• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Pippi - Jag hoppas vi framöver får läsa om att er ÄD resa kommer att bära frukt.
    Vemodigt att lämna denna resa, men samtidigt måste det kännas spännande (och nervöst och läskigt förstås) att kliva in med båda benen i en helt ny riktning längs resan Glad.
    Ta du en FL paus och fokusera bara på dig själv och din man och att ni finner lugn och ro i er vardag nu så ni boostar kroppen med enbart goda endorfiner.

Vi hörs!
    Kram tillbaka {#emotions_dlg.flower}

• germany

Älva - Bra att du tagit hcg. Men det ska inte ta en vecka innan du får provsvar. Ring i morgon och kolla om svaret har kommit (för jag antar att du menar hcg prov?). Men tror bestämt du kan vara lugn när du fick +3 på gravtestet :)

Jättebra att du tackade ja till att få prata med kurator / psykolog. Jag blev också erbjuden detta och går nu på samtal som känns riktigt bra. Man väljer ju själv om man är i fortsatt behov av det eller ej. Jag törs inte släppa kontakten riktigt än, får så mkt stöd i det mesta gällande min graviditet vilket känns väldigt tryggt.

Du ska kunna ta vagitorerna i baken istället för vaginalt. Dock så skulle jag nog valt att fortsätta ta ta dom vaginalt för inbillar mig att det ger bästa effekt ändå.

• Älva1973
    germany skrev 2013-02-21 15:13:29 följande:
    Älva - Bra att du tagit hcg. Men det ska inte ta en vecka innan du får provsvar. Ring i morgon och kolla om svaret har kommit (för jag antar att du menar hcg prov?). Men tror bestämt du kan vara lugn när du fick +3 på gravtestet :)

Jättebra att du tackade ja till att få prata med kurator / psykolog. Jag blev också erbjuden detta och går nu på samtal som känns riktigt bra. Man väljer ju själv om man är i fortsatt behov av det eller ej. Jag törs inte släppa kontakten riktigt än, får så mkt stöd i det mesta gällande min graviditet vilket känns väldigt tryggt.

Du ska kunna ta vagitorerna i baken istället för vaginalt. Dock så skulle jag nog valt att fortsätta ta ta dom vaginalt för inbillar mig att det ger bästa effekt ändå.
    Ja hcg menade jag. Det verkar vara snigelpost här för det skickas från VC till sjukhuset.

Känns dock oerhört kört för min del, bland annat molvärk i rygg nu som känns.
    Ja det känns bra att ha tackat ja till kurator och vetat att stödet finns och att man får det när man känner att man behöver betyder mycket.

Jag inbillade mig att det var vaggisarna som störde slemhinnan och gjorde blödning. Men min inre känsla säger ju att det kommer från livmodern. Tyvärr Rynkar på näsan (hatar för övrigt den där magkänslan, önskar att jag kunda amputera bort den)

Ha en välförtjänt paus nu från FL och rå om varandra ordentligt. Kram Hjärta 
  • Snart lycklig
    Pippi, såå underbar sambo du har!!!!

cff, så tråkigt, men är det verkligen kört. Det är ju ändå väldigt tidigt. Kan det inte "krångla" lite med testen då?
  • Snart lycklig

...äsch, nu postade jag lite för fort....

cff, du kämpar så mycket så du kommer allt närmare en bebis. Jag tror stenhårt på det! Kram.

Jag skulle också säga till Pippi att jag just gjort en inlägg i 45-tråden. Jag vill också krama dig för att du är så gullig och följer mig med spänning.

• cff

hannah - biokemisk gravid är man tills det finns en hinnsäck. Man brukar tala om biokemisk graviditet i samband med mycket tidiga missfall. Kroppen har börjat producera hcg, men embryot börjar aldrig växa till sig. Det brukar visa sig som ett svagt plus som sedan övergår i en blödning. Men, ett svagt plus på stickan behöver inte betyda att det är kört, men min nivå på hcg i blodet betyder det, tyvärr.

Älva - idag, då jag tog hcg, är RD 12 

• Vi 5

Cff, så himla tråkigt om det är så, men kan de verkligen säga det efter ett enda Hcg så tidigt? har de ens tillförlitliga tabeller för rd 12? Det kan ju öka så olika fort i början, så jag smyghoppas lite till för din skull även om jag förstår att du har gett upp. Och jag tänker att om det ändå blev en biokemisk grav så är detta ändå ett bra tecken för dig! Och jag tänker att det kan öka chansen framöver. Varm kram!

• cff
    Vi 4 skrev 2013-02-21 19:35:14 följande:
    Cff, så himla tråkigt om det är så, men kan de verkligen säga det efter ett enda Hcg så tidigt? har de ens tillförlitliga tabeller för rd 12? Det kan ju öka så olika fort i början, så jag smyghoppas lite till för din skull även om jag förstår att du har gett upp. Och jag tänker att om det ändå blev en biokemisk grav så är detta ändå ett bra tecken för dig! Och jag tänker att det kan öka chansen framöver. Varm kram!
    Jag ser det också som positivt att få en biokem - jämfört med att inget händer. Det är klart under 1% sannolikhet att det skall vara en livskraftig graviditet så jag försöker acceptera utfallet och planera för nästa omgång. Jämfört med att avbryta behandlingsomgången så fick jag nu iaf en chans.
  • cff

Älva - jag håller tummarna för att molvärken bara betyder att det är livmodern som växer till sig.
    Vet du vad jag tänkte på nyss, och kom på att jag bara måste säga det till dig? Vad bra det är att du är med här i tråden - jag är glad över det - trots att du kom fram till att du inte behöver DHEA. Du hör liksom hemma här i alla fall Hjärta

• Älva1973

Tack cff, det var snällt sagt :)
    Det är ju svårt veta innan man tagit alla prover. Men vi har så många andra saker gemensamt och jag uppskattar verkligen den här tråden, för här lär man sig av allt och alla. Hopas att jag kan bidra med något också :)

Nu har jag som gått in i ett vacum, en dag i taget, ett kisspapper i taget.