• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Pommac
    dumdummast skrev 2014-11-01 02:26:01 följande:

Nej, dom vill helst att man ska undvika det för att inte äggplock ska hamna på en helg.

Aah, okej jah känner inte av min vanliga ägglossning så det här är enkelt ny känsla för mig :).

Jag upplever som att kniper i bland. Samt att det känns lite som mensvärk fast ändå inte.

Haha svårt att förklara. Känns säkert olika för alla också.

Ja, jag tror att det är det som är dosen. Nej jag kör på Menopur 225 enheter.

Okej. Undra varför vi får olika medicin (sprutor?) vad beror det på?
  • Jko

Hoppar in här!
    Är nu inne på vårt 2:a IVF försök i Umeå.

Vår första IVF Använde oss då av Gonal F fick ut 16ägg, 7 befruktade fick tillbaka 1, 4celligt embryo och resterande klarades inte att odla vidare till frys. Det blev MINUS. Mensen kom på ruvardag 11.

Men nu med andra så bytte vi till Menopur. Fick ut 6ägg, 3st blev befruktade. Jag fick tillbaka 1, 8celligt embryo och odlade vidare resterande och har nu 1 blastocyst i frysen. Idag är jag på ruvardag 16. Och PLUSSADE på ruvardag 13 :D

Har TD 3/11 tänkte göra ett till test då och meddela kliniken.
    Känns hur overkligt som helst! Tror inte jag riktigt har fattat än, eller tror inte jag VÅGAR tro något än. Just för att det är så riskabelt de första veckorna.

Det här är första gången jag plussat nånsin, så det känns iaf som vi nått en milstolpe iaf. Nu får man bara hoppas på att det lilla "fröet" vill stanna några månader till :))) Gravid

• dumdummast
    Pommac skrev 2014-11-01 21:20:18 följande:

Ja du jag hat faktiskt ingen anning. Men nånting måste det ju beror på, vet dock inte vad
  • dumdummast
    Pommac skrev 2014-11-01 21:20:18 följande:

Ja du jag hat faktiskt ingen anning. Men nånting måste det ju beror på, vet dock inte vad
  • Pommac
    Jko skrev 2014-11-01 22:45:54 följande:

Hoppar in här!

Vår första IVF Använde oss då av Gonal F fick ut 16ägg, 7 befruktade fick tillbaka 1, 4celligt embryo och resterande klarades inte att odla vidare till frys. Det blev MINUS. Mensen kom på ruvardag 11.

Men nu med andra så bytte vi till Menopur. Fick ut 6ägg, 3st blev befruktade. Jag fick tillbaka 1, 8celligt embryo och odlade vidare resterande och har nu 1 blastocyst i frysen. Idag är jag på ruvardag 16. Och PLUSSADE på ruvardag 13 :D

Känns hur overkligt som helst! Tror inte jag riktigt har fattat än, eller tror inte jag VÅGAR tro något än. Just för att det är så riskabelt de första veckorna.

Det här är första gången jag plussat nånsin, så det känns iaf som vi nått en milstolpe iaf. Nu får man bara hoppas på att det lilla "fröet" vill stanna några månader till :)))

Vad kul! Grattis! Det är mycket väntan! Ett evigt väntande. Drömmer också om att få se det där positiva gravtestet även om jag skulle få missfall. Då vet man att man kan bli gravid i alla fall. :)
  • Pommac
    dumdummast skrev 2014-11-01 22:53:59 följande:

Skumt, skumt... Men hoppas inte det har någon betydelse. De kanske gör en studie i hemlighet? :)
  • Petto 83

Jag tror att utifrån vad man har för "problem" el vad man ska kalla det avgör vilken typ man får. Jag gjorde 2 omgångar med Puregon och fick 29 och 21 ägg. Första fick jag tillbaka ett 2-dagars och resten odlades vidare men inget till frys. Andra fick jag tillbaka 2 2-dagars och 3 frös ner samma dag och plus denna gång. Tredje omgången fick vi menphur ( osäker på stavning ) 8 st ägg återförde en 3-dagars och en blasto till frysen och ett plus.

Jag har varit lätt stimulerad så trotts låg dos fått många ägg men hyfsad kvalité. Menphur ger färre ägg med bättre kvalité så därför bytte vi :) Vet inte om det gjorde er klokare men tänkte dela med mig av våran resa. Håller tummarna för er och att ni alla får det efterlängtade plusset snart.

• Petto 83
    Jko skrev 2014-11-01 22:45:54 följande:

Hoppar in här!

Det här är första gången jag plussat nånsin, så det känns iaf som vi nått en milstolpe iaf. Nu får man bara hoppas på att det lilla "fröet" vill stanna några månader till :))) Gravid

Stort grattis till er :)
  • Pommac
    Petto 83 skrev 2014-11-01 23:36:57 följande:

Jag tror att utifrån vad man har för "problem" el vad man ska kalla det avgör vilken typ man får. Jag gjorde 2 omgångar med Puregon och fick 29 och 21 ägg. Första fick jag tillbaka ett 2-dagars och resten odlades vidare men inget till frys. Andra fick jag tillbaka 2 2-dagars och 3 frös ner samma dag och plus denna gång. Tredje omgången fick vi menphur ( osäker på stavning ) 8 st ägg återförde en 3-dagars och en blasto till frysen och ett plus.

Jag har varit lätt stimulerad så trotts låg dos fått många ägg men hyfsad kvalité. Menphur ger färre ägg med bättre kvalité så därför bytte vi :) Vet inte om det gjorde er klokare men tänkte dela med mig av våran resa. Håller tummarna för er och att ni alla får det efterlängtade plusset snart.

Okej. Då har jag fått grisen i säcken då kan man säga? Gaa!
  • Petto 83

Det var inte så jag menade utan att efter eran historia så anser läkaren att det ni fått utskrivet bör passa er bäst.

Men sen så måste man testa också för att se hur kroppen reagerar. Vi fick börja med det långa protokollet och då blev jag väldigt överstimulerad så efter det blev det andra planer och mer prover och vul. Men du ska se att det kommer gå bra för er :)