• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Kattflickan

Beklagar CFF! Det är så nedslående med minus och så får man börja om igen. Men jag håller fortfarande tummarna!

Älva: Hoppas det är ofarliga blödningar. Jag hade mycket molvärk i början av graviditeten.

Mina hepatosvärden hade tyvärr chockhöjts i onsdags. Kommer troligen att bli igångsatt i helgen eller nästa vecka beroende på morgondagens provsvar. På lördag är jag i vecka 37+0. Blev lite panik på jobbet för jag är inte helt klar med det jag vill.

Kan inte sova nu för att det kliar så vansinnigt så jag tror inte värdet gått ner.

• Bambi2

Oj! Det händer så mycket när man inte läser på bara en dag!

Kattflickan! Vad spännande att du kommer föda snart! Såklart hade du ju sluppit ha Hepatos och bli igångsatt men snart är bebisen här!

Älva - jag tänker på dig och hoppas du kan få provsvaren snabbare! Med största sannolikhet borde det ju vara lugnt. Jag har ofta tänkt att de blödningar som många beskriver i tidig graviditet inte rimligtvis alltid kan komma bara från livmodertappen, med tanke på att en del blöder hela klumpar - men sen ändå har en helt normal graviditet! Det verkar vara väldigt vanligt.

Cff - tänker på dig också och hoppas du kan hålla ut några dagr till till TD fast du känner att du behöver vara realist. Håller med om att även ett svagt streck på testet måste kännas som att något faktiskt händer, även om det skulle ha avstannat. Om inte annat antar jag att du börjar fundera på Aten..?

Pippi - jag vet inte om du läser ännu men jag sänder varma tanker till dig. Och önskar dig all lycka till med ÄD. Det är bra att läsa om alla olika faser vi går igenom, ifall det en dag skulle bli så att man går över till ÄD. Då kanske tanken inte känns så främmande.

Nu åker jag på solsemester en vecka och tar nya tag i nästa cykel. Ska även unna mig att bada och snorkla, vilket jag inte vågar  alltför nära inpå FET. Jag har minkat mitt Dhea-intag till 25 mg eftersom jag var rädd att den hade stört min cykel. Visst är det bra med tjock slemhinna vid implantation men inte på cd 3 efter kraftiga blödningar.

• Vi 5

cff, så himla tråkigt!

Bambi, ha en härlig solsemester!

Jag ringde mvc igår och det gick inte att få boka tidigt ul, fick iaf till slut tid till dem bm jag gillar och har haft förut redan till på tisdag, så hoppas att hon kan hjälpa mig att få ett tidigt ul. Mejlade även hemortsgyn och berättade att jag är gravid igen och hon skrev att jag kunde få göra tidigt vul, v7 för 1000kr. Så jag väntar väl till tisdag och ser vad det finns för möjlighet på mvc.

• Älva1973
    cff: Jag håller fortfarande tummarna för dig, "it ain't over until the fat lady sings"
    (kanske borde säga det till mig själv också Obestämd, men det är ju lättare sagt än gjort)

Kattflickan: Känns skönt höra att andra upplevt samma, men sedan kan man ju definiera en värk på så många olika sätt. De kan kännas lite annorlunda. Nu hade jag även lite värk bakom svanken i kombination med molandet. Ja du märker att man letar alla detaljer som finns. 

Hoppas det går bra på igångsättandet, samla alla dina krafter nu och packa väskan ordentligt Skrattande 

Bambi2: Hoppas att ni får en jättehärlig semester i solen Solig Kan vara skönt komma ifrån och ladda batteierna för nya försök. Hur verkar det för dig med IVF? Har ni några nya planer?

Det är skönt läsa tankar från de som inte är mitt inne i det hela med blödningar. Jag försöker att inte stressa upp mig i onödan med det jag känner i form av värk och blödning. I dag är det mindre på pappret, men det kan ju komma mer framåt eftermiddagen.

Jag kan meddela nu att min underbart omtänksamma BM ringde mig nyss och berättade resultatet på HCG-provet, det gick väldigt snabbt att få svar tyckte jag. Snabbare än den där privata gyn hade sagt.

