• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Mars
    Cheries skrev 2014-08-16 23:19:26 följande:

Hej, jag känner mig så nere och får nu nästan panik ibland över att jag inte blir gravid. Vi har gjort ett försök nu i vår och det gick inte. Har två ägg i frysen och ett ska tinas nu snart. Jag kanske hade en naiv inställning till detta, trodde att det skulle gå vägen "utan problem". Nu verkar det inte gå alls. Har ingen att prata med. Har i denna resa dragit mig undan så nu är jag väldigt ensam. Sen är våran relation inte något bra just nu heller så jag känner mig väldigt olycklig. 
    Ja. Jag vet inte. Kanske någon har något förslag på vad jag ska ta mig till.

Jag förstår dig fullt ut! Det viktigaste är att ni pratar pratar och pratar med varandra. Ni är två som ska genomgå denna "resa". Ta en paus från vardagen om det går och res bort bara ni två. Eller gör saker ni tycker om. När ni känner för det, tar ni nya tag. Lycka till! Jag håller alla tummar!!
  • Thildra
    Cheries skrev 2014-08-16 23:19:26 följande:

Hej, jag känner mig så nere och får nu nästan panik ibland över att jag inte blir gravid. Vi har gjort ett försök nu i vår och det gick inte. Har två ägg i frysen och ett ska tinas nu snart. Jag kanske hade en naiv inställning till detta, trodde att det skulle gå vägen "utan problem". Nu verkar det inte gå alls. Har ingen att prata med. Har i denna resa dragit mig undan så nu är jag väldigt ensam. Sen är våran relation inte något bra just nu heller så jag känner mig väldigt olycklig. 

Ja. Jag vet inte. Kanske någon har något förslag på vad jag ska ta mig till.

Kämpa på och ge inte upp! *kram*

Det kommer att bli bättre. Håller med Mars om att ni måste prata med varandra. Ni är ju två om detta och två är alltid starkare än en. En resa är bra om det går, då får man lite perspektiv på tillvaron.

Sen kan du alltid ventilera dina tankar här om du skulle vilja. Vi är många med olika erfarenheter som kan komma med nya synvinklar.
  • Pommac

Hej! Nu har vi fått brev från kliniken och vi har tre inbokade tider på samma dag. Först läkarbesök. Vad händer där? Sedan har vi spermaprov och ett informationsbrev. Vi är sugna på att testa insemination först om de tror att mannens spermier skulle klara det. Men behövs det ändå ett informationssamtal? Eller är det bara ivf? Vi har fått en tid om två veckor och jag vet inte om jag kan vara ledig på så kort varsel. Vad säger jag på jobbet? Jag vill ju inte berätta för någon.

• jennyz

Läkarbesök, de kanske gör gynkoll? Mannen får lämna spermieprov, sedan får ni prata om hur behandling går till och vilken typ av behandling som passar er utifrån vad ni vill och vad de kommit fram till, sedan kanske tom planering av när behandlingen ska startas...
    Jag skulle sjukskriva mig om jag trodde att det var svårt att få ledigt, det kommer dock att bli likadant senare i ev behandling, att du inte vet exakta dagar som du ska på koller, m.m, så det är svårt att planera för ledighet...bara att ta de tider man får liksom.
    Alternativt, säg att du fått en läkartid, tandläkartid och vill vara ledig?
    Härligt att det börjar nu i alla fall, hoppas det lyckas på första försöket!!!

• Pommac
    jennyz skrev 2014-08-21 07:19:35 följande:

Läkarbesök, de kanske gör gynkoll? Mannen får lämna spermieprov, sedan får ni prata om hur behandling går till och vilken typ av behandling som passar er utifrån vad ni vill och vad de kommit fram till, sedan kanske tom planering av när behandlingen ska startas...

Jag skulle sjukskriva mig om jag trodde att det var svårt att få ledigt, det kommer dock att bli likadant senare i ev behandling, att du inte vet exakta dagar som du ska på koller, m.m, så det är svårt att planera för ledighet...bara att ta de tider man får liksom.

Alternativt, säg att du fått en läkartid, tandläkartid och vill vara ledig?

Härligt att det börjar nu i alla fall, hoppas det lyckas på första försöket!!!

Tack för ditt svar. Jag jobbar på en förskola med många barn som har speciella behov vilken gör att vi helst inte ska ha vikarier på min avdelning. Men andra brukar komma in från andra avdelningar. Det är många som ska vara lediga just nu också så jag vet inte hur det ska bli. Jag bor inte i Umeå så det blir svårt att säga att man ska på en läkartid (då de bara tar Max en timme). Nu måste jag ju vara ledig hela dagen.
  • Pommac

Jag fick ledigt. Tack och lov! Nu känns det mest jobbigt och konstigt då vi verkat fått en manlig läkare. Måste man gör VUL igen när man redan gjort det på sitt hemsjukhus? Men det är klart. Det är väl bara att vänja sig. Kommer ha mens vid besöket också. Äckligt! Det står att det inte gör något.

• jennyz

Härligt att du fick ledigt! Ja tyvärr är det väl bara att vänja sig, jag hade bara manliga doktorer under alla IVFår, tyckte att de var väldigt bra!
    Snart är ni på G, allt närmare ett plus...

• trex2013

Hej! varit tyst från mig på väldigt länge sen senaste misslyckade försöket som jag fick blodproppar av. Är nu äntligen på G igen, nedregleringen påbörjade i onsdags.
    Grattis till de som fått + under året och vi andra får försöka kämpa vidare. kramar

• supernova99

Hej! Ville bara kika in och gratulera er som fått plus!! Och heja på er som kämpar vidare. 27/8 föddes våran dotter, allt har gått bra. Vi är numera två barns familj tack vara kliniken :)