• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Sibeb

Vill gärna gratulera er som  blivit gravida! Jag tillhör er skara Skrattande och vill gärna dela med mig av´mina erfarenheter av DHEA, pergotime och progesteron.

Jag är snart 41 år  har en dotter på 4 år som blev till efter 1½ års "kämpande". Vi var precis på väg att inleda IVF, men lyckades på egenhand. När hon var 1 år började vi att försöka få till ett syskon. Det tog ju lite tid förra gången.... Det gick inte så bra... Vi försökte med insemination och 2 IVF. Vi testade insemination i kombination med pergotime. Jag har iofs ägglossning, men jag tog pergotime för att få fler ägg vid varje ägglossning. Jag testade akupunktur, men det gjorde ingen skillnad. För 3 år sedan (när vi började syskonförsök) så hade jag ett AMH-värde på ca 0,35.

För 3 månader sedan började jag ta  DHEA. Jag tog först 50 mg/dag, men eftersom jag inte märkte några direkta biverkningar så ökade jag efter ca en månad till 75 mg/dag. Efter nyår tog jag ett nytt AMH-test och då hade värdet minsakt så att det var "under mätbart"  enl läkare. Hon lät mig i alla fall testa en omgån pergotime till och vid VUL straxt inna ägglossning så fanns det 2 lagom stora ägg. Hon skickade hem mig och sa att nu var det upp till mig och min man.Flört Jag fick med mig ett recept på Lutinus (progesteron). JAg började ta dem samma dag som ägglossningen.

Till min stora förvåning så var mensen sen... Den är nu 6 dagar sen och jag har testat 3 gånger. Det är svaaaaga streck på testerna, men de finns där. OCh jag har klara graviditetssymptom. Trött som tusan och illamående. Om allt går som det ska så kommer det en bebis den 2 november . Vem vet. Kanske blir det 2....

Jagkänner mig helt övertygad om att det var DHEA som var tricket!   

• Lillstoran

Sibeb och Mianhjärta - grattis till er båda! Vi 4 - grattis till dig också, berätta gärna i tråden hur allt fortskrider. En hel del gravidsnack i många trådar. Har du gått med i någon gravidtråd ännu? Jag avvaktade otroligt länge, då jag tänkte att gör jag det får jag väl missfall. Föräldragruppen börjar inom kort och jag ser jättemycket fram mot detta. Personer i samma område i Stockholm och som har barn som är lika gamla. Min väninna fick massa nya vänner som hon träffade flera gånger i veckan, som de nu firade nyår med men det beror också på hur aktiv man själv är. Får e-mail från Soligor, hon hade hamnat i en jättetrevlig föräldragrupp. Kul att ha någon att träffa på dagarna som är i samma livsfas, då mina vänner arbetar på dagtid.

• Lillstoran

Antar att ni redan hunnit läsa artikeln och det var även på nyheterna häromdagen. Uppsala universitet har publicerat ett vetenskaplig studie där det nu är bevisat att de med högt AMH värde ofta lyckas inom 3 försök, medan de med lågt AMH värde behöver 6 försök. Googla får ni fram artikeln. Spännande om de kan belägga effekten av DHEA vetenskapligt. D - vitaminstudien som jag körde på Karolinska mars 2012, gav tydligen inget resultat.

• germany

Tuvalina - Tack för tanken. Tänker på dig också och hoppas att tankarna når fram och att ni nu kommer att få ha turen med er i det ni har framför er framöver. Jag hoppas också att du inför resan hinner ladda batterierna och att din kropp finner lugn & ro så att den inte är sönderstressad. Ta hand om dig!

• Älva1973

Tuvalina, så roligt att du tittar in och tack för tanken du skickar :)

Fick i morse se ett litet hjärta fladdra, sådan oerhörd skön känsla. Jag var så spänd och nervös att jag hade svårt förstå att det var sant. Några tårar letade sig ner på kinden och jag tror sambon grät desto mer :)

Nu ska jag bara försöka bearbeta detta så att alla mina negativa tankar och tvekan blir mindre, vill kunna få börja njuta nu.

• Tuvalina

Tack Germany. Just nu mår jag bättre och bättre. Vilket bådar gott. Faktum är att jag börjat med Dhea igen. Äter 75 mg per dag. Förstod att håravfallet troligtvis berodde på något annat, min medicin mot förhöjt prolaktin förmodligen. Jag har ju mest fått för mig att DHEA förstörde mina ägg eftersom de blev sämre efter jag börjat ta dem. Men så kan det omöjligt vara?

Susmar. Var tänker ni göra ÄD? Vi ska göra det i Åbo, då får man ersättning från F-kassan.

• Vi 5

Älva, fantastiskt, med ett HjärtaJag kikade in just för att se hur det gått för dig! Verkligen roligt att höra! Själv känner jag mig just nu jätteorolig igen. Jag har ju mått så fruktansvärt illa, men idag känns det mycket mindre och jag an inte låta bli att oroa mig trots att jag vet att det kan variera. Jag har minskat lite på prednisolonet och även på Albylen för jag får så ont i magen, tänk om det ställer till det?! Känns långt till mitt vul, 15 dagar kvar.

Sibeb, så roligt att höra! Grattis!

Anne, vad fint att du känner dig lite bättre igen! Oj har du redan hunnit upp i 75 mg, vad bra att det verkar fungera. Hoppas det gör susen. Jag har svårt att tro att kvaliteten skulle kunna bli sämre, men helt säker kan man ju tyvärr inte vara.