Nu ska ni få höra, jag kan ju inte mycket om det värdet, men hon gav mig lite referensvärden också att jämföra med. Jag hade 2639 och var då i v.5+4 (hon hade räknat ut 5+2 från mensens första dag, jag räknar ÄP som 2+0).
    Enligt henne var medelvärdet för v.5 1398 och för v.6 3359.
    Men att i v.5 så kunde det vara normalt med allt mellan 300-7000. Och efter vecka 9 så avtar hcg-värdet.

Vad har ni för erfarenheter kring HCG?? 
  • germany
    Älva - Ditt hcg ser helt normalt ut :)
    När jag var i precis innan vecka 5 så hade jag ett hcg värde på 2810. prick en vecka senare hade jag ett hcg på 14822.
    Jag trodde också (liksom dig)  att det var kört när det först kom brunt och senare då när jag fick upprepade blödningar, så jag förstår precis hur du tänker och känner.

Och när man sitter där själv,  mitt i det hela så jobbiga och in en så känslig situation så hjälper det inte det minsta att vänliga människor vill säga att det säkert inte är någon fara osv.....Man är så totalt inne i sin hjälplösa & oroliga bubbla att man inte är det minsta mottaglig för att själv ens våga se hoppfullt på det hela.

Ocn nu är jag själv en av de vänliga människorna :) som vill försöka flika in med lite friskt hopp. Helt ärligt, jag tror inte du ska eller behöva vara så jätteorolig :) Det här verkar som att det kan gå hur bra som hellst för dig och det du kan göra är bara att ta en liten pyttedag i sänder och försöka vila och ta det lugnt och inte stressa upp dig i onödan.
    När du sedan snart får göra vul och se ett hjärta ticka så kanske du själv vågar tro på att ditt pyre faktiskt vill och kommer att stanna kvar hos dig. Baby
  • Älva1973

Germany: alltid lika intressant höra om andras upplevelser, uppskattar dina lugnande ord. Jag hoppas kunna få uppleva möjligheten att få lugna andra i framtiden. Pass it on.

Då har jag lite lägre hcg än dig då jag hade gått in i v.5 en bit. Men nivån ligger inom normalonrådet, så det är bra. Tror inte jag kommer ha lika högt som dig nästa vecka. Borde finnas någon sida som kan räkna ut förväntad hcg efter en viss tid utifrån ett värde. Ska googla efter det när jag har datorn i knät, tittar in från mobilen. Tänk så jag kan snöa in på detaljer.

Kattflickan, hur gick det med provsvaren? Frånvaro antar jag innebär igångsättning :)

Vi4, hur mår du idag? Testat digitalt än?

Cff, kraaaam!

Skickar även en stor kram till er andra som kämpar nu :)

• cff

Nu har mitt svaga plus "kommit ut". Jag är tacksam att jag fick bekräftat omgående att det var kört så att jag kunnat stoppa mig själv från att börja hoppas och drömma. Skönt också om nu mensen kommer omgående så att nästa försök inte blir fördröjt en massa veckor. Vill nu bara komma igång igen så snart som möjligt.

• Vi 5

cff, usch så tråkigt att det inte blev mer Låter bra att du ändå kan se det lite positivt och att du ändå kom en bit på väg. Det var ju ungefär så för mig, att jag gick typ en vecka över tiden och det blödde ut, men så blev jag ju gravid direkt efter. nu är jag i v 5+6 och hittlills verkar det ju lovande.

Älva, hur går det? Låter ju jättebra med hcg-värden som är helt normala. Då verkar ju allt gått rätt med embryoutvecklingen så här långt. Sedan har vi ju som sagt inga garantier, men vi får försöka tänka på att just det att det verkar "rätt" hittills är bra tecken och de första stegen på vägen. Jag har nu tagit mitt veckoindikatortest med och det visade iaf 3+, så det var ju skönt. Det verkar inte gå att få tidigt vul på mvc, men jag skulle iaf få prata med min bm i dag så jag hoppas kunna övertala henne att boka läkartid. Annars får jag försöka göra ett privat...  

Kattflickan, men så jobbigt med de stigande värdena! Hur var provsvaren sedan? Blir du igångsatt nu, eller har du redan blivit det? Tänker på dig och bebisen!  

Pippa, jag är glad över att du/ni verkar ha landat och redan kan se framemot ÄD och jag vill önska lycka till med det. Men jag hoppas du kommer att hänga runt här så att jag får följa din resa! 

MsBoring, tänker på dig!!      

Susmar, du finns också i mina tankar.