlunda nu, men det bådar ju inte gott när det börjar så här. :) Hoppas ni får riktigt bra resultat av behandlingen den här gången. Håller verkligen tummarna. 

LongingForAChild: Hoppas att det har gått bra för dig idag!

Ni som ruvar, jag hoppas så att ni får era plus nu. Jag hade inga symtom när jag plussade, bara den där depp känslan över att det kändes som det inte tagit sig. Men på rd 6 med blasto började jag vara kissnödig hela tiden, men det tror jag var mer inbillning.

• turtle01

Ebbagrön; skriver du i någon annan tråd? Hade varit roligt att kunna skriva till dig, vi ligger ju rätt lika. Jag är på 25+2 idag! 

naturligt gravid efter misslyckad IVF-behandling, första barnet... bf 13:e maj