• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Stargazers

Micro: Det första mötet äger alltid rum i Umeå vad jag vet. Då får ni träffa eran läkare som går igenom de olika behandlingsalternativen och vad som bäst passar för er, hur "behandlingsplanen" ser ut för er, när ni kan tänkas börja spruta/spraya,

ev frågor från er sida samt att kvinnan får genomgå en gynundersökning. Därefter får ni träffa en sköterska som visar er hur sprutorna ska tas och som berättar mer ingående om hur just er behandling kommer gå till.

Förstår att det kan kännas bökigt att åka hela vägen till Umeå "bara" för en sån sak men jag tycker då absolut det var värt det, ni kommer direkt att märka att ni är i goda händer och skönt att få sitta ansikte mot ansikte med de som verkligen kan sin sak.

Sen resten, alla undersökningar under behandlingens gång, görs på distans. Du har helt rätt i att endast äggplock + återföring sker i Umeå (såvida man nu inte faktiskt bor i Umeå).

• moderlig

Jag har sprayat 17 dagar och haft en blödning på ca sju dagar. Den slutade men sen har jag fått spottings (lite rosa/rött nu brunt) och igår när jag duschade så luktade det precis som avslag(blodet som kommer efter förlossning). De på kliniken tror sköra slemhinnor. Någon med erfarenhet? Blir lite nervig.. Börjar med spruta i dagarna här.

• Micro

Stargazers: tack så mycket för ditt svar. Jag ringde dit å pratade de var jättetrevliga. Fick samma info av dem å i brevet. Känns trots allt bra att komma igång äntligen;) Tyvärr lite dålig dag för sambon som jobbar skift men han pratade m sin chef som fattade å kände flera som genomgått samma så hanskulle få ledigt

• Micro

Oj hela kom inte med, han får ledigt utan löneavdrag. Skönt inför kommande besök att han vet å är så förstående.

• Natalie 840

tjena!!!
    nu e det så att äntligen har jag och min älskade sambo fått tid i Umeå för att starta våran resa :p 

Men det jag hur gör Umeå med boendet och resan dit går det att boka genom sjukresor ??
    vi bor mer än 30 mil bort och sa vara där i 2 dagar sedan kommer gubben vara lite droga så han får ju inte köra bilen

Hur har ni som bott långvägar gjort??

• Micro

Natalie 840: idag har vi varit på första besöket på kliniken i Umeå. Vi hade tid 9 o vi har 30 mil. Vi åkte samma morgon eftersom det bara var infoträff men det var ganska jobbigt nästa gång vid äggolock sover vi på hotell. Nog jobbigt ändå.

Vi hade bra timing, börjar spraya på onsdag, vi ska köra långa protokollet. Äntligen igång:)

• Natalie 840
    Micro skrev 2014-01-28 07:39:58 följande:
    Natalie: när ska ni dit?

Vi ska dit den 19 och 20/2 älsklingen ska tömmas på ynglerna och jag ska få börja med sprutorna
    men råkar ev vara så att jag har normal äl då så ev kanske dom plockar redan då (håller tummarna) 

så vi måste alla fall sova minst 1 natt på hotell :) men tänkte om det var nån som vet  om man måste ringa själv och boka in sig på patienthotellet och att det ingår så att säga pga att man bort så långt borta :P
  • Micro

Natalie: Vet tyvärr inte om hotellet men d kan ju vara värt att kolla upp. Medicinerar du ngt eller hur funkar det? Plockar de utan stimulering? Vi ska köra långa protokollet så OM allt klaffar blir det äggplock i början av mars. Men det känns som många steg innan dess, mycket som kan gå fel. Känner mig lite negativ, tur att sambon är så positiv:)