• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • jennyz

Jag är osäker, tror att de snart kan det för dig, men att det är så svårt att se att det finns för stor risk att de ger fel besked, tror att jag åkte in strax före jag gått sju fulla veckor, alltså om 1-1,5 vecka för dig, då syntes det tydligt..

• Stargazers
    Snöflinga skrev 2013-06-20 22:01:53 följande:
    Stargazers: Ja, jag förstår din känsla helt och fullt! Det skulle vara skönt att kunna berätta och känna sig bekväm med det. Men samtidigt är det svårt, för det är så ulämnande och man har inga garantier för hur det man berättat tas emot.
    Lite dumt också om det blev en massa barnsnack om ni nu var två som inte hade barn. Inte så socialt kompetent av de andra tycker jag. Det finns ju mycket annat att prata om i livet.

Vi har ju ett barn tack vare IVF, och önskar nu syskon, men knäppt nog har jag nästan samma känsla fortfarande. Känner mig liksom lite utanför i den här barnalstringsvärlden. Nu börjar ju väldigt många med barn i vårt barns ålder bli gravida eller redan ha fått syskon. Svårt att berätta även nu tycker jag...

Hoppas att ni får komma på en träff snart efter sommaren! Väntan och ovissheten är det värsta. Vad har ni för problem som gör att ni måste göra IVF?
    Jo tycker också det är konstigt att det blev så mkt barnsnack när inte alla hade barn, men tyvärr är det ju inget ovanligt fenomen när det bara är en massa kvinnor i samma rum - jag har då aldrig varit med om att det snackats lite om barn bland kvinnor (som har barn), det är som att många går så helt in i mammarollen att det glömmer bort allt annat som inte har med det att göra. Vill verkligen inte bli så själv...

Japp, är så less på att vänta! Hade varit skönt att ha ett datum att förhålla sig till, men det är bara att vänta lite till. Mannen har för få spermier (men de få han har är iaf i bra skick) så det är därför det blir provrörs för oss.  

Mm kanske man alltid kommer känna sig lite utanför? I och med att man inte blev gravid på "naturligt sätt"?
    Har ni hunnit påbörja några försök ännu med barn nr 2? Kram  
  • Snöflinga

Emki: Fantastiskt! Så roligt! Jag håller tummarna att det går vägen för er nu!

Stargazers: Ja, så är det kanske. Att man inte har så mycket annat att prata om än barnen... Fast mest är det nog att det är så roligt att prata om ens barn. Men man borde ändå kunna lägga band på sig.

Hoppas att ni slipper IVF då i sådana fall, att ni hinner bli gravida på egen hand. Det verkar ju som en liten trend här i tråden just nu med spontana graviditeter...

Vi har gjort ett FET för att få syskon, och ett antal avbrutna behandlingar då min slemhinna inte riktigt har velat växa ordentligt. Började med syskonförsök i oktober förra året, gjorde FET i januari och blev gravida men fick tyvärr missfall
    Har två embryon kvar som är nedfrysta så hoppas på att få till en bra slemhinna och får göra återföring i augusti...
    Så vi går båda i väntans tider kan man väl säga...

• äralltupptaget

Hur exakt går det till när man gör ett fet ? Man kör väl inga sprutor , men hur får man kroppen i "rätt läge " så att säga

• Snöflinga

äralltupptaget: Det beror på om man har eget ägglossning eller inte. Jag som inte har regelbunden ägglossning får äta östrogentabletter för att bygga upp slemhinnan och sedan komplettera med progesteron efter några veckor. Den som har ägglossning får ha koll med äl-stickor och ultraljud och sedan sätter man tillbaka ett embryo utan mediciner. Det kallas FET i naturlig cykel.

• äralltupptaget

Aaa okey , jag har oregelbunden mens och fick starta med provera och sedan sprutorna vid vårat ivf

Hur länge efter 1:a mensdagen sätter dom in det frysta , kollar man med ultraljud när slemmhinnan är tjockast eller ?

• Stargazers

Snöflinga: Tror inte att det kommer ta sig på egen hand, vi tillhör nog inte skaran som är med om "mirakel", men visst hade det varit välkommet! Usch vad tråkigt med missfall, fy fan Gråter Hoppas det går bättre i augusti!!! 

äralltupptaget: Har ni varit på vul och fått bekräftat vad som hänt med tvillingen? 

• äralltupptaget

Hur gammal får man max vara när man vill sätta in det frysta ?

Jo , tvillingen dog, så det blir ett barn , men vi är ändå superglada att det gick bra för den andra samt att vi lyckades på 1:a försöket

• langtarefterbarn78
    äralltupptaget skrev 2013-06-24 12:19:30 följande:
    Hur gammal får man max vara när man vill sätta in det frysta ?

Jo , tvillingen dog, så det blir ett barn , men vi är ändå superglada att det gick bra för den andra samt att vi lyckades på 1:a försöket
    Hej äralltupptaget. Är det här du håller hus? Det finns en grupp "Gravida efter IVF april 2013"
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m69586789.html
    hoppas du tittar in! Beklagar att du förlorade tvillingen men kul med ett barn, du ville väl bara ha ett totalt va? Fast får man tvillingar vill man såklart ha båda. Kram!
  • äralltupptaget

Langtarefterbarn - är med i den gruppen , eller tittar in lite då å då :)

Jo det är tråkigt att ena inte klarade sig , det har varit så jäkla upp och ner nu i början av min grav. men hoppas nu att allt lugnar ner sig, och att jag får börja njuta