• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Petto 83

Jag gjorde plocket på fredag och det vanliga om man inte långtidsodlar är att man får tillbaka en tvådagars men då det blev en söndag fick vi göra det på måndag och för våran del slutade det med ett + är i vecka 10 nu. Och läkaren sa då att dom sett goda förutsättningar med tredagars embryon. Och jag tror inte det är någon fara med sprutorna, kommer nog gå bra ska du se.

• äralltupptaget
    Petto 83 skrev 2013-04-11 21:28:32 följande:
    Jag gjorde plocket på fredag och det vanliga om man inte långtidsodlar är att man får tillbaka en tvådagars men då det blev en söndag fick vi göra det på måndag och för våran del slutade det med ett + är i vecka 10 nu. Och läkaren sa då att dom sett goda förutsättningar med tredagars embryon. Och jag tror inte det är någon fara med sprutorna, kommer nog gå bra ska du se.
    tack... jag hoppas också att det kommer lösa sig, men jag blir bara så arg på mig själv! Hur kunde jag misslyckas, utan att märka det ?!
  • santa86

Tack.. De ska bli spännande att få följa er alla. Jo jag kan hålla med om att de är många tankar i huvet. Men de Känns bra att få skriva av sig lite :) och Inte hålla allt för sig själv.. Hur skriver jag in mig i listan?

• Nektar
    santa86 skrev 2013-04-12 01:12:24 följande:
    Tack.. De ska bli spännande att få följa er alla. Jo jag kan hålla med om att de är många tankar i huvet. Men de Känns bra att få skriva av sig lite :) och Inte hålla allt för sig själv.. Hur skriver jag in mig i listan?
    Välkommen hit! Du måste kopiera listan och lägga till den i ett nytt inlägg. Hur ser er bakgrund ut, varför blir det ivf?

Mirage: Håller verkligen alla tummar och tår för er att det denna gång ska bli ett framgångsrikt äggplock! Inte kul att behöva genomgå hormonbehandling så länge och vara osäker på resultatet! Hoppas du har förmågan att tänka positivt! Det är verkligen min utmaning nu framöver! Så himla skönt att du fick göra en titthålsoperation och fick bort chokladcystan. Fanns det härdar på andra ställen i buken också? På livmodern? Det enda jag hittar om gravidchanserna med endometrios är att de kan minska men att chansen vid ivf är samma som vid övriga bekymmer/diagnoser. Vad sa läkaren till dig, spelar det roll vart endon sitter för att det ska påverka chanserna till graviditet? Vad är dina endometrios-symptom? 

Jag har själv blivit mycket nojjig om jag har endometrios. Denna mens som startade för några dagar sedan innebar först en dag med 30 min värk à la ligg på badrumsgolvet och ta mig inte upp för att ta en värktablett trots utebliven mens, sedan en mesvärksdag och mens med lös mage, igår diarré och j*vligt magknip plus ev feber och idag fortsatt diarré. Måste detta vara endometrios eller känner ni andra också igen att ni kan ha haft likande vid mens? Tror ni det finns någon risk att jag inte tillgodogör mig mina Femanest-tabletter? Känns inte som den bästa uppladdningen inför fet, men försöker se det positivt och att jag kommer vara utan mens ca 12 månader framöver ;)        
  • Petto 83

Har gjort på både dag 5 och 6.

äralltupptaget skrev 2013-04-12 19:46:32 följande:
    På vilken dag fick ni göra blodprov Vul när ni börjat med sprutan?!

• Äppelkaka

Nektar: Det låter som endometrios nä du beskriver det så. Min mensvärk brukar också vara av slaget kräkas, svimma, ligga ihopkrupen av smärta. När det varit som värst i alla fall, det har gått lite i vågor efter alla hormonbehandlingar + graviditet.

• Nektar

Äppelkaka: hmm, ok lät ju mindre bra. Har definitivt gått i vågor men kom första gången för 1,5 år sedan. Har du hört något om graviditetschanserna? Kan man ha härdar inne i livmodern så att embyot inte kan fästa?

