• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • daduck

Något förslag på vad man kan hitta på för att tänka på annat i en vecka? Har iaf bestämt mig för att tjuvtesta på lördag. Är det plus slipper man ju nojja en vecka till och är det negativt är jag typ som nu. Nojjig.

• drömmer om ett barn
    Lappgeten: Hur går det med tröttheten, har den lättat något? Har du fått göra blodprov för att se om du är nedreglerad?

Kvinna32: Hur många dagar har du ätit Provera nu? Har blödningen startat?

vårt 2012: Hur går det för dig, någon mens i sikte?

daduck: Det känns som att du har varit ruvare hur länge som helst nu! Tror inte att det spelar någon roll vad man gör för att fördriva tiden, det slutar ändå alltid med att man funderar på om det tagit sig eller inte. Träffas och umgås med vänner brukar hjälpa för att få mig på andra tankar, eller se en intressant film. Jag tog många långpromenader denna gång. Fast då fick man mycket tid att tänka å andra sidan så det kanske inte rekommenderas.. Flört

Nolla: Kul att du hittade till våran tråd! Solig Håller du på med ivf nu?
  • Lappgeten

Tack Drömmer om ett barn för omtanken =)  Tröttheten är lite bättre och lamningen börjar gå mot sitt slut nu så jag får sova hela nätterna igen. Jag har både jordbruk hemma och ett vanligt heltidsjobb så det är en lite tuff tid just runt lamningen men det är helt fantastiskt och så skönt att ha mycket att göra... =)
    Eftersom behandlingen krockar med påsken kommer jag att spraya en vecka längre tror jag (i en månad innan jag ska börja med sprutorna). Nej jag skulle inte ta något blodprov för kontrollera att jag är nedreglerad, jättekonstigt tycker jag men kliniken verkar inte tycka det är nödvändigt. En privat klinik sköter stimuleringen. Hur har ni andra gjort? Den 27/3 ska jag börja med sprutorna, Gonal-F.

• Kvinna32

Drömmer: är på dag 7 med proveran och ingen blödning än... men den brukar komma några dagar efter jag slutat... Jag har huvudvärken från h.....e och är ständigt trött.... Idag är en sån dag då allt känns jobbigt!!

• daduck

Ja men så där ja. 24 Norrbotten for just. Så jag är med i tv imorgon för de som har den kanalen. Annars finns det på internet för de som vill titta. Och artikeln kommer i Piteå tidningen imorgon. Finns också på nätet. :)

• drömmer om ett barn
    Lappgeten: Skönt att höra att du är lite piggare och snart får sova på normala tider igen! Glad Tufft att ha både heltidsjobb och jordbruk, starkt jobbat av dig! Har det blivit många lamm?

Konstigt att du inte ska göra något blodprov. Det har jag alltid fått göra trots att blödningen har kommit som ska visa att man är nedreglerad. Vissa kliniker utesluter helt dessa blodprov så kanske Umeå också har börjat göra det. Jag har fått alla instruktioner av Umeå och sedan gjort VUL på hemmaorten innan det var dags för ägglossningssprutan och därefter resan till kliniken för äggplock.

Kvinna32: Tråkigt att höra att du mår så dåligt av nässprayen! Rynkar på näsan Verkligen otur att du måste spraya så länge också.. Är det i 10 dagar du ska äta proveran? Hoppas blödningen kommer snabbt efter detta så att du får börja med sprutorna. De flesta brukar börja må lite bättre då så hoppas att du också gör det.

daduck: Åh, så himla spännande! Solig Tror vi har den kanalen så ska absolut titta. Vilken tid är det?  

• vårt 2012

Drömmeromettbarn: Jo den kom igång ordentligt till sist! Men tyvärr om kroppen gör som den brukar så kommer återföringen krocka med påsk helgen, och jag gissar att det är stängt. Men får vänta å se..
    Själv då? sorry om jag är vilse nu, men har du varit på ngt vul efter plusset? 

• Nektar
    Daduck: Bra jobbat! Ska försöka komma ihåg att kolla via internet imorgon. Allt rörande detta ämne är superintressant tycker jag och viktigt att hålla aktuellt!

