• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973

Vi4, jag var lugn i några dagar till jag började oroa mig för att jag blivit piggare och känner mig smal (ej svullen). Har ingen matlust och äter dåligt. Gråter mycket och sambon är helt förstörd för han tycker det är jobbigt när jag är ledsen då han inget kan göra. Han är säkert lika orolig men hanterar det bättre. Det är bara så jobbigt med all väntan.

Jag är så säker på att vi kommer få dåliga besked på VUL på måndag.

Har ringt VC nu för att fråga om jag får lämna hcg idag i stället, klarar inte vänta mer. Hörde att provet "bara" kostar 61 kr så det är ju inget dyrt prov. Jag kan lätt betala för det själv om jag måste.

• Kattflickan

I lördags försökte de sätta igång förlossningen, det fick inte bra och barnet blev stressat så det blev kejsarsnitt. Barnet hade bajsat i fostervattnet och rörde sig mindre. Ut kom en pigg, välmående flicka i söndags. Hon var 52 cm lång och vägde 3750g. Så hon var stor för sin ålder, 37+0.

Först var jag besviken på att det blev kejsarsnitt, men nu spelar det ingen roll när jag har min välmående Klara i min famn!

CFF: Beklagar verkligen att det bara blev en biokemisk graviditet, det är så frustrerande, har också varit med om det.

Kramar till alla!

Millan

• MissBoring
    Kattflickan skrev 2013-02-26 11:01:16 följande:
    I lördags försökte de sätta igång förlossningen, det fick inte bra och barnet blev stressat så det blev kejsarsnitt. Barnet hade bajsat i fostervattnet och rörde sig mindre. Ut kom en pigg, välmående flicka i söndags. Hon var 52 cm lång och vägde 3750g. Så hon var stor för sin ålder, 37+0.

Först var jag besviken på att det blev kejsarsnitt, men nu spelar det ingen roll när jag har min välmående Klara i min famn!

CFF: Beklagar verkligen att det bara blev en biokemisk graviditet, det är så frustrerande, har också varit med om det.

Kramar till alla!

Millan
    Stort grattis Kattflickan!
  • Lillstoran

Kramar till alla!

Millan

Grattis!

Jag valde tvärtemot dig planerat kejsarsnitt. Kunde inte tänka mig en vanlig förlossning. Redan vid inskrivningen tog jag upp att jag ville ha kejsarsnitt och det var inga problem att driva igenom.

Kändes inte ett dugg, åkte hem efter 3 dagar. Värktabletter m.m. första veckan men sedan har jag inte haft ont alls. Som en genvägg "snedda" och gå förbi det jobbiga.

• Älva1973

Stort grattis kattflickan, skönt höra att allt gick bra :)

Jag fick lämna blodprov nyss och fick samtidigt världens största kram av min BM. Efter kl halv fem kan jag få ringa och höra resultatet. Vad jag ska göra med det sedan vet jag inte. Men nu är det gjort i alla fall.

• germany

Kramar till alla!

Millan
    Vilken LYCKA kära du BabyHjärta.
    Så skönt att höra att allt har gått bra och att du nu äntligen håller din lilla flicka i famn.
    Kan bara ana mig till att livet känns rätt så bra just nu :)
    Ta hand om er nu och lär känna eran nya lilla familjemedlem, hoppas ni får en massa lugn & ro och att du snabbt repar dig efter kejsarsnittet.

Bamsekram till dig Solig
  • Älva1973

12908 var det nu efter 5 dagar. Jag började storböla av glödje när sköterskan berättade resultatet. Vet inte om det är bra eller dåligt. För nu kommer min tanke om att det kan ha slutat växa typ igår.

Har fortfarande trådigt brunt slem och tappen känns mjuk och öppen. Jag har som en tendens att tro det värsta.

Min sambo blir knäpp på mig så dom jag åker berg och dalbana ned min oro.

• cff

Kattflickan - GRATTIS! Vad härligt! Tänk, du har nu äntligen nått "målet", fast egentligen är det nu resan börjar. Att du fått barn gör det lättare för oss andra att fortsätta hoppas att vi också skall vinna högvinsten.

Älva - Åh, vad skönt. Jag hoppas du kan ta ett djupt andetag och komma ihåg att du faktiskt är gravid och väntar barn, inte missfall.

Ego - mitt svaga plus har tydligen inte kommit ut (trots att jag blött massor), nu verkar det peka på utomkveds (har sakta stigande hcg). Verkar inte som att man kan göra så mycket åt det ännu (förutom att åka in akut om man får ont - in gyn är lite stressad över att jag inte åkte in i helgen, men då tänkte jag att det gör väl lite ont när även ett svagt plus skall komma ut - har inte ont nu, men har lovat att åka in omedelbart om jag får ont igen). Jag har inte läst på något om X ännu, hoppas att det inte gör att jag måste skjuta upp nästa IVF-omgång mycket.

• Bambi2

Kattflickan - Stort grattis! Det är så härligt att läsa om barnafödsel här i denna tråd, det är ju liksom resultatet av all denna längtan och försök. Ibland känns det så avlägset att jag nästan glömmer att jag int enbart ska bli gravid, utan också faktiskt försöka föda ett barn.

Älva! Kramar till dig. jag vet inte hur jag ska lugna dig. Jag tror ju att allt är helt ok med din graviditet men vad hjälper det? Hoppas du får bra stöd på VC!