• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • jennyz

Man ska kanske ställa in sig på att det kan behövas några försök så är det en bonus om det går på en gång, för det kan absolut bli så att det blir ett försök och att det lyckas. Men om det lyckas ska man inte ge upp eller bryta ihop (vet att det lätt blir så - been there!) man kan lätt tänka att det är något riktigt fel om man inte ens lyckas när man får ett befruktat ägg insatt, men det kan vara många orsaker, och en kan vara att man behöver anpassa medicinerna, första försöket får man ju en standardmedicinering då man inte vet hur varje kropp reagerar på sådan stimulering...
    Jag har gjort många försök och varje gång var jag otroligt nervös, inte för ÄP men för att det inte skulle finnas några ägg, man kan ju inte påverka mycket tyvärr...
    Hoppas ni lyckas på en gång dock!! ð???
    Vad gäller resandet så tror jag att ni måste åka till kliniken för samtal innan behandlingen sant ÄP och återföring, i övrigt kan ni gå till er VC, men jag bor i Umeå så jag är inte säker, någon får rätta mig om jag har fel. Om ni bor långt bort kanske ni kan stanna och bo på hotell efter ÄP fram till återföringen...

• trex2013
    hållertummarna skrev 2014-09-30 17:58:12 följande:

vill bara ge er lite hopp. vi satte in en blastocyst den 18/6 ( den enda som överlevde av 14 st ) och nu ligger jag här hemma med en sparkande liten bebis i magen i vecka 18. det var vårt första ivf försök och vi har försökt själva i 4 år. det känns helt overkligt, svårt att förstå att det är våran tur nu. Jag håller tummarna för er alla och hoppas att det ska gå lika bra för er :) har ni några frågor så hojta till bara.

åh så roligt att höra och Grattis! :)
  • trex2013
    santa86 skrev 2014-09-30 15:54:50 följande:

Idag ringde ume, min dos är för låg så jag måste höja den :( men jag hoppas ändå att vi hinner med äp V.41 :)

Jag har inte haft nå mer symtom än känslan av svälld mage, förens nu, igår mådde jag illa :(

Nån mer som känner av sprutorna.?

håller tummarna att det blir v 41 som planerat nu. :)

jag mådde inte illa med var väldigt öm i buken 3-4 dagar innan ÄP.
  • trex2013
    Chreool skrev 2014-09-30 22:42:56 följande:

Tack för era svar! Ja, ni förstår ju att man går i många tankar nu när det är som på gång. Och egentligen är man ju heeelt ovetandes om vad som kmr. Alltså man läser ju alla broschyrer osv men de känns som ändå bättre att få höra från er som faktiskt varit där :) hur har det gått för er då, fixa ni första försöket? Är det vanligt att man gör det? Man är ju så himla orolig att de ska strula och ja, ni vet nog precis vad jag menar då ni stått här i startgroparna själva. Jo & en sak till, när man bor långt borta, blir d mycket fram och tillbaka åkning eller går de smidigt på några besök (dvs, ett försök) ? :)

Hej! jag bor också låångt ifrån Umeå .. så det blir en massa resande tyvärr.
    minst 3 besök får du räkna med nu denna första gång.

1. Info samtal och undersökning + de visar/pratar om medicinering sprutor m.m
    2. Efter din nedreglering (vanligast med en nässpray) och hormonstimuleirng sker ÄP i umeå. oftast tidig morgon så vi har alltid bokat hotell natten innan för att slippa åka mitt i natten till Umeå. man är är nog stressad och nervös ändå. :)

3. efter 3-5 dagar senare återbesök i Umeå och ET.

Hemma gör du blodprov (via vårdcentral eller sjukhuset ) och UL på ditt närmaste sjukhus eftersom jag antar du går via landstinget?

Ni andra tjejer, har jag glömt nämna något?

Lycka till nu!

=)
  • Chreool

Ja, jag är ju rätt införstådd med att de kan ta många försök. För nog har man ju googlat en hel del! Men man tänker ju och hoppas att de ska gå lätt, man är ju redan nog frustrerad som de är att man måste genomgå en behandling medan många andra bara blir gravida. Är inte bitter men ni förstår garanterat! :) är så sjukt nervös över allting, orolig och allt man kan tänkas va samtidigt. Är verkligen Guldvärt med er som kan lugna lite :)

Och tack för reseinfon oxå! Det med hotellnatt verkade helt klart smart :) är så jäkla nervös varenda dag nu för att hämta posten.. :) man hoppas ju hela tiden att man nångång ska få sätta igång.

Går det bra för er? Har ni kommit långt i era behandlingar? :)

• Gozzan

Kan meddela att idag har jag äntligen fått mitt plus :D är dock fortfarande orolig då jag har lite blödningar men förhoppningsvis så går det nu vägen :)

• jennyz

Grattis gozzan!!! Förstår din oro, blödningar är ju tyvärr vanligt, men som jag sagt tidigare, jag har haft en hel del blödningar vid båda mina graviditeter och de slutade bra, det ska det göra för er också!!!

• santa86

Nu har jag varit på ult och jag hade 3st som var över 10mm och ca 6st under 10mm.. Jag vet inte hur jag ska känna just nu :/

De har hänt saker dom senaste dagarna som har gjort mig ledsen och bedstämd, kan de förstöra mina chanser att lyckas?! :(

• trex2013
    Gozzan skrev 2014-10-01 15:46:18 följande:

Kan meddela att idag har jag äntligen fått mitt plus :D är dock fortfarande orolig då jag har lite blödningar men förhoppningsvis så går det nu vägen :)

stort grattis! :)