Drömmer om ett barn: Hur går det för dig, känner du fortfarande av mensvärk och testar du fortfarande med gravtest? När har du ul? Intressant att hör att du tog många långpromenader detta försök. Rådde kliniken dig till det? Det sägs väl ska stimlera blodtillförseln i livmodern. Är det inte det som Trombylen, du tog, också ska göra? Från och med vilken rd promenerade du? Jag var oerhört chicken förra försöket och låg mer eller mindre i soffan hela tiden (dock utan att gå upp kilomässigt - snarare gick jag ned). Hade ju en dunderförkylning iofs som inte gjorde det roligt att röra sig. Rethosta från rd 0 kändes som dålig tajming. Kan jag ha hostat loss embryot? Många funderingar i huvudet om varför det inte fungerat. Men promenader kanske man inte ska vara så skraj för då iaf haha.   

Känner att jag börjat tappa kollen på vilka datum osv som gäller för alla. Skulle någon kunna klistra in en uppdaterad lista, var längesedan jag såg den! För mig gäller fortfarande möte med kliniken på fredag den 15/3. Något ni tycker jag inte får glömma fråga eller kräva? Har som sagt misslyckats med två fina blastisar en via ET och en via stimulerat FET. Har 6 st kvar men vet inte om vi har råd att göra ett nytt FET innan sommaren, är 50-50.

Efter påtryckningar Flört  så har jag nu kontaktat både Unionens fack samt Länsförsäkringar gällande eventuell ersättningsmöjlighet vid fertilitetsehandling och PCO-S. Har bara hunnit få svar från LF (olycksfall och sjukförsäkringen). Det verkar inte möjligt att få någon ersättning enbart pga en diagnos och att man måste betala själv. Det är typ vid akut läkarvård, sjukhusvistelse, men, ärrbildning och sådant som det kan vara aktuellt. Kanske svarar facket annorlunda, men jag räknar inte med det. Dock intressant att testa! Min svärmor tipsar alltid om vad man kan få ut via sina försäkringar och det kan finnas mycket pengar och hämta om man är lite sniken haha. Men troligen inte i detta fallet då vad det verkar...
  • drömmer om ett barn
    vårt 2012: Skönt att mensen kom igång till sist men det vore oerhört tråkigt om ÄL krockar med påskhelgen. Förhoppningsvis har dom öppet på skärtorsdagen så isåfall är det fredagen och måndagen det är stängt. Det är det som är det jobbiga när man är inne i sina behandlingar: att det inte är öppet alla dagar året runt.

Nästa vecka på torsdag är det dags för vul så det är ännu ett tag kvar.

Nektar: Ja, jag känner fortfarande väldigt mycket "mensvärk" och är hela tiden orolig för att mensen ska komma. Tittar efter blod vid varje toabesök. Gjorde ett gravtest igen imorse, för 9:e gången. Har två test kvar och när dom är slut får det vara nog med testandet. Det kan inte vara hälsosamt att hålla på så här! Förvånad

Det stämmer, promenader där man får upp pulsen litegrann ska öka blodtillförseln som även Trombyl gör. Fick inte rådet från kliniken men har läst om detta och ville prova. Har tagit det väldigt lugnt vid tidigare ruvningar och knappt ansträngt mig men det kändes riktigt skönt att "hålla igång" kroppen denna gång. Startade på RD1, mår du bra efter ET är det bara att köra igång så snart som möjligt! Solig

Jag tror absolut inte att du hostade loss embryot. Var själv rädd för att gå på toa direkt efter återföringen eftersom jag trodde att jag skulle pissa ut den lilla rackaren men det var ingen risk enligt läkaren. Inte heller att nysa ut den. Man tror ju att allt man gör kan ta kål på embryot men tydligen ligger den mycket väl skyddad inne i livmodern.

Skönt med möte på fredag. Kommer inte på något speciellt du kan fråga förutom om du kan få Trombyl, Prednisolon eller liknande denna gång. Var stenhård på den punkten tycker jag! Kolla även om det går att delbetala egenfinansierade försök.

Tycker absolut att man borde få ersättningsmöjlighet när man har en fastställd diagnos. Hoppas facket är av samma åsikt! {#emotions_dlg.flower}
  • daduck

Drömmer: som jag förstod det går det väl typ var tjugonde minut hela dan imorgon. Annars finns det som sagt på internet. :)

Nektar: beror ju då mycket på vilket försäkringsbolag man har, vilken försäkring och vad man har för diagnos. Men som satt, man förlorat ju absolut ingenting på att prova. :)