• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Petto 83
    EbbaGrön skrev 2014-04-14 14:19:49 följande:

Jag har glömt bort vad dom sa på kliniken. =/ Vart ska min man fylla i och vart ska jag fylla i?
    Tacksam för svar!

Rent spontant vill jag säga högst upp men blir lite osäker. Om han följer med vid återföringen kan ni fylla i den på plats :)
  • jennyz

Ebbagrön: är det fet du ska göra? Ser inte all text, men samtycker att ägg som befruktats av mina spermier får återföras, om det inte är donerade spermier... Bara han ska skriva på, om han följer med kan ni fylla i det där...

• EbbaGrön

Ja, det är FET vi ska göra och det verkar som att han inte kommer att ha möjlighet att följa med =/ 
    Men ska han fylla i sitt namn överst eller ska jag göra det tro?

• Mars

Hans namn längst upp och sedan ditt namn andra fältstycket. Glöm inte att det ska vara rätt datum har jag för mig. För vi skrev dagens datum och skickade till klinken, sambon fick skriva om blanketten med rätt datum när kom dit.

• LillaET

Tjuvläser lite här... Grattis alla plussare i tråden och massor med styrka till alla kämpar vidare!

Störtdök idag efter ytterligare en motgång. Man letar sig snabbt hit för att söka tröst och läsa om alla som lyckas efter lång kamp...

Själv väntar jag på att starta IVF nr 6. Gravid på 4:e försöket, MF i vecka 9. 5:e försöket gjordes i februari, min mens blev naturligtvis sen denna gången så att ÄP/ET krockade med klinikens påskstängning. Så blir det långa protokollet istället och det känns som en evighet till det är dags... Förra året prickade vi ET till påskafton, men kliniken hade öppet då. Hade jag vetat om att Umeå försämrat sin service så radikalt med helgstängningar etc. så hade vi köpt detta 3-pack någon annanstans. Det räcker liksom med att ens kropp sätter begränsningar i möjligheten att bli gravid... Så, nu fick jag ut lite ilska...

lillyhammer skrev 2014-04-10 09:45:05 följande:
    Mars: Hur gjorde ni för att öka din mans spermier? ?
    Vi hade problem med rörlighet och kvalitet på spermierna, men min sambo började knapra "PROFERTIL", D-vitamin och Omega3 knappt 2 månader innan vårt 5:e försök. Kvalitet förbättrades radikalt (trots att han inte ätit tillskott i 3 månader, vilket är den tid det tar för hela banken att förnya sig), så läkaren sa att vi egentligen inte längre behövde göra ICSI, men vi fick göra det ändå för att maximera chanserna... Kan inte tro annat än att tillskotten tillsammans med en bättre arbetssituation med mindre stress gjorde underverk! "PROFERTIL" innehåller inga konstigheter, endast olika typer av vitaminer etc. (bl.a. zink, folsyra, antioxidanter, L-Carnitine, L-Arginine) som är bra ur fertilitetssynpunkt. Det unika är att allting är färdigdoserat i en och samma tablett! Dyrt, men värt pengarna! Glad
  • Mars
    EbbaGrön skrev 2014-04-16 17:41:47 följande:
    Då var man ruvare till en blastocyst =)

Vad roligt! Nu håller vi tummarna att det blir ett fint plus! Hade du Lars eller Sofia?
  • EbbaGrön
    Mars skrev 2014-04-16 19:41:43 följande:

Vad roligt! Nu håller vi tummarna att det blir ett fint plus! Hade du Lars eller Sofia?

Jag hade Sofia !

Tydligen var det svårt att se vart hon skulle "droppa av" ägget då jag var för lite kissnödig och mina tarmar skymde sikten. Kan inte sluta noja att ägget har hamnat fel =/
    Någon som varit med om något liknande?

• Mars
    EbbaGrön skrev 2014-04-16 21:18:29 följande:
    Jag hade Sofia !Tydligen var det svårt att se vart hon skulle "droppa av" ägget då jag var för lite kissnödig och mina tarmar skymde sikten. Kan inte sluta noja att ägget har hamnat fel =/

Någon som varit med om något liknande?

Jag hade det problemet också. Inte att tarmarna var ivägen utan min cysta. Samt att jag inte var så kissnödig. De fick hålla på ett tag, men förhoppningsvis gjordes det mer noggrant då. Du behöver nog inte vara orolig. Kliniken vill väl ha bra statistik så de vill nog inte slarva med det.

Hittade en bra sida att följa nu dag för dag: www.nyufertilitycenter.org/ivf/embryo_transfer
  • äralltupptaget

oj vad ni alla skriver, har inte varit in på ett bra tag i denna tråden.
    Men kan ni inte uppdatera en lista på vilka som är gravida / ruvare osv.. ? :)  Kul att bli uppdaterad

Någon skerv om att äggen inte gick att frysa.
    Jag fick ut 15 ärr när ajg gjorde ÄP, så dom långtidsodlade, när vi före in 1 vecka senare 1¨ärr, så frös dom ner 1 och odlade vidare dom andra ( 4 st ) sedan fick jag ett brev hem att alla dött, eller .. ja dom hade kasserat.Så vi fick bara 1 i frysen. Man blir ju jätteledsen och tror att det är kört, men vi fick ett plus, och det visade sig tom vara tvilligar, tyvärr dog den ena i v 12 men den andra klarade sig, och fyller snart 4 månader. Så bara för att man inte får några till frysen så kan det gå vägen! Är ett levande bevis på det ! :)

Glad påsk på er alla !