• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Thesse86
    Micro skrev 2014-02-04 15:09:05 följande:
    Thesse: Har du varit o tagit blodprov idag? Ringer Umeå imorgon? Jag ska även göra vul vid blodprovet, slapp du det? Jag är på spraydag 7, inga symptom än:)
    Jag var på morgonen och tog provet. IVF kliniken skall få svaret imorgon bitti så då ska dom ringa mig efter lunch om jag förstod det rätt. Så jag hoppas att det visade bar så att vi får börja med sprutorna. Jag behövde inte göra något VUL, jag ska göra ett sprutdag 9 för att se till att allt står rätt till. 

Jag pratade med en sjuksköterska på kliniken angående att jag inte har haft några biverkning, och hon berättande att vissa inte får några biverkningar och att det fungerar i alla fall. Hon tyckte jag skulle vara glad att jag har sån tur som slipper en massa biverkningar, så nu känns det lugnt :)

Tog du ditt blodprov idag?
  • supernova99

Kan prova ring specmödravården och kolla, BM ringde till dom när jag va där för att boka in. Och hon sa att det va en ivf graviditet. Men det spelade ingen roll. Jag blev lite ledsen och sa att vi har ju redan lagt ut våra sparpengar på att göra ivf och att måste betala 2000:- till är mkt för oss. Men inget funkade så jag får nog acceptera att det är så! Funderar på att ev boka ett vanligt UL det kostar 800:- lite mindre i allafall

• Snowgirl

Supernova, jo det är bra att vi lyckas spontant, men jag har en kromosomavvikelse som ger ca 25% risk för nedärvning. Det i kombo med att jag snart fyller 40 ger inte så bra odds. Det är därför jag hoppas på embryona som är fem år genetiskt yngre. Det är hög risk för den nedärvda kromosomavvikelsen även på dom, men min förhoppning är att de åldersrelaterade avvikelserna på äggen är färre. Vi fick i alla fall skapelsen beviljad Blir lite försiktigt hoppfull. Det är säkert fler som har försökt längre här, men det känns ändå att vi har varit oskyddade i åtta år och sammanlagt har jag varit gravid i 79 veckor och har ett barn. De flesta skulle ju hå en sex sju barn på den tiden.

• Snowgirl

Sen måste jag tillägga att jag är oändligt tacksam för det barn vi har fått. Blir det inte fler så blir det bra ändå på något sätt. Det är bara tråkigt att vi är så många som får kämpa med så mycket motgångar när det går så enkelt för de flesta.

• Snowgirl

Supernova, tråkigt Ett vanligt ultraljud i v 12 kan vara bra det med. Själv är jag lite skeptisk till kub då jag inte gillar att få en sannolikhet. Någon av de som får bra siffror får ett barn med trisomi 13,18 eller 21 även om det är ovanligt.

• Thesse86
    Snowgirl skrev 2014-02-04 15:30:43 följande:
    Sen måste jag tillägga att jag är oändligt tacksam för det barn vi har fått. Blir det inte fler så blir det bra ändå på något sätt. Det är bara tråkigt att vi är så många som får kämpa med så mycket motgångar när det går så enkelt för de flesta.
    Jag håller med dig! Vi har dock inte försökt allt för länge. Jag fick veta när jag var 24 (är snart 28) att jag hade PCOS och läkaren sa att när jag tänker på att skaffa barn skulle jag återkomma eftersom att jag möjligtvis skulle behöva hjälp med ägglossning. När jag och min sambo bestämde oss för att skaffa bara, för ca ett år sedan gjorde min läkare en utredning. Denna visade dock att utöver min uteblivna ägglossning hade min sambo dåliga spermier. Det kom som en smäll i ansiktet - att det skulle vara fel på oss båda. Läkaren tycke dock att vi skulle försöka med Pregotime fyra månader, men det gav bara ägglossning de två första gångerna. Det kändes hemskt och fruktansvärt jobbigt att bara vänta mellan ÄL och att få ta grav test, och när de var negativt fick man vänta igen på ÄL och så fortsatte det i en enda stor ond cirkel. Jag kan inte föreställa mig påfrestningen av att behöva försöka i så många år utan att få ett barn - detta året har varit fruktansvärt och det har tagit stundvis så mycket på förhållandet. Ni är starka där ute och jag tycker ni är fantastiska som inte ger upp och fortsätter att kämpa - jag hoppas jag är lika stark som er om våra IVF försök inte skulle fungera. Men just nu hoppas vi på att IVF ska fungera och jag har en bra magkänsla över detta. Och jag önskar alla lycka till med era försök och jag hoppas att ni får ert efterlängtade barn! :)
  • Snowgirl

Supernova, Du hinner inte fylla 35 innan beräknad förlossning? Jag var in och läste att man blir erbjuden kub om man är 35 eller äldre vid bf.

• supernova99

Snowgirl: hinner tyvärr inte bli 35 innan beräknad förlossning. Blir 34 nu i mars. Så jag är 34 och ett halvt år