• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • supernova99

Thildra: så skönt!! illamående är ett bra tecken :)

Petto, jennyz: ja nu börjar det verkligen dra i hop sig. :)

• hållertummarna

Hej alla! Stort grattis till er som plussat! Och ni andra, kämpa på! Nu har jag äntligen plussat efter 4 års väntan. Vi gjorde icsi fredag den 13, trodde så klart att det skulle gå åt h-vete pga datumet men det var tydligen en turdag ist :) detta är vårat första ivf försök. en sak som är sjukt frustrerande dock är att kliniken har sommarstängt så vi kan inte komma in på vul i v 7 :( vet nån av er om man kan övertala kvinnokliniken att man kan komma dit och göra det ist?

• Thildra
    hållertummarna skrev 2014-07-05 20:42:27 följande:

Hej alla! Stort grattis till er som plussat! Och ni andra, kämpa på! Nu har jag äntligen plussat efter 4 års väntan. Vi gjorde icsi fredag den 13, trodde så klart att det skulle gå åt h-vete pga datumet men det var tydligen en turdag ist :) detta är vårat första ivf försök. en sak som är sjukt frustrerande dock är att kliniken har sommarstängt så vi kan inte komma in på vul i v 7 :( vet nån av er om man kan övertala kvinnokliniken att man kan komma dit och göra det ist?

Grattis till plusset!

Jag tror att man kan göra eget vul på t.ex Norrlandskliniken, men att det kostar en liten slant.
  • Nektar

Var väldigt längesen jag skrev nu men måste kika in och sprida lite extra sommarvärme till alla i tråden! Den 18 juni tittade en perfekt gosse ut i v 40+6. Detta efter 3 års önskan, piller och 4 st ivf. En sån lycka! Förlossningen var en rakt igenom positiv upplevelse som vi önskar vara med om igen inom något år, men det ska vi inte börja tänka på nu... lycka till alla och ha en skön sommar!!

• Pommac

Hej! Vi har inte börjat ivf än. Men... Ivf kliniken skulle höra av sig inom 3 månader (i slutet på mars skickade vi papperna) i slutet på juni skulle de alltså ha hört av sig. Men visst. De stängde ju i slutet på juni. Känns bara så segt att vänta!!! Vilken seg sommar detta är! När tror ni vi får börja? När fick ni göra ivf (efter att de hört av sig?) vi har gjort utredning på ett annat ställe.

• äralltupptaget

Pommac .- kul och spännande resa ni har framför er!

När våran remiss skickades så gick det rätt fort tills vi fick komma på 1:a mötet.
    Tror det tog dryga månaden. Dock så fick vi en "avbokningstid" så vi fick veta med kort varsel, typ 2-3 dagar, men vi bor i Luleå så vi har inte så långt att resa..Så vi kanske hade tur som fick komma så snabbt.
    På mötet gick vi igenom alla provsvar, och alla papper man skrivit på, sedan så planerades allt på det mötet, när vi skulle starta osv..
    Sedan efter det fick vi träffa en sköterska som visade hur man tog sprutorna osv..
    Sedan körde vi igång! :)
    Så för oss gick det snabbt!!! :)  Våran remiss skickades i mitten på feb, i april gjorde vi själva IVF-en  och då valde vi det datumet , eller den månaden eftersom min man jobbade utomlands och kunde inte vara hemma fören det datumet.
    Så hade han varit hemma kanske vi hade gjort det i mars månad

• Pommac
    äralltupptaget skrev 2014-07-18 16:33:58 följande:

Pommac .- kul och spännande resa ni har framför er!

När våran remiss skickades så gick det rätt fort tills vi fick komma på 1:a mötet.

Tror det tog dryga månaden. Dock så fick vi en "avbokningstid" så vi fick veta med kort varsel, typ 2-3 dagar, men vi bor i Luleå så vi har inte så långt att resa..Så vi kanske hade tur som fick komma så snabbt.

På mötet gick vi igenom alla provsvar, och alla papper man skrivit på, sedan så planerades allt på det mötet, när vi skulle starta osv..

Sedan efter det fick vi träffa en sköterska som visade hur man tog sprutorna osv..

Sedan körde vi igång! :)

Så för oss gick det snabbt!!! :)  Våran remiss skickades i mitten på feb, i april gjorde vi själva IVF-en  och då valde vi det datumet , eller den månaden eftersom min man jobbade utomlands och kunde inte vara hemma fören det datumet.

Så hade han varit hemma kanske vi hade gjort det i mars månad

Okej. Tack för sitt svar. Men ni gjorde alltså inte provat då utom genom landstinget? Vi tänkte göra privat om vi får. Jag har ett BMI som är högre än 30 så därför får vi inte göra det genom landstinget. Utan vi ringde till Kliniken och i vissa fall får man gör privat trots lite övervikt. Men visst försöker jag komma ner till BMI 30 om det går. Ligger på 32-33 idag. Någon som gjort IVF på BMI 33 privat i Umeå?

• Pommac

Okej. Tack för sitt svar. Men ni gjorde alltså inte provat då utom genom landstinget? Vi tänkte göra privat om vi får. Jag har ett BMI som är högre än 30 så därför får vi inte göra det genom landstinget. Utan vi ringde till Kliniken och i vissa fall får man gör privat trots lite övervikt. Men visst försöker jag komma ner till BMI 30 om det går. Ligger på 32-33 idag. Någon som gjort IVF på BMI 33 privat i Umeå?