• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Snöflinga

Nektar: Nu gör ju jag stimulerad FET så då beter sig ju inte mensen som den ska. Alla hormoner lär hålla eventuell mens borta tills jag i sådana fall slutar ta alla hormoner. Eller det är min tanker i alla fall.
    För bim har ju passerats med råge om man skulle räkna med sådant...

Jag tror att vi betalade 13 000kr för FET nu. Tycker absolut att ni starkt ska överväga FET om det nu inte skulle ta sig denna gång. Det är ju betydligt lindrigare än full IVF, och så kan jag tycka att det är onödigt att en massa embryon finns till ingen nytta.
    När vi planerade för FET i höstas så sade doktorn att om blastocyster klarar upptiningen så är det 50% chans vid FET, så det är ju goda möjligheter!
    Men nu hoppas vi ju först och främst på denna gång!

• Äppelkaka

Nektar: nu utgår vi så klart från att det går bra den här gången! Annars är jag ett stort fan av FET eftersom det verkar vara så våra barn vill bli gjorda. FET med blastocyst är det enda som fungerat för mig så det verkar vara de segaste små embryona

• Nektar
    A79: Vad söt han är lille Edvin! Kul att få ett halvt ansikte på dig ;)

Snöflinga och Äppelkaka: Tack för att ni hjälper mig hålla hoppet uppe, det pendlar verkligen hela tiden! Snöflinga - hur många blastisar hade ni i frysen då ni valde att fortsätta med dem istället för att köpa 3-pack? Risken för att de inte klarar upptiningen och därför kan bli en förlust (dvs om inte 3 försök går att genomföra med de frysta embryona) är det som gäckar i bakhuvudet. Någon skrev att de trodde att det ingick 3 ET och ett FET i 3-packet. Så har inte jag tolkat texten på hemsidan. Någon som vet till 100 %? Tar dock fasta på ditt statement Äppelkaka - att FET säkert är lika bra och slipper man fler ÄP så vore det ju toppen! Tänk om det går vägen denna gång? Hisnande tanke! :) Fyller år i dagarna och har länge haft detta år som målålder att få barn. Skönt att slippa ta testet innan den dagen iaf och bara få må bra av gratualtioner, inte känna sig gammal.     
  • EEJ
    Nektar skrev 2013-02-15 15:15:37 följande:
    A79: Vad söt han är lille Edvin! Kul att få ett halvt ansikte på dig ;)

Snöflinga och Äppelkaka: Tack för att ni hjälper mig hålla hoppet uppe, det pendlar verkligen hela tiden! Snöflinga - hur många blastisar hade ni i frysen då ni valde att fortsätta med dem istället för att köpa 3-pack? Risken för att de inte klarar upptiningen och därför kan bli en förlust (dvs om inte 3 försök går att genomföra med de frysta embryona) är det som gäckar i bakhuvudet. Någon skrev att de trodde att det ingick 3 ET och ett FET i 3-packet. Så har inte jag tolkat texten på hemsidan. Någon som vet till 100 %? Tar dock fasta på ditt statement Äppelkaka - att FET säkert är lika bra och slipper man fler ÄP så vore det ju toppen! Tänk om det går vägen denna gång? Hisnande tanke! :) Fyller år i dagarna och har länge haft detta år som målålder att få barn. Skönt att slippa ta testet innan den dagen iaf och bara få må bra av gratualtioner, inte känna sig gammal.     
    Jag vet till 100 % att i ett trepack (58.000) så ingår 3 ET och 1 FET, förutsatt att du fårr ägg i frysen förstås. Du får ta dem i vilken ordning du vill, vi körde ET, FET, ET, ET
  • Nektar
    EEJ skrev 2013-02-15 15:48:29 följande:
    Jag vet till 100 % att i ett trepack (58.000) så ingår 3 ET och 1 FET, förutsatt att du fårr ägg i frysen förstås. Du får ta dem i vilken ordning du vill, vi körde ET, FET, ET, ET

OK, då är det så! Vad bra! Ser nu att om det stått ett "det" efter och det inkluderar så hade det varit som jag sa. "Summan ger rätt att erhålla upp till tre behandlingar ledande till återförande av befruktade ägg och inkluderar eventuell återföring av frysförvarade embryon, högst 1 gång". Men varför kan man inte få göra fler fet isället för et? Om man som jag, får ut jättemånga ägg (vad det verkar) så känns det ju onödigt att göra många ET om det nu skulle behövas...
  • Petto 83

Huga!!

Då var äggplocket över... Blev ingen rolig upplevelse denna gång. Sista sticket skadade troligtvis en nerv sen så träffade Solensten även ett kärl vilket vi blev varse om då jag skulle ställa mig upp ur stolen. En hel del blod sen en sjuk smärta i magen. Upp i stolen och in med massa instrument och medikament för att stoppa blödningen. Men 11 ägg fick vi ut så nu får vi hoppas dom myser på bra med simmarna så vi får tillbaka ett fint litet embryo på måndag el onsdag.

Trevlig helg nu ska jag lägga mig och vila igen

• Snöflinga
    EEJ skrev 2013-02-15 19:32:05 följande:
    Nektar: man får byta ut ET mot FET om man vill!!
    Ja, det borde man ju! Men det är väl också så att FET är mycket billigare än ET så om man ändå tänker göra FET istället för ET så är det nog billigare att köpa lösa behandlingar än att köpa trepack.
    4 FET kostar ju 13000 * 4 = 52 000kr, d.v.s mycket billigare än trepacket.

Nektar: Vi hade tre blastocyster i frysen och för oss var det självklart att "använda upp" dessa och inte göra nya embryon, när de andra redan finns. Detta diskuterade jag och maken redan innan vårt första IVF. Vi vill inte få en massa embryon över så att säga. Dessutom är det ju billigare och lindrigare med FET, samt i stort sett samma chans som ET, om de klarar upptiningen. Och om de inte klarar upptiningen så betalar man ju ingenting (är jag ganska säker på).

Petto 83: Usch vilken jobbig dag du verkar ha haft! Hoppas att det blir fina embryon så att det känns värt mödan.
  • EEJ

Vi diskuterade tvärt om, när vårt första ET och FET misslyckats ville vi göra ett nytt försök, ET, för att jag fått för mig att det var embryonen (vad heter det i plural?) som det var fel på....

• äralltupptaget
    Petto 83 skrev 2013-02-15 18:10:50 följande:
    Huga!!
    Då var äggplocket över... Blev ingen rolig upplevelse denna gång. Sista sticket skadade troligtvis en nerv sen så träffade Solensten även ett kärl vilket vi blev varse om då jag skulle ställa mig upp ur stolen. En hel del blod sen en sjuk smärta i magen. Upp i stolen och in med massa instrument och medikament för att stoppa blödningen. Men 11 ägg fick vi ut så nu får vi hoppas dom myser på bra med simmarna så vi får tillbaka ett fint litet embryo på måndag el onsdag.
    Trevlig helg nu ska jag lägga mig och vila igen
    men fy fan , låter INTE trevligt! Är det Solensten som gör alla äggplock? Såg på hemsidan att det var en kvinna som gjorde äggplock.

Kul med 11 ägg! Måste känns bra att det blev många då det gjorde ont!! :)
    Hoppas det tar sig så mödan är värd ! :)