• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn

Norris: Vad bra att du fått gravsymptom! :) Småblödningar i samband med Lutinusen verkar inte helt ovanligt. Hur länge ska du fortsätta med den? Jag har nog slutat vid TD samtliga gånger. När öppnar kliniken igen?

BK1986: Hur går det för dig, dags för första UL snart?

PetiteCherie: Hoppas ni får tid för ert besök snart. Jag vet inte alls hur det ligger till med väntetiderna för start av behandling.

• Norris
    drömmer om ett barn skrev 2017-01-02 15:05:06 följande:

Norris: Vad bra att du fått gravsymptom! :) Småblödningar i samband med Lutinusen verkar inte helt ovanligt. Hur länge ska du fortsätta med den? Jag har nog slutat vid TD samtliga gånger. När öppnar kliniken igen?

BK1986: Hur går det för dig, dags för första UL snart?

PetiteCherie: Hoppas ni får tid för ert besök snart. Jag vet inte alls hur det ligger till med väntetiderna för start av behandling.

Jag har fått instruktioner att fortsätta till vecka 12 och sedan trappa ner. Vad konstigt att det är så olika.
    Dom öppnar igen den 9:e så det är ju ändå inte så länge till :)
  • BK1986

drömmer om ett barn: Än så länge går allt bra! Vecka 6+5 idag. Är lite öm i brösten, trött och det sticker i livmodern. Annars har jag väldigt få symtom. Första UL är bokat till 11/1. Med tanke på hur det gick sist så har jag svårt att ta ut någon glädje i förskott och jag gissar att jag kommer bli mer nervös ju närmare vi kommer.

• BK1986
    Norris skrev 2017-01-02 17:34:12 följande:

Jag har fått instruktioner att fortsätta till vecka 12 och sedan trappa ner. Vad konstigt att det är så olika.

Skumt! Jag har slutat på TD båda gångerna.

Min livmodertapp blev jättekänslig förra gången och då hände det att jag blödde också. Håller tummarna för att allt går bra. :)
  • Micro
    BK1986 skrev 2017-01-02 17:59:10 följande:
    Skumt! Jag har slutat på TD båda gångerna.

Min livmodertapp blev jättekänslig förra gången och då hände det att jag blödde också. Håller tummarna för att allt går bra. :)
    Svenska klinker verkar vara "snåla" med medicin, iaf i jämförelse m utländska. Är med i andra trådar på fl där alla (även jag) gör äggdonnation utomlands o alla äter progesteron o östrogen tom ca v 12, Klinikerna påstår att det inte produceras naturligt vid äd, kanske annat vi ifv, vet ej. I v 12 tar morderkakan över. En del tar tom längre men det är osäkert om effekten.Tar även prednisolon, blodförtunnande mm från före transfer. Kliniken vill alltid ha hcg m blodprov vid plus och även vid samma prov att jag kollar progesteron i fall d är lågt öka dosen, så d kan ju inte vara fel att ta progesteron längre än till testdagen. Utländska kliniker brukar ha testdag betydligt tidigare än Umeå, efter ca 2 v, men då tar ingen medicin som ger falskt plus. Jag har plussat på dag 8 båda gångerna (m 5 dagars blasto), tyvärr mf sist:( Förhoppningsvis nytt försök i slutet på jan. Slemhinnan växer dåligt så försöket i dec valde vi att avbryta. Ska höra om de kan ändra medicineringen denna gång, haft dålig slemhinna vid första syskonförsöket som inte tog sig alls oxå.

Funderar på om progesteronet kan ha varit orsaken till mitt mf. Började trappa ner vid v 12, allt  ok på ul då men mf v 13, som inte upptäcktes förrän v 18 på rutinultraljudet:(( Tror eg inte det men önskar att få veta varför, funderar ju....

Lycka till allihopa!
  • Frökenankare

Hej allihopa!

Vi är ett par som ska påbörja ivf nästa vecka vid kliniken i Umeå. Hänger gärna med i era diskussioner och håller tummarna för er alla!

Någon mer som börjar nu eller gör ett nytt försök?

• PetiteCherie
    Frökenankare skrev 2017-01-02 19:21:35 följande:

Hej allihopa!

Vi är ett par som ska påbörja ivf nästa vecka vid kliniken i Umeå. Hänger gärna med i era diskussioner och håller tummarna för er alla!

Någon mer som börjar nu eller gör ett nytt försök?

Åh lycka till! vi har fått remiss för Ivf i Umeå men har ännu inte fått tid för första besök. Remissen skickades förra veckan så jag antar vi får vänta ett tag? Hur länge fick ni vänta efter remiss skickades??
  • Fru S
    Norris skrev 2017-01-02 17:34:12 följande:

Har dom sagt nån anledning till att du ska fortsätta till v12 och sen trappa ner?
  • Frökenankare
    PetiteCherie skrev 2017-01-02 19:33:26 följande:

Åh lycka till! vi har fått remiss för Ivf i Umeå men har ännu inte fått tid för första besök. Remissen skickades förra veckan så jag antar vi får vänta ett tag? Hur länge fick ni vänta efter remiss skickades??

Vi gjorde första besöket med läkaren privat. Remissen skrevs sedan i början på december och samma vecka den kom fick jag komma på ett sköterskebesök. Det innebär mediciner och startdatum.

Jag tror att dom har ca 2 -3 månaders väntetid vid nystart. Hoppas ni får komma så snart som möjligt!
  • PetiteCherie
    Frökenankare skrev 2017-01-02 20:05:20 följande:

Vi gjorde första besöket med läkaren privat. Remissen skrevs sedan i början på december och samma vecka den kom fick jag komma på ett sköterskebesök. Det innebär mediciner och startdatum.

Jag tror att dom har ca 2 -3 månaders väntetid vid nystart. Hoppas ni får komma så snart som möjligt!

Okej. Sköterskebesöket, gick du själv på det? (Tänkte ifall sambon skulle råka ha jobb när man kallas). Hur lång tid efter sköterskebesöket blev ivf starten? Beror det på mensen helt enkelt?