• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Äppelkaka

Petto 83: nej det förstås, det kanske är lite tidigt nu. Hur var det, tog du några mediciner nu eller?

Vi har tid för vul imorgon och nu börjar jag bli lite nervös. Jag hoppas så innerligt att det ska picka ett litet hjärta där inne Hjärta. Med tanke på att jag bara mår sämre och sämre så vill jag gärna tro att allt flyter på som det ska och att bebis mår bra.

Vad sägs om att göra en gravidtråd för oss som gått i Umeå? Någon som hänger på? Glad

• Nektar
    {#emotions_dlg.flower} Väntrummet  
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)
    * Mirage
    * Ws mamma FET januari/februari (första FET för syskonförsök)
    * Vårt 2012, väntar på försök nr.5..
    * äralltupptaget (väntar på 1:a IVF försöket)
    * Nektar, möte med läkare den 15/3 inför försök 3 

{#emotions_dlg.flower} Sprayar
    * Kvinna32   
    * Lappgeten (1:a IVF)

{#emotions_dlg.flower} Sprutar

{#emotions_dlg.flower}
    Väntar på ÄP/ET/FET

{#emotions_dlg.flower} Ruvar
    * Jockelina (9:e försöket) TD 2/2 
    drömmer om ett barn (5:e försöket) TD 27/2 
    * Petto 83 TD 8/3

Gravid Gravida
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF)
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug 
    * Freja150 BF 20 aug
    * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug
    * 3villbli4 (1:a IVF)
    * Norris (FET) BF 28 aug  
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10
    * Snöflinga (FET, syskonförsök BF 17/10)
    * VackerBlomma (FET) BF 25/10

Baby Födda
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari
  • Nektar

Happ då var det definitivt, minus idag med och nedstämt telefonsamtal till kliniken. Har nu bokat in ett möte med läkaren inför nästa försök. Några veckor att tänka på annat. Hoppas få lite ro, det är mycket påfrestningar i vår omgivning just nu.

Mayflower: Hur känns det nu för dig, har blödningen avtagit??    

Petto83: Hormoner i samband med behandlingen kan säkert spela in och få en att må illa. Men har du tagit samma som förut och du då inte mådde illa kanske det lovar gott! :) Femanesten som man tar vid stimulerat fet gör en iaf ofta illamående. Den + vaggisarna bidrar också ofta till att mensen uteblir fram tills medicineringen avslutas. Tänk vad less man kan vara av att knapra piller efter 2 år!! Stort grattis till er som får chansen att göra återföring i er vanliga cykel.

Alla ni som är i väntrummet: hur ser det ut för er, har ni något mål i sikte?     

Är även lite nyfiken på Tinzu, Chan2 och Germany bland andra som skrev förut i tråden. Hur går det för er? Uppdatera gärna!  

• Petto 83

Har inte haft problem med illamående förut när jag tagit progrsteron mic och Trombylen är i så låg dos så jag tycker inte den borde påverka.

Skönt att ni fick ett möte, alltid bra att få bolla alla funderingar och känslor man har och får under resan. Stort lycka till

Nektar skrev 2013-02-26 11:39:36 följande:
    Happ då var det definitivt, minus idag med och nedstämt telefonsamtal till kliniken. Har nu bokat in ett möte med läkaren inför nästa försök. Några veckor att tänka på annat. Hoppas få lite ro, det är mycket påfrestningar i vår omgivning just nu.

Mayflower: Hur känns det nu för dig, har blödningen avtagit??    

Petto83: Hormoner i samband med behandlingen kan säkert spela in och få en att må illa. Men har du tagit samma som förut och du då inte mådde illa kanske det lovar gott! :) Femanesten som man tar vid stimulerat fet gör en iaf ofta illamående. Den + vaggisarna bidrar också ofta till att mensen uteblir fram tills medicineringen avslutas. Tänk vad less man kan vara av att knapra piller efter 2 år!! Stort grattis till er som får chansen att göra återföring i er vanliga cykel.

Alla ni som är i väntrummet: hur ser det ut för er, har ni något mål i sikte?     

Är även lite nyfiken på Tinzu, Chan2 och Germany bland andra som skrev förut i tråden. Hur går det för er? Uppdatera gärna!  

• Petto 83

Så spännande med ultraljud. Håller tummarna att allt ser bra ut.

Jag tar progrsteron mic som tidigare sen har jag även fått Trombyl denna gång. Tycker dock att inget av de ska ge illamående då jag inte haft det förut.

Äppelkaka skrev 2013-02-26 09:54:23 följande:
    Petto 83: nej det förstås, det kanske är lite tidigt nu. Hur var det, tog du några mediciner nu eller?

