• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Kattflickan, men åh stort stort grattis!!!{#emotions_dlg.flower}BabyHjärta Och så skönt att hon var så pass stor, det underlättar ju verkligen. Hoppas nu ni får må bra allihop!

cff, men så besvärligt, man vill ju bara att det ska komma ut m det ändå är kört, så att man kan få börja om. Stackars dig! Och du, åk verkligen in om du får ont så att du inte får komplikationer! Varm kram!

Älva, jag förstår dig och din oro, jag känner likadant, åker berg- och dalbana och kan inte tänka på NÅGOT annat. Men det är ju verkligen så att allt nu är bra med din graviditet. Om det går snett nästa vecka kan vi inte veta, men NU är det bra! Jag önskar att du kunde få hitta ett lugn i det.

Germany, hej, så roligt att se dig! Hur mår du nu?

Själv är jag nu i v6+0 och har fått tid till vul den 19 mars, känns som en evighet.  Då är jag iaf i v9 om jag kommer så långt. Så det är väl iofs bra för om man då sett att allt ser bra ut så har man passerat den första tröskeln med risker och därmed är det ju lite lägre risk att något går fel sedan. Men det känns länge att vänta. Jag började i helgen må väldigt illa och det har ökat sedan dess, det är ihållande och sitter där hela tiden, enda gången det lindras är när jag äter så jag måste ärt hela tiden för att stå ut. men jag är väldigt tacksam för illamåendet. Jag har ju mått extremt illa vid graviditet, men vid mf så har jag inte känt det alls nästan, så för mig är det ett bra tecken. Men även det går att analysera och jag tyckte just att det minskade lite och sp kom katastroftankarna direkt.

• cff

Lättad - mitt hcg har gått ned så det är faran över för X (om det var något som satt fel så har det iaf nu kommit ut). prov igen på måndag "för säkerhets skull", men behöver inte längre se till att inte bege mig för långt från ett sjukhus (tydligen är det t.ex. inte att rekommenera att åka upp till fjällen om man har ett misstänkt X - man lär så länge man lever).

• germany

Cff - Skönt att hcg börjar sjunka och att farhågorna för ett X därmed kan lätta, puh!

Vi 4 - Jag mår bättre. Mår mindre och mindre illa (även om jag senast  i morse fick ett bakslag och "tjöjdes" över toalettstolen. Tror också att jag kommit in i de som kallas "spökveckorna". Magen har blivit mindre svullen och jag känner mig emellanåt som ganska ogravid.

Känner mig i övrigt lite piggare rent allmänt och hoppas få må ännu bättre allteftersom så jag kan få lite mera gjort här hemma. Vill försöka fixa och greja med en massa så jag kan få ta det lugnare sen när jag börjar bli allt otympligare och känna att jag har gjort bort en hel del av mina "måsten" här hemma. Mina blommor väntar tex på att få lite näringsrik jord så de orkar leva vidare  (orkade inte sätta om dom ifjol då jag var helt knäckt pga barnverkstaden....) Så mina blommor kommer att bli gröna av klorofyll och förmodligen väldigt nöjda Skrattande

Roligt att läsa att din graviditet fortlöper fint. Det kommer att gå bra ska du se :). Men vi kämpare har nog lite svårt för att våga tro på det hela.....Inget konstigt allt utan jag skulle nog vilja kalla oss helt normala med det bagage vi har med oss. Är väldigt glad för din skull med tanke på allt som du och din man har gått igenom.

Älva - Kan nästan känna din glädje när du fick beskedet om att hcg ökat. Förstår också hur svårt det är att våga tro och tänka positivt när man är så himla rädd för bakslag. Men jag hoppas & tror att du kommer att få uppleva graviditetsvecka efter graviditetsvecka :)
    Dock så blir jag orolig när du skriver att du känner på din tapp, håll inte på att känna efter och pilla så mycket, det kommer inte att hjälpa dig i vilket fall som hellst att känna på den.

Susmar - Hur ser era planer ut? Hoppas du mår lite bättre och att solen snart får lysa på dig / er Solig

Bambi - Läget med dig?

• Älva1973
    germany: Jo jag vet, men kommer ju åt den då jag stoppar in vaggisen Rynkar på näsan
    Men nu har jag gjort om den till en supp stället och tar den rektalt. Orkar inte med att ha känslan att jag sabbar något inne vid tappen eller i slemhinnan. Har fortfarande lite slemmigt brunt/rött när jag torkar mig. Vanligast är det faktiskt på morgonen och då jag gjort nr 2.

VUL på måndag, vet inte vad jag ska tro. Har ju börjat hoppas ganska mycket igen. Har sedan igår börjat få en diffus känsla av illamående...men bara ytterst svag. Kan tillägga att jag har kräkfobi så min hjärna är programmerad att inte känna efter på sånt.

vi4: Ja i vecka 9 borde man se rätt bra och gör man inte det så...ja du vet....
    Men det bara måste gå bra för oss nu tycker jag.

cff: så bra att du undkom X, hoppas och hejjar på dig inför dina nästa försök. 

