• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn
    daduck: Okej, så ni har gjort ett färskförsök tidigare. Hur många embryon blev det totalt? Himla roligt att få en blasto tillbaka, dom brukar det vara krut i. Håller tummarna för er! {#emotions_dlg.flower}

Petto 83: Aha, infrysningen! Glad Verkligen bra omgång för er, bättre kunde det inte ha gått! Solig

Kvinna32 och Lappgeten: Hur går det för er?   
  • drömmer om ett barn
    Tinzu: Usch, förstår att du är besviken.. Rynkar på näsan Det har blivit tokigt på många sätt när det gäller er och det är klart att det måste kännas som att allt är bortkastat. Gjorde ni vanlig IVF eller ISCI? Känns som att själva befruktningen borde bli problematiskt med tjockt skal. Hade ingen aning om att det kan hindra utvecklingen. Har inte vetat någonting om ämnet förrän idag.

Jag frågade om Trombyl vid 3:e återföringen men fick blankt nej. Denna gång fick vi det och jag plussade. Förstår inte varför inte alla får mediciner på en gång som uppenbarligen hjälper många att bli gravida.

Tänker på dig, måste vara en riktigt jobbig dag. Stor kram 
  • daduck

Drömmer: vi fick 8 befruktade (har jag för mig) men eftersom vi hade plock på en tisdag så fick vi "bara" tillbaka ett tredagars. (kommer inte gå med på att betala fullpris om det blir fler plock på tisdagar) då levde iaf alla embryon men på måndagen var det ett som var nog bra för frys. Om det var fler som klarat sig vet jag inte. Hoppas på en riktigt stark jävel. Typ som en 20årig Samuelsson med färdigvuxen mustasch så den klarar all stryk den fick vid tiningen. ^^ har alla koll på att man har chans att få ut försäkringspengar om mm har en sjuk och olycksfallsförsäkring om de hittat "felet" och man är steril????

• Tinzu
    drömmer om ett barn skrev 2013-03-01 17:25:38 följande:
    Tinzu: Usch, förstår att du är besviken.. Rynkar på näsan Det har blivit tokigt på många sätt när det gäller er och det är klart att det måste kännas som att allt är bortkastat. Gjorde ni vanlig IVF eller ISCI? Känns som att själva befruktningen borde bli problematiskt med tjockt skal. Hade ingen aning om att det kan hindra utvecklingen. Har inte vetat någonting om ämnet förrän idag.

Jag frågade om Trombyl vid 3:e återföringen men fick blankt nej. Denna gång fick vi det och jag plussade. Förstår inte varför inte alla får mediciner på en gång som uppenbarligen hjälper många att bli gravida.

Tänker på dig, måste vara en riktigt jobbig dag. Stor kram 

jo allt känns så, som att dom stressat för att få det gjort för att tjäna mer pengar på oss eller något. Vi gjorde vanlig IVF, och det gick bra under befruktningen, tror det var kanske 6 eller 7 som blev befruktade, men bara 1 som klarade sig till blasto, och den såg normal ut, medans den vi fick isatt dagarna före hade tjockt skal, googlade lite och hittade någon på familjeliv som skrivit det så bra, kopierar in det

"Fredrik Ploman förklarade för mig att man gör AH för att underlätta celldelningen. Äggcellen ska ju dela sig ett antal gånger och på så sätt bryta igenom skalet. Men om skalet är för tjockt förhindras celldelningen och ägget/embryot dör. Därför tunnar man ut skalet vid AH. "  

jag måste fråga om dom ens gjort något sånt, jag vet ju ingenting för tillfället.. så oinformerad

Trombyl har jag dock fått utskrivet och även Innohep då det går massor av blodproppar i släkten, så det var inga problem.. men däremot så har det varit fram och tillbaka ifall jag ska använda det eller inte.. först vid ET var det bara Innohep, vid FET så blev det Trombyl och Innohep, sen när jag blev gravid spontant så skulle jag inte ta något av det överhuvudtaget, och nu när vi fick reda på att det var ofostrig graviditet så fick jag då veta att jag ska ta Trombyl och proggisar från den dag jag eventuellt plussar igen..

tack så mycket! kramar        
  • Tinzu

nu drar jag ju in en massa negativitet i tråden! förlåt! det var inte riktigt meningen att det skulle bli så.. men jag vet inte vad jag ska göra av situationen

• Äppelkaka

Tinzu: Här FÅR man verkligen gnälla när man behöver det! Det hag jag själv gjort och andra likaså. Var annars kan du hitta många som går igenom samma sak och som vet hur det känns?

• Tinzu
    Äppelkaka skrev 2013-03-01 20:27:00 följande:
    Tinzu: Här FÅR man verkligen gnälla när man behöver det! Det hag jag själv gjort och andra likaså. Var annars kan du hitta många som går igenom samma sak och som vet hur det känns?
    det har du rätt i iochförsig, men någon som varit lika oinformerad? jag måste nog starta en egen tråd om det och se ifall någon känner igen sig i situationen
  • Petto 83

Tycker att man ibland måste fråga om allt och ifrågasätta för verkligen få veta hur saker och ting ligger till. Känns som att dom ibland bara kör på i ett "standard" program. Men här i forumet kan man få mycket svar, hjälp, stöttning och självklart skriva av sig när det känns jobbigt och tungt. Hoppas ruvartiden går bra

Tinzu skrev 2013-03-01 20:33:35 följande:
    det har du rätt i iochförsig, men någon som varit lika oinformerad? jag måste nog starta en egen tråd om det och se ifall någon känner igen sig i situationen

• Tinzu
    Petto 83 skrev 2013-03-01 21:10:06 följande:
    Tycker att man ibland måste fråga om allt och ifrågasätta för verkligen få veta hur saker och ting ligger till. Känns som att dom ibland bara kör på i ett "standard" program. Men här i forumet kan man få mycket svar, hjälp, stöttning och självklart skriva av sig när det känns jobbigt och tungt. Hoppas ruvartiden går bra

jag är ju inte ruvare nu, utan det här är förra året som det hänt, och jag fick reda på idag via telefon att jag hade såna ägg som hade tjockt skal nästan ett år efter.. jag ringde ju av en annan anledning och fick då istället reda på det där.

jag minns att jag ringde till dom när jag hade börjat blöda, då fick jag höra "det var ett toppenfint ägg du fick tillbaka, ta ett test ändå om en vecka", pyttsan! vafan... 
  • Kvinna32

Hej alla och ett extra grattis till Er som plussat!!

Jag sprayar på och ska ta blodprov och VUL på måndag för att se om jag är nedreglerad. Är jag det blir det väl att börja med sprutor under veckan. Beräknat äggplock vecka 12...

Vi köpte ett 3-pack tyckte det var lika bra så behöver man inte känna lika stor stress att lyckas direkt. Tänkte även att det skulle minska stressen om man lyckas, att inte oroa sig för missfall som förra gången..