Vi har tid för vul imorgon och nu börjar jag bli lite nervös. Jag hoppas så innerligt att det ska picka ett litet hjärta där inne . Med tanke på att jag bara mår sämre och sämre så vill jag gärna tro att allt flyter på som det ska och att bebis mår bra.

Vad sägs om att göra en gravidtråd för oss som gått i Umeå? Någon som hänger på?

• Mayflower
    Nektar: Vi får göra följe i väntrummet du och jag Rynkar på näsan No baby for us
  • Äppelkaka

Petto 83: Jo vet du, jag har alltid fått Trombyl och jag har mått lätt illa av den sedan dag 1 varje gång, Det brukar lägga sig för mig efter några dagar men det  kan mycket väl vara den du känner av

• Petto 83

Aha, brukar inte känna av sånt. Vid ÖS fick jag nått piller som de flesta mådde illa av men jag kände ingenting... Men men om ett par dagar så lär det ju visa sig vad det beror på :)

Äppelkaka skrev 2013-02-26 13:48:47 följande:
    Petto 83: Jo vet du, jag har alltid fått Trombyl och jag har mått lätt illa av den sedan dag 1 varje gång, Det brukar lägga sig för mig efter några dagar men det  kan mycket väl vara den du känner av

• Chan2
    Nektar & ni andra: Är ett tag sedan jag skrev något MEN jag är här och läser om era framgångar Skrattande och motgångar Gråter

För oss händer det ej så mycket alls, jag har varit och gjort en sån kontraströntgen för att se så att det inte är några stopp påvägen inom mig och det var det VERKLIGEN inte, när hon förde in "ballongen" så for den rätt upp i livmodern så hon sa direkt att här var det inga hinder att tala om. Hon sprutade in kontrastvätskan och man kunde se att det ej var några fel/stopp.

Jag var rätt nervös pga att man hinner googla så mycket och läsa om andras erfarenheter men jag kan verkligen säga att det ska man ta med en nypa salt eller en STOR nypa salt för att jag kände typ inget alls. Det enda som tog ont var den sprit som hon rengjorde där inne med för det läkte ut å rann över ngt "torkat mig för hårt med papper sår"

Så är det någon här som ska göra detta så kan jag rekomendera att inte läsa/lyssna för mkt på ngn alls då det verkar vara väldigt individuellt som med allt annat.

Hon på gyn var ganska klar med vad hon tyckte vi skulle göra och det var att köpa ett paket för fler IVF:er, men då det är en STOR kostnad så har vi ej riktigt tagit det steget/beslutet att göra det ännu. Hon ville dock göra något för oss så hon skrev ut Pergotime omän hon ej trodde att det skulle hjälpa oss något nämnvärt iom att jag redan har egen ägglossning, men det kanske ger det lite extra skjuts?! Jag är iaf tacksam att hon tycktes vilja testa ngt Glad ska börja ta det vid nästa menstruation och göra ett VUL för att kolla så det ej blir för mkt (risk för flerbörd) vet dock inte om jag bryr mig om de skulle bli flera.

Jag önskar er alla ett stort lycka till och tack Nektar för att du undrade hur det gick för oss som ej skrivit på länge.

Hjärta
  • Nektar
    Mayflower skrev 2013-02-26 13:37:00 följande:
    Nektar: Vi får göra följe i väntrummet du och jag Rynkar på näsan No baby for us
    Beklagar verkligen! Hur vet ni säkert? Försök se det positivt att ni KAN i varje fall bli gravida. Jag börjar bli nervös för detta. Några som fått gå igenom många behandlingar men iaf har haft plus i några dagars tid. Ingen direkt tröst för dig men jag hoppas du kan se det så till nästa försök! Och jag ska försöka att INTE tänka så...

Petto83: Detta är min lärdom hittils - lita aldrig på symtpom vid nya behandlingar. Gör man exaakt samma som tidigare kanske det är en idé att jämföra. Jag håller iaf tummarna stenhårt för att du får ett plus inom kort! Ska du tjuvtesta något?

Chan2: Roligt att höra från dig! Hur många försök var det ni hade bakom er? Var det efter önskemål från er de kollade med kontraströntgen eller trodde dem att det kunde vara något? Vad kostade detta?
    Ja, det är verkligen svårt att bestämma sig för paket eller inte. Vi vet dessutom inte om vi ska våga be om bruttolöneavdrag. Eller ja, min sambo, eftersom jag för närvarande saknar jobb blir det nog inte det första jag ber om utifall jag landar ett inom kort (håll tummarna, snälla!).
    Har ingen erfarenhet av folk som prövat Pergotime trots egen ägglossning. Är dock sugen på att ev få fortsätta med Pergo framöver MED vul, detta fick jag inte göra under ett års försök förut och befarar tunn slemhinna. Ovärt! Gör ni Pergotimeförsöken inkl. vul via landstinget eller privat? Dvs hur blir kostnaden?