Tack bambi, kram till dig med Solig
  • Mianhjärta

HJÄLP!

Jag har plussat. Egentligen är jag skitglad men efter mina 5 missfall känns det panikartat. Jag som verkligen tänkte att jag ville ha ätit dhea i minst 3 månader för äggkvaliténs skull innan jag blev gravid igen.

Nu kommer några fruktansvärda veckor. Alla mina missfall har börjat med blödningar som pågått under många veckor innan missfallen varit ett faktum. Så för mig betyder blödningar missfall. Alla gånger har också mina graviditetssymtom helt försvunnit strax före missfallen. Det känns hemskt att ha denna erfarenheten av hur min kropp fungerar. Vad gäller  veckoindikatorn på graviditetstesterna så har den alltid visat färre veckor än den borde vid mina missfall så i mitt fall betyder det att något håller på att gå fel även om graviditeten fortlöper flera veckor till.  Idag visade den  2-3 veckor vilket borde stämma då jag idag är i v 4+3.

Måste jag sluta genast med dhea nu? Jag mår ju så bra av dom tabletterna. Kan jag fortsätta lite till tror ni? Kanske trappa ner och ta 50 mg och sedan 25 mg? Jag hann ju bara äta dom i 2 veckor innan ägglossningen så det känns som dom knappast kan ha hunnit göra några underverk med mina ägg på den korta tiden. 

Tror ni att melatoninet som jag åt i 6 veckor innan jag började med dhea kan ha förbättrat mina ägg?

Jag ska sluta med mina Q10 nu genast men ska jag sluta med D-vitaminet också? Jag tar en hög dos på 5000 enheter eller vad det mäts i. Jag börjar äta apotekets kosttillskott för gravida idag framförallt för folsyrans skull och frotsätter med mina omega 3.

Det snurrar i mitt huvud nu men jag ska verkligen försöka vara så positiv som jag bara kan. Detta första steg måste man ju gå igenom oavsett om det går bra eller inte. Det går liksom inte att hoppa över.

Kram till alla er som kämpar och är så underbart stöttande människor. Jag önskar er ett stort lycka till från hela mitt hjärta och jag följer allt som skrivs i tråden.

• Tuvalina

Mianhjärta, om jag var du så skulle jag äta Trombyl nu 100 mg - det kan ha en positiv inverkan att förebygga missfallet.

Jag skulle absolut sluta med DHEA om jag blev gravid. Finns ingen anledning att riskera något.

Hej alla! Förresten, jag läser här ibland även om jag inte orkar skriva direkt.

Cff, jag beklagar att det inte tog sig, hoppas det rättar till sig fort nu så att du kommer i form igen. Tyvärr har jag förstått av erfarenhet att då det kommer till hormoner så går det långsamt och det är mycket i kroppen som ska fungera så att allt faller på plats och det är just TID som behövs ibland...

Älva, önskar dig ett stort grattis och lycka till!

Germany och Vi4 - tänker på er och är glad för att ni blivit gravida!

• Vi 5

Mianhjärta, stort grattis! Först vill jag säga ATG det ju verkar vara en lovande start då veckoindikatorn ligger rätt! Jag känner igen det där med att veta ganska bra hur ens egen kropp reagerar, det är verkligen på gott och ont.
    När det gäller DHEA skulle jag sänka och trappa ut relativt snabbt, det finns indikationer på att höga testosteronvärden i början av graviditet kan öka risk för autism. Förmodligen ligger du inte för högt men alla kliniker verkar råda att sluta vid plus!
    D-vitamin har jag själv fortsatt med men inte i så hög dos, håller mig till den rekommenderade, samma med omega-3 just dessa två finns ju studier på gynnsam effekt för. Folsyra är ju jätteviktigt. Q10 har jag inte vågat.

Däremot kör jag på eget bevåg Albyl Minor för att ev kunna minska risk för mf. Man bör vara försiktig med detta och jag känner mig fortfarande osäker, men tar 1/4 som sägs vara ofarligt. Max1/3 per dag om jag förstått rätt! Håller tummarna för dig!

• Mianhjärta

Tack snälla Tuvalina och Vi 4 för svaren. Jag ska genast köpa albyl och ta 1/4 tablett / dag för säkerhets skull.

Det låter helt klart som jag ska trappa ner dhea:t snarast. jag kanske bara tar 25 mg några dagar framåt.

Tyvärr dök första lilla blodstänket upp nyss. MEN denna gången ska jag verkligen försöka vara cool och tänka positivt. Jag kan ju inte påverka utgången. Stänkblödningar skrämmer mig inte utan de är när de blir återkommande, ihållande och sipprande som det inte bådar gott tänker jag.

Stor kram till er :)