• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Fru S
    jennyz skrev 2017-01-03 09:11:00 följande:

Vid min första graviditet så fick jag fortsätta med lutinus också till ung v12, detta var eftersom vi misslyckats några ggr, i kombination med att jag fick blödningar redan innan TD, de sa att vi skulle testa det, det fanns inget dokumenterat att det skulle hjälpa till men att det var värt att prova.

Jag har också börjat blöda före TD alla gånger utom en, då kom blödningen nån dag efter TD. Jag ska verkligen ligga på för att få Lutinus längre tid nästa gång. 

Nån som har fått progesteron i sprutform istället för tabletter? Läste i nån annan gammal tråd om några som fått sprutor istället. Känns som att kroppen kanske tar åt sig det bättre och man slipper vara där och pilla om det nu sätter igång blödningar lättare. Sen slipper man ju kladdet också och det vore ju skönt. 
  • Norris

Nu känns de inte bra igen... större blödning idag. Så pass att det droppar i toaletten... :(
    Kliniken borde ha nån back-up som man kan ringa och rådfråga när dom har stängt. Kvinnokliniken på min ort har inga svar på nånting...

• Fru S
    Norris skrev 2017-01-03 12:34:26 följande:

Nu känns de inte bra igen... större blödning idag. Så pass att det droppar i toaletten... :(
    Kliniken borde ha nån back-up som man kan ringa och rådfråga när dom har stängt. Kvinnokliniken på min ort har inga svar på nånting...

Usch Norris, förstår verkligen din oro. Det enda jag vet är att till mig sa dom att så länge det inte kommer klumpar och du har ont/värk samtidigt (som typ mensvärk) så låter det som en ofarlig blödning som inte alls är ovanlig vid graviditet, speciellt inte när man tar Lutinus och andra mediciner som gör slemhinnorna sköra och lättblödiga. Nu visade det ju sig att min blödning ändå var ett missfall trots att jag inte hade ont men det behöver ju inte vara så för dig. Håller tummarna stenhårt för att det bara är en ofarlig blödning. 
  • Norris
    Fru S skrev 2017-01-03 12:55:16 följande:
    Usch Norris, förstår verkligen din oro. Det enda jag vet är att till mig sa dom att så länge det inte kommer klumpar och du har ont/värk samtidigt (som typ mensvärk) så låter det som en ofarlig blödning som inte alls är ovanlig vid graviditet, speciellt inte när man tar Lutinus och andra mediciner som gör slemhinnorna sköra och lättblödiga. Nu visade det ju sig att min blödning ändå var ett missfall trots att jag inte hade ont men det behöver ju inte vara så för dig. Håller tummarna stenhårt för att det bara är en ofarlig blödning. 
    Jag har haft lite småont igår och idag men inte alls lika illa som mensvärk (jag vill typ dö när jag har mens för det gör så ont).
    Dessutom var det lite "slemmigt" blod. Ursäkta äcklet men känner att jag behöver ösa ur mej lite...
  • Fru S
    Norris skrev 2017-01-03 13:12:04 följande:
    Jag har haft lite småont igår och idag men inte alls lika illa som mensvärk (jag vill typ dö när jag har mens för det gör så ont).
    Dessutom var det lite "slemmigt" blod. Ursäkta äcklet men känner att jag behöver ösa ur mej lite...
    Ingen fara, ös på du! Jag tror det är bra så länge blodet är "slemmigt" och klarrött. Det är nog värre om det blir klumpar och mörkare blod. Om du inte har lika ont som mensvärken brukar vara kan det ju vara växtvärk istället, det ska ju kännas typ likadant men inte göra lika ont. 
  • Micro
    drömmer om ett barn skrev 2017-01-02 22:32:53 följande:

Norris: Ja, verkligen konstigt att det är olika besked gällande hur länge man ska fortsätta med progesteronet. Känns alltid lika läskigt att sluta med sina mediciner efter plus. Inte länge kvar till den 9:e men för dig som väntar så kan jag tro att varje dag känns som en evighet :)

BK1986: Kan tänka mig att det är svårt att ta ut någon glädje i förskott med tanke på hur det gick senast. Nervösa dagar framför er nu men jag tror och hoppas att det kommer gå bra. Ska hålla tummarna hårt på onsdag nästa vecka :)

Micro: Har du fått något nytt datum för behandlingsstart?

Frökenankare: Vad spännande att ni kör igång nästa vecka. Håller tummarna för att det ska lyckas! :)

Nej inget datum, beror på när mensen kommer. Borde komma vilken dag som helst enl kalendern och har pms också:) Brukar medicinera i ca 22 dagar så förhoppningsvis i slutet på jan. Ska höra om jag kan förändra medicineringen från början så slemhinnan kanske växer bättre.
  • Frökenankare
    Micro skrev 2017-01-03 14:18:48 följande:

Nej inget datum, beror på när mensen kommer. Borde komma vilken dag som helst enl kalendern och har pms också:) Brukar medicinera i ca 22 dagar så förhoppningsvis i slutet på jan. Ska höra om jag kan förändra medicineringen från början så slemhinnan kanske växer bättre.

Jag väntar min mens till helgen och då börjar jag med sprutor. Första gången för mig. Vad har du för erfarenheter och tips?
  • Micro

Frökenankare: En hel del erf o tips men lättare om du frågar, så svarar jag om jag kan. Gör äggdonation i Riga då Umeå rekommenderade äd efter misslyckad stimulering inför ivf, för liten äggresev. vi tyckte kön för äd i Umeå var för lång. Lyckades på första försöket i Riga o sonen är nu 1,9 år:) Nu 3e syskonförsöket tidigare ett minus o ett mf. Känner mig ganska erfaren nu men kan inte så mkt om medicinering mm för ivf. Mkt mer o andra mediciner utomlands. De använder mycket mer olika metoder före o vid transfer. Hoppas d går bra för dig, hur länge ska du medicinera? När blir äggplock?

• Kvinna32

Fick min mens spontant idag så nu är det bara sätta igång. Synd dom inte har öppet för jag behöver boka ett ultraljud på måndag morgon då man vill se att jag blött ut hela slemhinnan... hur ska man göra då? Får väl åka på KK och sätta mig och hoppas dom kan göra ett utan remiss dom känner juh mig vid det här laget..,

• Frökenankare

Micro: Förstår att det är en hel värld detta och att det finns massor av olika tillvägagångssätt. Grattis till pojken och hoppas att erat syskonförsök ger resultat. ? Det får jag inte veta exakt förrän efter blodprov men ska medicinera i ca 14 dagar. Så äggplock om kanske 3 veckor?

Kvinna32: Hoppas verkligen att det går bra för dig med FET. Hur funkar det, till skillnad från det jag gör?