• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • jaj13
    jennyz skrev 2014-03-08 16:50:32 följande:
    Jaj13: vi har fått två IVF-döttrar efter alla år, har gjort många försök... Vid sista förlossningen blev det komplikationer så det slutade med att de opererade bort livmodern, så nu är det slut... Vi hade bestämt innan att det skulle bli sista försöket, och tack och lov gick det vägen!!!
    Har svårt att slita mig härifrån dock, kul att se era resor, och hoppas få läsa om många plus!!! Kanske kan bidra med svar på några funderingar efter totalt ungefär 4 års erfarenhet inom IVF...
    Va härligt att höra att det gick vägen för er även om det jobbigt med en komplicerad förlossning. Jag tycker verkligen att det känns kul att ni "äldre i gamet" stannar kvar och inger hopp.  Vet ni vad som var orsaken till er barnlöshet? Vad har du upplevt som jobbigast under alla dina försök? 
  • Längta
    jaj13 skrev 2014-03-08 16:58:21 följande:
    Ja, det går så snabbt!! Japp, gjorde ET i onsdags :) Kul att följas! 

Vad roligt.. :) blev de många befruktade ägg så du har frys också?
  • jennyz

Orsaken för oss var att mannen inte hade spermier vid testet, de fick operativt ta ut dessa, så vi kunde omöjligt klara oss själva... Det var extremt jobbigt att få ett brev hem som bara förklarade att inga spermier fanns... När de senare ringde från kliniken och berättade att man kunde ta ut dem på annat sätt om han hade spermier i testiklarna så kändes det bättre, annars hade vi ju inte kunnat lyckas utan donator...
    Det jobbigaste under hela tiden har varit ruvartiden då jag gått från hopp till förtvivlan hela tiden, och tiden efter negativt resultat tills jag fått planera nytt försök har varit värst! Under behandlingarna har jag mått bra och varit laddad, provat att träna mer, provat akupunktur bland anat för att ev öka chanserna...det har känts bra då jag gjort något som att spraya och spruta, och känna att det händer något... förut var jag lite spruträdd men det har jag kommit över...

• Längta

HJÄLP!! Kliniken ringde häromdagen och sa att ja skulle ta sprayen senast kl 18 ikväll. Och såklart glömmer ja den. Skött allt exemplariskt och den här som ja skulle komma ihåg glömde ja. Tog sprayen 3 timmar för sent.. Vad händer?? Och hur ska ja få tag på kliniken på en helg???? Jag har plock på tisdag!

• Snowgirl

Längta, Jag vet inte egentligen, men har svårt att tro att tre timmar med sprayen ska ha så stor betydelse, Ägglossningssprutan är däremot viktig tidsmässigt. Förstår frustrationen. Man vill ju ha svar av kliniken i såna här situationer.

• Längta
    Snowgirl skrev 2014-03-08 21:40:12 följande:
    Längta, Jag vet inte egentligen, men har svårt att tro att tre timmar med sprayen ska ha så stor betydelse, Ägglossningssprutan är däremot viktig tidsmässigt. Förstår frustrationen. Man vill ju ha svar av kliniken i såna här situationer.

Ja verkligen.. Tror du man kan ringa så man hamnar i växeln imorrnbitti och dom kan koppla en??
  • jaj13
    Längta skrev 2014-03-08 17:54:00 följande:

Vad roligt.. :) blev de många befruktade ägg så du har frys också?
    Vi fick ut 12 ägg men av oklar anledning befruktades endast 1 :(( Kliniken sa att nästa gång så gör man ICSI så ska det nog vara löst. Men jag vet inte? :/ Så nope, inga frysägg. Vilket faktiskt inte gör mig något. Vi har landstingsfinansierad IVF och vårt landsting bjussar bara på 1 IVF och ett FET. Men får man inga ägg till frysen så får man ett till helt IVF. Jag har hört att ET har bättre graviditetschans än FET...All denna statistik man jobbar mot:/
  • jaj13
    Längta skrev 2014-03-08 21:58:59 följande:

Ja verkligen.. Tror du man kan ringa så man hamnar i växeln imorrnbitti och dom kan koppla en??
    Nog ingen fara, jag gjorde EXAKT som du. Försov mig en timme på mitt näst sista spray å allt. Fick först panik men sen tänkte jag att det inte spelar någon roll. Gör inte att göra ogjort så jag accepterade och gick vidare och inget hände:) Tror inte du behöver vara orolig. Se det som något positivt att du kan slappna av och tänka på annat;)
  • tusa

Kikar in och kollar hur det går för er Glad

Lycka till med ÄP, ET och ruvning!! {#emotions_dlg.flower} Hoppas tiden går fort för Er och att ni får se ert Plus snart, det är bara såå häftigt!

Jag är i dag på v.6+3 och har bara trötthet och ömma bröst som symptom ännu...väntar det stora illamåendets intåg vilken dag som helst. 13/3 (tordag) ska vi på VUL och få se hjärtslagen. Först då tror jag att jag fattar att det är nån därinne!

Tycker också hela ivfn susade till och hann knappt fatta vad det var som hände, men det är jag ju glad över och att det lyckades på 1a var ju heelt otroligt! Har ju bara denna erfarenhet, men håller med jennyz att ruvartiden nog var värst.

Vi behövde ivf för att båda mina äggledare blivit förstörda och borttagna efter 2st utomkvedes.