• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • supernova99

Till mig sa dom också bara att den va lite låg, inget om blödningar. Fick första nu i v23. Trodde förlossningen startat. Nu har den nästan avtagit och hoppas verkligen att det inte blir fler. Men det känns nästan som att jag får räkna med det. Vad är det egentligen som är farligt? Är det att bebisen inte får näring eller farligt för mamman att mista blod? Läkaren sa att en liten blödning va ingen fara.

• jennyz

Jag hade också föreliggande moderkaka, upptäcktes redan första VUL då jag fick tid på kvinnokliniken eftersom jag trodde jag fått missfall i V6-7 tror jag... Hade lite blödningar av och till några veckor sedan inget alls, har fått uppfattningen att jag hade extrem tur... Sedan blev ju förlossningen vad den blev istället iofs.
    Jag fick råd att aldrig vara längre bort än 20 min till sjukhuset, om jag skulle börja blöda skulle vi åka in, vid stor blödning så var det akut som gällde. Men detta sa de inte förrän v32, då jag fått extra UL pga att de sett att moderkakan var lågt, innan dess hann vi till Turkiet i två veckor, vilket i dagsläget fortfarande kan göra mig rädd i efterhand! I mitt fall var det väl extremt eftersom moderkakan vuxit in i livmodern, detta kan de dock inte se på UL.
    Risken finns väl både hos dig och bebis som jag förstått det, om du börjar blöda mycket tappar du för mycket blod, och då klarar väl ingen sig om man inte får hjälp? Vill inte skrämma upp er, vår läkare gjorde det, och inget hände, så lagom försiktig ska man väl vara, och hålla sig nära sjukhuset...
    Allt gick bra för oss, planerat snitt 38 fullgångna veckor blev det, och har nu underbar lillasyster hos oss!! Hoppas att blödningarna håller sig borta!!

Ebbagrön: nej de kan inte visa felaktigt plus, sugen på att testa?? (Bara ÄLsprutan kan göra det)

• EbbaGrön
    jennyz skrev 2014-04-25 15:40:49 följande:
    Jag hade också föreliggande moderkaka, upptäcktes redan första VUL då jag fick tid på kvinnokliniken eftersom jag trodde jag fått missfall i V6-7 tror jag... Hade lite blödningar av och till några veckor sedan inget alls, har fått uppfattningen att jag hade extrem tur... Sedan blev ju förlossningen vad den blev istället iofs.
    Jag fick råd att aldrig vara längre bort än 20 min till sjukhuset, om jag skulle börja blöda skulle vi åka in, vid stor blödning så var det akut som gällde. Men detta sa de inte förrän v32, då jag fått extra UL pga att de sett att moderkakan var lågt, innan dess hann vi till Turkiet i två veckor, vilket i dagsläget fortfarande kan göra mig rädd i efterhand! I mitt fall var det väl extremt eftersom moderkakan vuxit in i livmodern, detta kan de dock inte se på UL.
    Risken finns väl både hos dig och bebis som jag förstått det, om du börjar blöda mycket tappar du för mycket blod, och då klarar väl ingen sig om man inte får hjälp? Vill inte skrämma upp er, vår läkare gjorde det, och inget hände, så lagom försiktig ska man väl vara, och hålla sig nära sjukhuset...
    Allt gick bra för oss, planerat snitt 38 fullgångna veckor blev det, och har nu underbar lillasyster hos oss!! Hoppas att blödningarna håller sig borta!!

Ebbagrön: nej de kan inte visa felaktigt plus, sugen på att testa?? (Bara ÄLsprutan kan göra det)
    Jag tjuvtestade igår och fick ett gravid 1-2 på ett digitalt test =)
  • Petto 83
    supernova99 skrev 2014-04-25 15:04:44 följande:

Till mig sa dom också bara att den va lite låg, inget om blödningar. Fick första nu i v23. Trodde förlossningen startat. Nu har den nästan avtagit och hoppas verkligen att det inte blir fler. Men det känns nästan som att jag får räkna med det. Vad är det egentligen som är farligt? Är det att bebisen inte får näring eller farligt för mamman att mista blod? Läkaren sa att en liten blödning va ingen fara.

I absolut värsta fall kan moderkakan gå sönder och då är du och bebis i fara. Så vid "jätteblödning" lägg dig ner och ring ambulans. Men mindre blödningar beror på att moderkakan slits och kan släppa lite från livmodern. Men som Jennyz skrev så är det bäst att hålla sig nära nus ju längre gången du blir eftersom risken då ökar för blödning.

Men många klarar sig utan större blödningar så ta inte ut det värsta. Håller tummar och tår för er. Kommer säkert gå jättebra ska du se
  • Petto 83

Jennyz: på mig kunde dom se att moderkakan inte vuxit fast i livmodern. Men risken att den gör det ökar tydligen om man gjort snitt innan. Men jag fick ju göra säkert 15-20 ul totalt så dom hann kolla allt och lite till :)

Men sån tur att det ändå gick så bra för er. Du fick verkligen uppleva mycket när eran lillasyster kom till världen.

• jennyz

Ok petto, ja kanske efter så många UL... jag fick komma på eftersamtal med min läkare en månad efter förlossningen, och då sa han att man kan se om de tittar extremt noga, men eftersom det händer så sällan så vill de inte oroa så många mödrar i onödan... Har lite dubbla känslor om det i efterhand, men tycker samtidigt att man inte ska oroa alla...

Jag har skrivit i min dagbok här på FL, har inte skrivit om allt än, skriver lite eftersom, det känns redan väldigt avlägset... Känner att dagarna flyter ihop, får dubbelkolla vissa saker med sambon, men tycker trots allt att det gick rätt bra... Fanny mår bara bra, vilket gör allt lättare, lider med er, och hoppas att er lillkille mår bättre snart!!

Jo risken att den växer fast är större om man gjort snitt innan, och tydligen gjorde de inte så bra jobb vid första snittet, det var mycket ärrvävnad...

• Mars
    EbbaGrön skrev 2014-04-25 16:30:33 följande:
    Jag tjuvtestade igår och fick ett gravid 1-2 på ett digitalt test =)

Ett stort GRATTIS!!!!!
  • Petto 83

Sen kanske dom kollade mig efter det som hände med er. Jag var ju inlagd när eran lilla tös föddes, blev utskriven samma dag men senare än tänkt då läkaren fick ta hand om er lite längre än tänkt. Sen så sa bm som gjorde de flesta av mina ul att det syns olika tydligt om moderkakan vuxit fast.

• jennyz

Ebbagrön: stort grattis!!!!!!!!!!!

Petto: kanske var så, de fick något att tänka på, stackars läkare som var inställd på ett vanligt planerat snitt... men inget i vår babyresa har gått som vi tänkt, varför skulle förlossningarna göra det... vad är sannolikheten förresten att du och jag skulle vara på sjukhuset samtidigt, för typ samma sak!!