• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Micro

Thesse: Fick du en kallelse till Sunderbyn i posten? Jag fick datum å tid redan i Umeå men vet inte avdelning mm. Jag ska ju ta både blodprov o vul. Tyvärr kl 9, halva arbetsdagen lär gå bort o jag har inte berättat för kollegorna, chefen tänkte jag berätta för då eftersom man blir borta en hel del, vet att hon kommer vara förstående.

• Thesse86
    Micro skrev 2014-02-05 17:42:22 följande:
    Thesse: Fick du en kallelse till Sunderbyn i posten? Jag fick datum å tid redan i Umeå men vet inte avdelning mm. Jag ska ju ta både blodprov o vul. Tyvärr kl 9, halva arbetsdagen lär gå bort o jag har inte berättat för kollegorna, chefen tänkte jag berätta för då eftersom man blir borta en hel del, vet att hon kommer vara förstående.
    Har just tagit första sprutan och det gick mycket bättre än förväntat. Kändes knappt så jag vet inte vad jag har oroat mig för :)

Jag fick tid och datum för ultraljud av Umeå fast jag har för mig att hon sa att Sunderbyn kommer att höra av sig med mer information ganska så snart eftersom att jag ska dit nästa torsdag. Jag förstår dig om att inte riktigt vilja berätta för kollegorna och chefen, men måste du säga exakt vad du ska göra? Jag har bara sagt att jag ska genomgå en behandling i Umeå och att jag kommer att behöva vara borta ganska mycket under vissa perioder. Jag förklarade att jag inte ville berätta av det är jag gör pga att det är privat. Men det är ju alltid upp till en själv :) Nu har jag ju tur att jag bara jobbar extra eftersom att jag pluggar så det är ganska skönt för jag har planerat mina studier så att jag är ledig v. 8 när det är beräknat att vi ska göra  ÄP och ET. Riktig lyx :)
  • Thesse86

Snowgirl: tack!! :) :) Hur går det för dig? Läste att du ansökt om att få förlängd frys tid på era embryon. Har du hört nått? :) Lyckades ni bli gravida på ert första IVF försök, eller krävde det flera försök?

• Snowgirl

Thesse86, Det gick bra. Vi fick frystiden förlängd.
    Vi lyckades inte med vårt första IVF-försök. Allt gick enligt skolboken, men jag blev inte gravid. Vi hade då försökt själva i tre år. Inga fel hittades under utredningen. Vi bestämde tid för FET, men jag blev spontant gravid månaden innan återföring. Det barnet förlorade vi dock i v 23. Efter den förlossningen tog det bara tre månader innan jag blev gravid igen. Även då hade vi bestämt tid för FET. Nio månader senare föddes våran dotter.
    Ungefär tre år senare bestämde vi oss för att försöka få ett syskon. Döm av min förvåning när jag blev gravid på första försöket. Tyvärr blev det missfall i v 5+5. Det var i maj i år. Vi fortsatte att försöka och nu i december pratade jag med Solensten om återföring av ett embryo. Bara tre dagar efteråt upptäckte jag att jag var gravid igen, men även nu blev det missfall. Den här gången upptäcktes det på ultraljud i v 9+5, men graviditeten hade avstannat redan i v 6+1 enligt storleken på fostersäcken. Jag verkar inte ha så svårt att bli gravid längre, men nu krånglar det med missfall istället. Kanske satte IVF-behandlingen igång något i min kropp
    Nu ska vi inte försöka på egen hand innan vi sätter tillbaka ett embryo. Vi vill ge embryot chansen och embryot är trots allt fem år genetiskt yngre. Fem år känns som ganska mycket nu när jag snart är 40. Äggen kanske inte är på topp längre och tillsammans med den kromosomavvikelse som hittades på mig efter första barnets död är nog inte chanserna så stora att lyckas på egen hand.

• Micro

Thesse: skönt att det gick bra med sprutan. Var på Sunderbyn gjorde du blodprovet? Visst gjorde du inte vul igår? Jag kommer bara att berätta för chef o möjligen en jobbarkompis.

• moderlig

Hoppas någon ser denna fråga och kan ha nån aning; Har använt lutinus vaginaltabletter 5 dar och haft vitt gegg-inget konstigt- men så imorse var trosan HELT genomblöt :0 luktar inget..nån som vet vad de kan va? Mskan på kliniken hade ingen aning o verka inte bry sig om att fråga vidare heller...

• jennyz

Minns bara att jag hade mycket olika flytningar under tiden med lutinus, det är säkert normalt...

• Micro

Thesse hur går det för dig? Biverkningar? För mig går det bra sprayar fortfarande 1 v kvar. En del biverkningar, är så ofantligt trött å inte så kul med pms o låg hormon nivå i helgen stackars sambon:)

• Thesse86
    Micro skrev 2014-02-05 23:19:58 följande:
    Thesse: skönt att det gick bra med sprutan. Var på Sunderbyn gjorde du blodprovet? Visst gjorde du inte vul igår? Jag kommer bara att berätta för chef o möjligen en jobbarkompis.
    Micro skrev 2014-02-10 20:03:05 följande:
    Thesse hur går det för dig? Biverkningar? För mig går det bra sprayar fortfarande 1 v kvar. En del biverkningar, är så ofantligt trött å inte så kul med pms o låg hormon nivå i helgen stackars sambon:)
    Hej! Förlåt för min inaktivitet. Jag tog mitt blodprov hos Dr Hassler i Luleå, betydligt mycket enklare än att åka till Sunderbyn. Jag ska VUL på torsdag - hoppas på positiva resultat :). I dag tog jag mitt andra blodprov så får se vad Umeå säger imorgon om jag måste ändra min dos. Annars går det hur bra som helst, inga biverkningar förutom förstoppning vilket är jätte jobbigt , har provat olika "lösningar" men inget funkar :/ aja det är inte länge kvar nu med alla dessa hormoner :) Jag har haft jätte tur och inte haft så mycket PMS eller humörsvägningar, så sambon är glad ;D men det är väl det minsta de får stå ut med, det är ju vi som ska kliva upp varje morgon och ta sprayet och sedan vara vaken tills att man ska ta det för tredje gången. och sen inte prata om alla dessa sprutor ;) Fast sprutorna var ju inget, tänkte att det skulle bli jobbigt, men det känns ju inte ens :)

Vad har ni för roliga datum att se fram emot? :)