• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • tessilina
    Pommac1 skrev 2015-10-01 11:45:24 följande:
    Jag har haft vätska i buken flera gånger. Även när jag inte gjort ivf. Vet inte vad det beror på. Men jag har aldrig blivit överstimulerade. vet inte om man kan göra så mycket? Det är nog bara att vänta och se.
    Tack för ditt svar! Då får vi hålla tummarna och vänta ut helgen
  • Bolih84
    tessilina skrev 2015-10-01 10:37:38 följande:

Efter att ha smygläst denna tråd länge, så hoppar jag på trådtåget. Sitter för närvarande inne i ett av patientrummen efter att min fru genomgått vårt första äggplock. Minst sagt spännande att se vad det blir av detta! Men det var många och stora blåsor, totalt 23st ägg! Men då är det säkert en hel del omogna, så vi får se hur många som lyckas bli befruktade. Vi hade Sofia som "plockare" och hon kändes stabil och kunnig. Lite vätska i buken och lite oro för överstimulering, men vi håller tummarna för att det lägger sig över helgen med lite vila och värmedyna! Någon som varit med om liknande läge? Finns det något som man själv kan göra för att förhindra överstimulering?

I fredags fick vi ut 22 ägg och jag hade oxå lite vätska i buken. Även igår på återföringen fanns det vätska kvar. Känner mej svullen och känslan som träningsvärk ungefär.
    Ser framemot 4 dagars ledighet och VILA nu :)
  • tessilina
    Bolih84 skrev 2015-10-01 18:00:52 följande:
    I fredags fick vi ut 22 ägg och jag hade oxå lite vätska i buken. Även igår på återföringen fanns det vätska kvar. Känner mej svullen och känslan som träningsvärk ungefär.
    Ser framemot 4 dagars ledighet och VILA nu :)
    Vad spännande för dig! Vi hoppas på ett liknande upplägg, med långtidsodling. Hoppas få besked om några lyckade befruktningar imorgon!

Lycka till och njut av helgen!
  • Pommac1

Jag funderar på om jag har ett överaktivt immunförsvar. Jag minns inte när jag var sjuk senast. Eller ja? Sjuk är jag ju aldrig. Kan väl bli förkyld någon gång men det måste vara minst ett år sedan sist. Jag tänkte nog ringa gyn i morgon och höra och sedan ska jag höra om vi får ytterligare ett ivf försök eller om vi måste betala. Jag tänker även ringa sjukgymnast och kolla om man kan få akupunktur. Jag lever på hoppet än.

• jennyz

Har du kollat TSHvärdet?
    Jag gjorde det inför sista försöket, hade läst att det skulle vara högst 1 om man ska göra IVF i södra Sverige...jag hade ung 2,5, men VC vägrade skriva ut medicin då det anses normalt om man har under 4, jag pratade med kliniken om det och de skrev ut medicin, de tyckte också att värdet var ok, men tyckte att det var viktigt att jag också var nöjd, så vi fick ner värdet till 1 och sedan blev jag gravid... Man vet ju inte om det var det som avgjorde, men jag har läst om mycket ang sköldkörteln, det verkar vara viktigt...

• Pommac1
    jennyz skrev 2015-10-01 21:56:19 följande:

Har du kollat TSHvärdet?

Jag gjorde det inför sista försöket, hade läst att det skulle vara högst 1 om man ska göra IVF i södra Sverige...jag hade ung 2,5, men VC vägrade skriva ut medicin då det anses normalt om man har under 4, jag pratade med kliniken om det och de skrev ut medicin, de tyckte också att värdet var ok, men tyckte att det var viktigt att jag också var nöjd, så vi fick ner värdet till 1 och sedan blev jag gravid... Man vet ju inte om det var det som avgjorde, men jag har läst om mycket ang sköldkörteln, det verkar vara viktigt...

Jag vet att de kollade sköldkörteln men kommer ej ihåg vad den låg på. Får ringa och höra. Men hade det varit nåt borde de ju ha gjort nåt. Men samtidigt så är det ju över ett år sedan. Sedan läste jag på nån sida att det fanns fler sätt att kolla immunförsvaret (har glömt vad det var nu) så det kanske inte alls stämmer även om sköldkörtelvärdet är normalt. Måste ju försöka allt jag kan nu med olika vägar (så jag har nåt att syssla med) jag jobbar på en förskola och har aldrig varit hemma på grund av sjukdom. Alla är verkligen förkylda just nu speciellt personal.
  • Stargazers

När vi gjorde barnlöshetsutredningen låg mitt TSH på 2,5 och det har inte ställt till med nåt för våran del iaf (blev gravid på försök nr 2 med sonen och nu gravid på första försöket). Men visst kanske det har betydelse i vissa fall, vad vet jag!

• Stargazers

Att värdet ska ligga under 1 är framdrivet av ett läkemedelsföretag i USA för att få sälja mediciner till personer som egentligen inte behöver det. Under 4 är det som egentligen gäller enligt en mycket duktig läkare som jobbar enbart med problem inom köldkörtelområdet och som min man och svärfar har kontakt med (svärfar har struma). Tyvärr har denna felaktiga info kring värdena även spridits till vissa hemsidor så läkemedelsföretaget har lyckats med sin propaganda uppenbarligen.

• jennyz

Ja jag vet inte heller om det är så, men faktum är att kliniker i södra Sverige kollar upp det och vissa har 2,5 som gräns andra under 1,5, så man tycker ju att det borde finnas möjlighet att det är så att det påverkar, beroende på om man har väldigt svårt att bli gravid, jag kollade värdet efter ung 4 misslyckade syskonförsök så då tyckte jag att jag gärna provar allt... ð???

• Pommac1

Jag ska vänta till tisdag och ringa och kolla då. Klart man vill ju göra allt för att lyckas. Akupunktur kanske hjälper också. Det vet man ju inte men det är ju värt att testa när man inte har annat för sig. Man måste ju ha lite tidsfördriv.