• Äppelkaka
    Nektar skrev 2013-04-13 10:31:50 följande:
    Äppelkaka: hmm, ok lät ju mindre bra. Har definitivt gått i vågor men kom första gången för 1,5 år sedan. Har du hört något om graviditetschanserna? Kan man ha härdar inne i livmodern så att embyot inte kan fästa?

Ja du, det enda jag hört är att 50% av alla med endo har svårt att bli med barn men hur det är efter ivf vet jag inte. Inte mer än att jag är gravid med andra barnet trots en besvärligt endometrios som gjort att jag opererats två gånger och förlorat en äggstock Jag tror inte att härdarna sitter inne i livmodern utan största problemet verkar vara cystor och sammanväxningar på äggledarna. Jag har fått  trombyl vid varje återföring eftersom det tydligen kan underlätta för ägget att fästa om man har t ex endometrios.

Det var nog en fördel för oss att jag fått min diagnos innan vi försökte bli gravida för jag tror att jag fått precis den hjälp jag behövt just därför. 

Jag har mått som allra bäst när jag ätit p-piller utan uppehåll och inte haft några blödningar, då har det läkt ut för tillfället. Jag håller tummarna för nästa försök blir det sista!
  • Mirage
    Nektar: Tack snälla du =). Ja, det där positiva tänkande är nåt som jag haft bristvara på denna gång med Suprecuren. Som tur är så känner jag att det har vänt efter operationen och jag känner mig trots allt hoppfull och jag vill verkligen tro att det ska bli bättre, sämre kan det iaf inte bli (tror jag).

Läkaren sa att det fanns härdar lite varstans i buken, men exakt på vilka ställen vet jag inte. Det är svårt att säga om operationen kommer att hjälpa våra ivf-chanser eller inte. Läkaren i Umeå tyckte att vi behövde göra en förändring eftersom resultaten varit så dåliga och bestämde därför att vi skulle gå in i buken och ställa en diagnos+ev operera. Förhoppningsvis så kommer mina menssmärtor att minska och i bästa fall så får vi även äggblåsor från äggstocken som mest legat passiv. Jag har alltid haft problem med min mens, ända sedan första dagen. Jag tror att jag har lidit av endometrios redan som tonåring, men att sjukdomen har hållits i schack pga. att jag ätit p-piller i många år. Det var när jag slutade med preventivmedel som mina mensattacker blev fullständigt outhärdliga. Jag krampar och äter väldigt mycket smärtstillande mediciner för att överhuvudtaget kunna stå på benen. Så för två år sen stod jag inte ut längre. Jag gick till en privatklinik och sa att jag tror att jag har endometrios. Hon höll med mig då jag beskrev mina symptom; kramper, rikliga blödningar, diarré, ibland känslan av urinträngningar och så hade jag inte blivit gravid trots ett tags försök. Hon skickade en remiss till sjukhuset för titthålsoperation. Läkarna ändrade sig i sista stund och gjorde en hysteroskopi istället, dvs. att de gick in via slidan och filmade. Det har varit en lång resa från dess till nu denna vecka för mig att få min diagnos, trots att jag sagt endo hela tiden har läkarna bara skrivit troligt myom i mina journaler. Nåväl, nu är vi där vi är och det var en bra läkare jag hade i onsdags. Hon tyckte att ivf-kliniken gjort rätt som försökt att behandla mig först utan operation och menade att det är först om man inte får några resultat som man brukar gå in i buken.

Som jag har förstått det så har vi med endo lite sämre chans att bli gravida med ivf, men vi har ändå väldigt goda chanser. Många har ju endo utan att veta om det och de blir gravida naturligt. Det verkar oerhört svårt att definiera vad det är som gör att vissa har mkt svårare problem än andra. Mängd och var det sitter är troligen en faktor. Det du beskriver Nektar låter väldigt likt endo, men det behöver inte för den skull betyda att du har det. Hoppas att du mår bättre idag!

Äppelkaka: Jag tror oxå det är en fördel om man känner till sin sjukdomsbild redan från start, önskar att de första läkarna hade lyssnat på mig, då kanske situationen hade varit annorlunda. Det är iaf skönt att höra dina lyckliga historier om graviditet, det ökar hoppen för oss alla med endo=).