• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • jennyz

Thildra: typiskt! Så synd att de inte har helgöppet längre!!!!! Jag har gjort både stimulerade och ostimulerade FET, flest stimulerade, man äter femanest för att få kroppen att sluta producera ägg ett tag, sedan återför de ditt frysta embryo, jag kände mig gravid då jag åt dessa, lite illamående och uppsvullen, annars som vanligt... Blev tyvärr inte gravid på något FET, bara på färska försök... Hoppas ni hinner ett försök nu innan sommaren, ska du börja äta dem snart?

• EbbaGrön

Visst kan inte femanest eller Lutinus ge utslag på grav.test? Jag har inte tagit någon Äl-spruta.

• Thildra
    Mars skrev 2014-04-23 23:51:16 följande:
    Tänkte du en stimulerad FET? Då kommer du få äta tabletter, Femanest tror jag att de heter. Hoppas du äntligen får göra FET. Synd att de inte har helgöppet längre.

När vi gjorde FET (ostimulerad) var jag mest nervös att kliniken skulle ringa och säga att inga hade överlevt upptiningen. Vi fick två tillbaka då, en jättefin blastocyst enligt kliniken och en halvbra. Tyvärr ville inget av äggen fästa. De säger att om de har klarat upptingen är nästan upptinande ägg bättre än "färska" för då har de klarat av många steg och har bra kvalité. Jag håller tummarna att det kommer gå bra för er!

Tack!
  • Thildra
    jennyz skrev 2014-04-24 06:03:29 följande:
    Thildra: typiskt! Så synd att de inte har helgöppet längre!!!!! Jag har gjort både stimulerade och ostimulerade FET, flest stimulerade, man äter femanest för att få kroppen att sluta producera ägg ett tag, sedan återför de ditt frysta embryo, jag kände mig gravid då jag åt dessa, lite illamående och uppsvullen, annars som vanligt... Blev tyvärr inte gravid på något FET, bara på färska försök... Hoppas ni hinner ett försök nu innan sommaren, ska du börja äta dem snart?

Tack, då vet jag lite mer vad jag har att vänta mig.

Jo, det blir vid nästa menstillfälle så typ kring 7-8 maj eftersom jag nyligen ägglossade. Sköterskan sa (så klart) att det är på håret att vi hinner med, så jag hoppas innerligt att vi gör det.
  • Pommac
    Thildra skrev 2014-04-23 22:51:09 följande:
    De har inte sagt nåt om BMI till oss eller nånsin kommenterat vikten. Men vet inte om det hjälper dig, för jag ligger mellan 25 och 30. :-/

Fick ni inte fylla i vikten då på blanketten i början? Vi skickade in en blankett för ca 1 månad sedan där man fick fylla i lite info om sig själv.
  • supernova99

Hej! Måste bara kolla med er här, om jag inte minns fel så va det någon/några av er som hade blödningar under graviditeten. Jag har blödningar från moderkakan. Upptäckte på RUL att moderkakan ligger långt ner. och är nu livrädd att ngt ska hända barnet. Vad har ni för efrarenheter? Visst gick det bra ändå?

• Petto 83
    supernova99 skrev 2014-04-25 09:43:43 följande:

Hej! Måste bara kolla med er här, om jag inte minns fel så va det någon/några av er som hade blödningar under graviditeten. Jag har blödningar från moderkakan. Upptäckte på RUL att moderkakan ligger långt ner. och är nu livrädd att ngt ska hända barnet. Vad har ni för efrarenheter? Visst gick det bra ändå?

Jag hade helt föreliggande moderkaka. Låg som ett lock i botten och det är lite farligt eftersom att moderkakan slits åt alla håll allt eftersom livmodern växer så vi fick göra ett planerat snitt i v.35 och det gick hur bra som helst. Sa dom nått om hur låg den var, tänkte om den var låg på ena sidan? Kommer gå bra ska du se och om du känner dig orolig kan du ju alltid be om ett nytt ul. En av läkarna jag träffade sa att det är lite större risk för låg moderkaka vid ivf eftersom embryot kommer nerifrån i stället för uppifrån.
  • supernova99

Petto: ok blödde du under graviditeten? Dom sa bara att moderkakan ligger långt ner och på ett sådant sätt som gör att den inte brukar flytta sig. Fick komma på kontroll då jag blödde och ska göra en ny 19/5 så dom håller koll. Och så ska jag åka in akut om det blöder mer än som en mens. Ja läkaren sa att det är vanligare vid ivf, men jag visste inte varför. Vart åker man om det blir akut? Förlossningen? Akuten?

• Petto 83
    supernova99 skrev 2014-04-25 13:35:30 följande:

Petto: ok blödde du under graviditeten? Dom sa bara att moderkakan ligger långt ner och på ett sådant sätt som gör att den inte brukar flytta sig. Fick komma på kontroll då jag blödde och ska göra en ny 19/5 så dom håller koll. Och så ska jag åka in akut om det blöder mer än som en mens. Ja läkaren sa att det är vanligare vid ivf, men jag visste inte varför. Vart åker man om det blir akut? Förlossningen? Akuten?

Jag fick 2 blödningar. Första i v.25 men hade även vattenläckage så jag blev inlagd i 10 dagar. Andra fick jag i v.30 och då blev det bestämt datum efter det. Åkt till förlossningen och om du vill rådfråga så ring dit dom har så bra koll. Till mig sa dom att jag skulle undvika tunga lyft och inte anstränga mig så mycket... Hoppas blödningen avtar så du får njuta av graviditeten. Super att du får komma igen på ny koll. Mig sa dom inget till på ul utan bara att den var lite låg men när jag kom in i v.25 så sa dom att den var helt föreliggande och undrade varför jag inte fått veta de då det är risk för blödningar.