• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Starkt fint plus idag iaf, tack och lov. Så jag ska försöka tänka att det inte finns några tecken på att det gått snett än. Försöka...

• Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-02-21 07:41:40 följande:
    Starkt fint plus idag iaf, tack och lov. Så jag ska försöka tänka att det inte finns några tecken på att det gått snett än. Försöka...
    Skönt att höra Solig
    Ja, vi får nog hålla handen nu i detta. 

Jag testade nu i morse med alla mina tre tester och fick starka och tydliga streck samt 3+. Jag försöker också tänka att det är bra tecken. Det håller för stunden, men kommer säkert tillbaka om jag får mer brunt på pappret. Kollade inte så noga i morse på pappret. För övrigt så fotade jag testerna också så att jag kan ta upp telefonen och kolla på dem när jag känner att det blir jobbigt att tro.
    cff skrev 2013-02-20 22:17:38 följande:
    Älva - håller tummarna så hårt jag bara kan för att allt skall visa sig vara ok. Bra att du får träffa din BM, förhoppningsvis kan hon lugna dig.
    Ja , jag hoppas det för gårdagen går till historien. Krokodiltårar rullade hela tiden i omgångar.
    Hur går det för dig nu?

Jag läste på förpackningen till Progesteron MIC-supparna att man även kan ta dem i rumpan. Tänkte om jag är för känslig inne i slidan och livmodertappen för att ta dem där? Det borde väl ge samma effekt?

• Pippi70

Tack för allas kramar!! Det värmer.

Var ledsen igår men nu känns det redan mycket bättre. Min sambo tog genast upp telefonen i går o ringde och bokade tid på kliniken vi bestämt för ÄD.

Så redan nästa torsdag ska vi dit på vårt första möte. Känns bra att lägga fokus på det nu och ser framtiden mycket mer hoppfull!!

Jag kommer gå in och läsa hur det går för er alla, men känner att jag borde ta en liten paus från fl ett tag.

Men jag lovar att skriva och uppdatera när det börjar hända saker:)

Hur går det för dig cff.?? Fortfarande minus? Tänker på dig, Tusen kramar !

Älva och vi4, heja heja!! Hoppas det blir små bäbisar snart:)

Kramar till dig germany!!

Snart lycklig: dig följer med spänning i 45 tråden:) håller tummarna för dig!

Kram alla andra med som jag inte nämnt . // Pippi

• cff

Fick svagt plus igår (RD11) och svagt idag. Har nu tagit blodprov och tyvärr är nivån såpass låg att det med säkerhet endast är en biokemisk graviditet Rynkar på näsan. Trots det känns det ganska ok. Jag hade trott att jag aldrig mer skulle få se ett plus och en biokemisk graviditet visar väl iaf på att någon del av kedjan fungerar.
    Men skit såklart.

• Älva1973
    Pippi: Underbar sambo du har. Stor kram till han som tog tag i luren. Vi orkar ju inte hur mycket som helst. Berätta hur det går sedan. Kram Hjärta

Min BM kunde som inte så mycket, men hon är en underbart varm och förstående människa. Hon lyssnade och var väldigt intresserad av vår IVF. Hon sa att jag skulle ringa Gyn och berätta om mina blödningar och att jag har molvärk. Fick lämna blodprov också. Så får väl reda på det i början av nästa vecka.

Jag har dessutom pratat med Gyn och jag fick en bra kontakt med den sköterskan som var ganska saklig och hon förstod att jag förstod en hel del trots att jag var ledsen och kände mig förtvivlad.  Hon erbjöd mig till och med en tid idag nu direkt, men jag tackade faktiskt nej till den då det är så att man ändå oftast inte kan se något och kanske blir ännu oroligare. Det tyckte hon var förståndigt av mig. Fick därefter boka om min tidigare tid i v.8+1 till v.7+1 så den 4 mars kl 8 ska jag få komma på tidigt VUL.... om det fortfarande inte börjar blöda. Hon ordnade dessutom så att jag skulle få träffa samma läkare som skrev ut receptet åt mig Glad

Hon erbjöd mig även samtal med en kurator och jag tackade ja till det. Hon sa att jag kunde själv bestämma när och hur jag ville samtala, men att det finns en som stöd när man känner att det är jobbigt.

Så något mer än detta kan jag inte göra. Nu gäller det bara att hantera dagarna mellan alla olika tidpunkter.

Funderar fortfarande om det är bättre ta suparna i stjärten istället för vaginalt? Någon som vet? Jag glömde fråga. 
  • Hannah8401

Cff vad är en kemisk graviditet?

Vad roligt att så många plussat här, då får man upp hoppet.

Idag hade jag en älflytning, blev så glad, det är första gången i mitt liv! Men tyvärr var ältest supernegativt, iinte ens ett svagt streck de två dagarna innan har det vart nästan lika starkt som kontroll streck. Undrar vad kroppen gör, blir nog ingen äl av denna pergokur heller

Hoppas det slutar blöda älva, men jag tror detkommer gå bra. Du borde donera ägg du som har så många

• Älva1973
    cff: Men neeej... vad beror det på? Vad menar de på att nivån var för låg? Är den inte väldigt låg i början? RD11 är ju väldigt tidigt. Jag plussade ju supersvagt i början. Men har de bekräftat det så vet de ju vad de pratar om.

Hannah: Ja den tanken har faktiskt slagit mig. Nu när jag verkar ha det ganska bra ändå. Men jag tror inte att mina ägg håller världsklass i kvalité. 
  • germany
    cff skrev 2013-02-21 13:38:59 följande:

Fick svagt plus igår (RD11) och svagt idag. Har nu tagit blodprov och tyvärr är nivån såpass låg att det med säkerhet endast är en biokemisk graviditet Rynkar på näsan. Trots det känns det ganska ok. Jag hade trott att jag aldrig mer skulle få se ett plus och en biokemisk graviditet visar väl iaf på att någon del av kedjan fungerar.
    Men skit såklart.

Hjärta Varm kram till dig. Gråter