• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • santa86

Emki: lycka till idag :)) sååå spännande :)

Låter dumt kanske men jag vet inte hur jag ska räkna.. :/ så ja jag vet inte :P

• pinglan2012
    drömmer om ett barn skrev 2013-06-26 23:27:35 följande:
    pinglan2012: Åh, håller verkligen tummarna att kortisonet gör susen! Glad Kör du på Trombyl även denna gång? Håller med dig, ruvardagar går låååångsamt.. man räknar nästan timmar tills man är framme vid TD! Flört

Javisst, jag blev mirakulöst nog gravid till slut! Solig På 4:e återföringen lyckades det och är nu i vecka 22+0. Trodde absolut inte att det skulle ta sig och hade planerat att köpa ytterligare ett 3-pack. Då mina ägg inte haft speciellt bra kvalitet provade vi med korta metoden på sista försöket och jag fick även Trombyl. Vet inte om det berodde på något av detta eller om det helt enkelt var våran tur, men är glad att vi testade något nytt och att det gick vägen.

Ja, jag får Trombyl även denna gång Glad Käkar 6 piller varje dag + crinonen så det känns som man inte gör annat än att ta piller! Men om det lyckas så är det ju helt klart värt det!

Åh vad roligt att läsa att ni äntligen lyckades Solig Och att ni redan har hunnit så långt in i graviditeten..! Så spännande! Skrattande Hade du gjort många frysåterföringar av de 4a försöken? Ser att statistiken iaf i Umeå är mycket högre att lyckas på just färskförsök nämligen
  • jennyz

Emki: tänker på dig, hoppas ni fått se lilla hjärtat nu!!

Jag är redan inställd på snitt denna gång också, blev det förra gången också då hon låg i säte, och denna gång förvarnade de mig redan vid första VUL att det kunde bli det... bättre med planerat än oplanerat som förra gången...

• Chan2

Hej på er allihopa, trots att jag och min sambo "tagit paus" från IVF så har jag inte lämnat er helt, är och läser varje vecka och blir så glad då jag läser om er som lyckas och såklart ledsen för er som det inte lyckas för.

Jag börjar bli frustrerad nu och undrar HUR FAN GÖR MAN DÅ MAN INTE HAR RÅD MED EN IVF OCH DET INTE GÅR NÄR MAN FÖRSÖKER SJÄLV??! Rynkar på näsan (ursäkta att det ser ut som om jag skriker för de gör jag iaf inombords)

Finns det något mer man kan be om av landstinget?

Återigen ... kuuuul läsning trots att jag inte är i svängen längre Glad{#emotions_dlg.flower}

• drömmer om ett barn
    santa86: Skönt att du inte haft fler färgade flytningar, nu hoppas vi att dessa håller sig borta. Äggplocket räknas som vecka 2+0! Glad

Emki: Hoppas det gick bra på ultraljudet! {#emotions_dlg.flower} Jag kände mig inte heller gravid i början, fick aldrig desto mer graviditetssymptom och har inte mått illa alls så det kändes overkligt. Tog däremot många gravtest som blev starkare och starkare. Hade ett litet lager liggandes hemma och tänkte att jag lika gärna kunde använda upp dessa! Skrattande

jennyz: Så roligt med en till tjej, grattis! Solig Bättre med planerat snitt än oplanerat om så blir fallet, så att ni är förberedda denna gång.

pinglan2012: Det var inte lite piller du knaprar! Skrattande Det är helt klart värt allt bara det går vägen. Tycker det är jättebra att det faktiskt finns mediciner som hjälper en på traven.

Jag har bara gjort ett FET och det var efter första ivf:en då vi fick bäst resultat: 9 ägg. Vid följande ÄP har det blivit få ägg och dessutom har celldelningen inte fungerat korrekt. Har fått tillbaka embryon som tappat celler, delat sig för snabbt och haft fragment. Inga fler embryon klarade sig till frysen. Nu senast fick jag tillbaka ett 4-celligt och ett 5-celligt embryo.. hade varit intressant att veta vilket det var som stannade kvar.

Chan2: Jag har tyvärr inget svar på din fråga. Förstår att det måste vara oerhört frustrerande när pengar är det som hindrar er från att göra ytterligare behandlingar! Rynkar på näsan Har du pratat med personalen i Umeå om detta? Tänkte ifall dom vet om det finns någon fond eller liknande man kan söka till. Är bruttolöneavdrag annars aktuellt för er?
  • Emki

Hej allihopa!
    Nu är ultraljudet gjort, och jag vart inte nå klokare alls :(
    Vi fick nån ny läkare och hon var det otrevligaste jag någonsin träffat på i sunderbyn....

Direkt när hon satte in staven så sa hon...Ja inte är du då så här långt gången, du kanske är i vecka 4-5. Jag kan bara se en hinnsäck. Sedan fick jag gå och klä på mig...Jag försökte fråga henne ungefär i vilken vecka hon trodde...men hon var bara tvär och sa i vecka 4 eller fem. Sen sa hon: Jag kan bara se en hinnsäck , ser inte ens ett foster ännu! kan inte säga om det är en normal graviditet ens, det är för tidigt eller så växer det inte som det ska....så sa hon! så jag vet inte vad jag ska tro...ska tillbaka den 9 juli, men det är ju evigheter dit :(

Vet inte vad jag ska tro...vad tror ni? jag hade ju min senaste mens 16 maj, dock så har jag ju pcos så jag har ju ingen aning när denna spontana ÄL ägde rum....

Kan det vara en ofostrig graviditet???

• jennyz

Usch, vissa har fel jobb!!! det kan vara för tidigt att kolla, ibland ser de inte allt för tidigt men en vecka senare ser allt bra ut!!! Tyvärr är det väl bara att härda ut, och invänta nästa VUL... Synd att de inte såg mer nu, men ÄL kanske var senare än du trott, och då är du inte lika långt gången??

• Emki
    jennyz skrev 2013-06-27 16:08:35 följande:
    Usch, vissa har fel jobb!!! det kan vara för tidigt att kolla, ibland ser de inte allt för tidigt men en vecka senare ser allt bra ut!!! Tyvärr är det väl bara att härda ut, och invänta nästa VUL... Synd att de inte såg mer nu, men ÄL kanske var senare än du trott, och då är du inte lika långt gången??
    Ja det är ju så, men dem i receptionen höll mer eller mindre med mig så...dem är så himla gulliga alla andra!!

Men jag fattar inte hur jag ska räkna, jag hade senaste mensens första dag 16 maj. PÅ alla uträkningar så borde jag vara i 6+0 idag. Men jag har ju pcos så inget är ju säkert. Har ju sällan Äl så jag vet ju inte när denna ägde rum....Men säg att ÄL var en vecka senare då borde jag ju vara i 5+0 nu, kan man se nåt den 9 juli då eller är det fortfarande för tidigt....

Eller kan jag vara i typ 6+0 som jag tror, men att det ändå var för tidigt att se? Ååå man blir ju knäpp av detta...

• jennyz

Det kan vara för tidigt även om du är 6+0...fostret är väldigt litet och beroende på vem som kollar och hur bra de ser... :( men nästa koll ska ni absolut se tycker jag!!

• santa86

Emki: nu hänger jag inte med.. När gjorde du din insättning? För om jag ny har räknar rätt så ska jag vara i V.5 (4+6) ungefär.. Om jag nu har räknat som man ska..