• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • EbbaGrön

Ni som blivit gravida efter FET, hur länge behövde ni använda femanest och lutinus? 
    Någon som vet vad femanest och lutinus uppgift är under tidig graviditet?

• tusa
    EbbaGrön skrev 2014-05-05 11:43:19 följande:
    Ni som blivit gravida efter FET, hur länge behövde ni använda femanest och lutinus? 
    Någon som vet vad femanest och lutinus uppgift är under tidig graviditet?
    Femanest vet jag inte vad det är, men Lutinus är progesteron, ett graviditetshormon som avges från gulesäcken och som berättar för kroppen att den är gravid så att kroppen upprätthåller graviditeten.
  • Stargazers
    EbbaGrön: Jag tog Lutinus i ganska prick två månader efter lyckad FET. Men det där är olika hur länge man tar det. Jag hade lite låga progesteronvärden och ville därför gärna ta det, det kändes som tryggt på något sätt, och doktorn sa inte emot så :) 
  • Majs03

Hej allihopa! Det är så att jag började spraya supercur på mensdag 1, då jag inte blivit nedreglerad som jag ska så har jag nu sprayat i 4 veckor, idag när jag vaknade hade mest troligt min mens startat för blödningen har inte minskat under dagen(snarare tvärtom) är detta normalt?? Jag hittar ingenstans att läsa om detta och att få tag i kliniken nu är ju dömt att misslyckas! Någon som vet? Jag trodde att nedreglering innebar ingen mens!

• Mars
    Majs03 skrev 2014-05-07 15:26:50 följande:

Hej allihopa! Det är så att jag började spraya supercur på mensdag 1, då jag inte blivit nedreglerad som jag ska så har jag nu sprayat i 4 veckor, idag när jag vaknade hade mest troligt min mens startat för blödningen har inte minskat under dagen(snarare tvärtom) är detta normalt?? Jag hittar ingenstans att läsa om detta och att få tag i kliniken nu är ju dömt att misslyckas! Någon som vet? Jag trodde att nedreglering innebar ingen mens!

Man kan både få och inte få mens när man sprayar. När jag sprayade fick jag på spraydag 13 om jag inte minns fel. Däremot var det en sparsam blödning. Det är nog olika för alla.
  • Thildra

Nu är jag på gång igen. Känns skönt! Har hämtat ut Femanest och ska nu köra ett stimulerat FET eftersom insättningsdagen hittills har hamnat på klinikens stängda dagar. Ni som har ätit det, hur mycket biverkningar fick ni? *nyfiken*

• Thildra
    tusa skrev 2014-05-05 22:21:37 följande:
    Femanest vet jag inte vad det är, men Lutinus är progesteron, ett graviditetshormon som avges från gulesäcken och som berättar för kroppen att den är gravid så att kroppen upprätthåller graviditeten.

Sofia sa idag att Femanest är östrogen och skulle användas för att slemhinnan i livmodern skulle bli tjockare. Hon nämnde också att det är i vanligaste fall en klimakteriemedicin. :-P
  • EbbaGrön
    Thildra skrev 2014-05-08 18:44:04 följande:
    Nu är jag på gång igen. Känns skönt! smile2.gif Har hämtat ut Femanest och ska nu köra ett stimulerat FET eftersom insättningsdagen hittills har hamnat på klinikens stängda dagar. Ni som har ätit det, hur mycket biverkningar fick ni? *nyfiken*
    Jag kände mig typ gravid och på dåligt humör av femanest.
  • Micro

Efter vårt enda misslyckade försök har vi nu bokat tid för ÄD i Riga, åker på ett första besök nästa fredag så äntligen händer det nåt. Fick journalkopior fr Umeå idag o blev leden när jag såg svart på vitt att de rekommenderar ÄD, att vi har mkt små chanser m ivf o naturligt pga prematur menopaus. Men kände att det stärkte vårt beslut om ÄD. Har funderat på att få en second opinion av annan klinik men vill inte slösa tiden. Nöjd m beslutet nu när jag ser i skrift att dr Lars Nilsson rekommenderar ÄD. Vi står även i kö i Umeå. Så skönt att vara på G igen även om det inte blev riktigt som vi tänkt.

• Mars
    Micro skrev 2014-05-12 20:33:14 följande:
    Efter vårt enda misslyckade försök har vi nu bokat tid för ÄD i Riga, åker på ett första besök nästa fredag så äntligen händer det nåt. Fick journalkopior fr Umeå idag o blev leden när jag såg svart på vitt att de rekommenderar ÄD, att vi har mkt små chanser m ivf o naturligt pga prematur menopaus. Men kände att det stärkte vårt beslut om ÄD. Har funderat på att få en second opinion av annan klinik men vill inte slösa tiden. Nöjd m beslutet nu när jag ser i skrift att dr Lars Nilsson rekommenderar ÄD. Vi står även i kö i Umeå. Så skönt att vara på G igen även om det inte blev riktigt som vi tänkt.

Jag håller alla tummar att det kommer gå bra för er! Skönt att ni har tagit ett beslut som känns bra, trots motgångar och att det kanske inte var den just den vägen ni hade tänkt er. Ibland behöver man en knuff i rätt riktning. Läste att Lars Nilsson var med och startade upp kliniken i Umeå tillsammans med Dr Solsten. Nilsson har stor erfarenhet och kunskap inom IVF, så ni kan känna er trygga att ni har tagit rätt beslut. Härligt att känna att ni kommer framåt! Lycka till nästa fredag! Skriv gärna hur det gick med första besöket. Förresten vad är second opinion för något?