• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Thesse86

Hejsan alla!! Jag och min sambo har påbörjat en IVF behandling på IVF kliniken i Umeå. Vi hade spraystart för ca två veckor sedan och sprutstart den 5/2 mest troligt. De har beräknat att vi ska göra ÄP och återförande v. 8 =) Är det någon som ska göra detta samtidigt som oss? Hade vart jätte roligt att få följas åt!

• penntroll

I tisdags gjorde vi andra och sista gratis försöket. Återföring av fryst embryo alltså. Första svängen kändes det inget alls. Men den här gången har jag haft mensvärks liknde svag smärta i magen. Låter det bekant? Ringde och pratade med Kristina som lugnade mitt lilla hjärta. Men hur ska jag tolka min mage? Jag tänker missfall eller att det gått snett. Vissa säger tidigt gravid tecken. Jag funderar på att göra ett tidigt test, smygtesta. Hjälp. Råd, stöd, liknade upplevelser....vad som helst!!!

• Micro

Thesse: vi gör första försöket o var i Umeå på måndag o började spraya i onsdags. Planerat äggplock v 10 om allt går enligt plan. Så vi är ju ganska nära i tid. Sprayar du supercur? Har du några symtom? Jag har varit SÅ torr i munnen trots att d bara gått 3 dagar.

• Thesse86

Micro: Hej! va roligt att vi är ganska så nära i tid =) Jag har sprayat med Suprecur i två veckor exakt i dag och jag har inte en enda biverkning eller känning av detta. Har börjat bli orolig att det inte fungerar på mig, tycker ju som att jag borde känna av något eftersom att jag går in i "klimakteriet"...var tvungen att skriva till dem i dag och fråga. Ska ta blodprov på tisdag, så får höra på onsdag om det har givit rätt resultat så att vi får börja med sprutorna samma dag. Vill ju så gärna att allt ska fungera så att man inte måste dra ut på hela förloppet, är redo nu! Det känns så jobbigt att behöva vänta, det var ju nog att vänta de där fyra månaderna från att de skickade remissen. Var är ni ifrån? Vi tillhör Sunderby Sjukhus.
    Hur länge ska du/ni spraya? Vad har ni för historia, om jag får fråga? =) Få människor pratar om detta, och det är inte förrän nu som man inser att man inte är själv i att ha problem att få barn på naturlig väg. Det är tur det finns alla dessa forum så att man kan få råd och stöd och prata av sig =)

• Svanpar89

Micro: tack för svar :) det är jobbigt att vänta oavsett vad det handlar om..

Tänkte att jag ville ha lite koll på tiden innan man beslutar sig om man orkar börja vänta ännu. Det är ju en rätt jobbig sak som sagt, bara väntandet i sig...

• Micro

Svanpar: håller med det är allt väntande som är värst o mer blir set under behandlingen:(

• Micro

Therese: kul, vi tillhör oxå Sunderbyn:) lite jobbigt m avståndet till Umeå dock. Vi har inte ngn konstaterad anledning till barnlösheten men min ålder talar väl lite emot. När vi var i Umeå i måndags sa läkaren att jag har lite låg äggreserv så de kan vara en orsak. Skönt att slippa biverkningar men jag förstår helt o fullt din oro. Skönt att skriva med ngn som känner samma som jag, sambon är ju jätte gullig o omtänksam men kille:)

• drömmer om ett barn

Natalie 840: Vi bokade hotell själva och skickade räkningen till sjukresor som gjorde en återbetalning kort därefter. Ringde även sjukresor och försökte boka resa men det var så dåligt med förbindelser att vi fick ta bilen istället. För detta fyllde vi i en blankett på kliniken med antal mil som sedan postades i receptionen på sjukhuset (går även att skicka in). Lycka till med behandlingen!

penntroll: Under mitt sista försök kände jag en molande värk som påminde exakt om mensvärk samt att det högg till rejält i livmodern vid vissa rörelser. Det är inte ovanligt alls med sådana känningar vid graviditet. I mitt fall resulterade detta i en lyckad graviditet. När har du testdag och har du tagit något test? Håller tummarna för plus!

Thesse86: Jag kände aldrig av något speciellt under mina nedregleringar, inga biverkningar alls. Helt normalt men man blev lite orolig först och undrade varför det inte kändes att man var i "klimakteriet"! Hoppas blodprovet ser bra ut på tisdag så att du får sätta igång med sprutorna sedan.

• Natalie 840

drömmen om ett barn:
    jaha dom gick med på det, bodde ni på på patienthotellet eller tog ni ett annat??
    vi kommer också ta bilen ner eftersom våran "lilla" vovve ska följa :) 

• Natalie 840
    Micro skrev 2014-01-28 23:48:39 följande:
    Natalie: Vet tyvärr inte om hotellet men d kan ju vara värt att kolla upp. Medicinerar du ngt eller hur funkar det? Plockar de utan stimulering? Vi ska köra långa protokollet så OM allt klaffar blir det äggplock i början av mars. Men det känns som många steg innan dess, mycket som kan gå fel. Känner mig lite negativ, tur att sambon är så positiv:)

Nää de råkar vara så att jag naturligt är mitt uppe i "höglöpet" (ÄL) när vi kommer ner :)
    men vi får allt se när vi kommer dit ner, vet inte riktigt varför men hos oss så är det jag som är och ser positiv på allt detta :)