• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Anemon

Tuva, roligt att se dig i tråden igen. Vi åker också till Åbo nästa vecka för första besök!

Älva, grattis! Så roligt att höra att det lilla pyret mår bra. Hoppas du kan slappna av och njuta nu.

Sibeb, grattis! Roligt att höra att det finns hopp och att DHEA kan hjälpa.

Själv tar jag fortfarande DHEA och är även i gång med att bygga slemhinna inför stimulerat FET om våra frysisar överlever. Och som sagt besök i Åbo på gång för att skifta spår om inte FET ger något. Efter mer än 10 stimuleringar och 9 återföringar så är det dags att skifta spår för oss. Men hemma försök och DHEA fortsätter jag med ett tag till.....finns ju många tecken här i tråden på att det kan vara avgörande

• germany

Anemon - Smart att i väntan på ÄD jobba på ändå med dina egna ägg, man vet aldrig vad som kan hända :)

Jag tror starkt på DHEA, men även att lägga om kosten så gott man kan. Jag hade under sommaren och hösten ätit glutenfritt och även laktosfritt. Drack inte ens vanlig laktosfri mjölk utan ytterligare ett snäpp åt det "nyttigare"hållet (kommer inte ihåg nu den mjölken heter). Jag åt mkt proteiner, grönsaker & frukt.
    Åt inget godis alls. Var inte rädd för att använda lite fett i maten. Motionerade men inte sådan motion som var slitsam utan motion som höll mig så där lagom i form och som jag njöt av (typ långa raska promenader).
    De vitaminer jag åt var D-vitamin, Omega, B-12, Folsyra 5mg, Super C. Sedan åt jag också kortison i låg dos.
    Och så DHEA så klart Glad

Sedan så spolades mina äggledare 2 ggr tätt inpå. En gång HSG och en gång HSS.
    Kan absolut rekommendera att man försöker få sina äggledare spolade för att se om det finns fri passage och ev öppna upp om det finns något hinder. Kan också vara bra om man efter en genomspolning får kolla så att det inte finns vätska kvar i äggledarna då det isåfall gör att inget embyo kommer att kunna fästa.

Allt det här har du nog koll på redan :), men kanske någon annan kan snappa upp några fånigt enkla tips om hur man kan jobba för att förhoppningsvis förbättra chanserna. Utöver det jag skrivit så tror jag också det är viktigt att försöka må bra mitt i all kamp.....För mår själen bra så mår kroppen också mkt bättre. Kropp & själ hänger ofta ihop.

• germany

Tuvalina - Skönt att höra du mår bättre. Vill så gärna att det ska få gå bra för dig. Och vet du vad? Jag tror faktiskt att det kommer att göra det och att lyckan kommer att vända tillbaka till dig i mångfald Glad
    Men ang. DHEA. Du har ju endo, du kanske inte borde äta DHEA då? Har för mig att jag läst att kvinnor med endo inte ska äta DHEA. Har tyvärr inte just i skrivande stund någon länk att ge dig, men kolla upp om det stämmer.

Älva - Grattis till det lilla hjärtat du fick se Hjärta

Vi 4 - Hur mkt kortison äter du nu? Sluta inte alltför tidigt. Kan du inte försöka få Trombyl utskrivet av läkare istälet för att äta barnalbyl?  Jag har precis slutat med prednisolon i går. Har ätit 5 mg sista tiden och trappade ner till 2,5 mg de senaste 14 dagarna. Progestronet har jag trappat ner rejält och räknar med att ta sista i helgen. Har tagit var 3:dje dag nu ett tag, bara för att jag inte ville tvärsluta.

• Älva1973

Tack igen alla söta, ingen nämnd, ingen glömd  {#emotions_dlg.flower}
    Ja nu känns det verkligen bättre. Vet inte om spärren släppt men nu har ett lätt illamående kommit krypande. Är väl bara tacka och ta emot.

vi4: Jag förstår att du är orolig och vet hur det känns att vänta läääänge. Kram Hjärta

Det ska bli spännande läsa om alla era ÄD framöver för er som ska göra det Solig

• Tuvalina

Germany, tack för dina ord! De värmer! Jag är mycket medveten om att DHEA inte rek vid endo. Min endo har lugnat ned sig rejält efter graviditeten. Men jag har ju en cysta på äggstocken. Och jag har ju helt klart tecken på östrogendominans eftersom jag har ömma bröst i follikelfasen och väldigt ömma bröst i lutealfasen trots tillförande av progesteron. Så, det kanske inte är någon bra idé med Prasteron trots allt

• germany

Tuvalina - Du har inte så mkt tid kvar att försöka då det snart drar ihop sig för Finlandsresan för dig.
    Så kanske det är bättre att du nu fortsätter fram tills du vet att det inte hinns med några fler hemmaförsök.
    Kroppen kanske inte heller mår bra av att "hatta" hit & dit utan bättre att du nu då trots endo äter DHEA när du nu börjat? Kanske du ska nöja dig med lite lägre dos, som att variera mellan 25 mg och max 50 mg?

Skönt att din endo är bättre! Jag hoppas att ni hinner med ett par hemmafösök till innan det drar ihop sig.
    Tycker det är jättebra att ni testar hemma i väntan på ÄD istället för att kasta bort de chanserna som jag alla gånger tror kan vara en chans för er att det faktiskt kan hända nåt Glad.

Kram!

• Hannah8401

Tuvalina, är ömma bröst i lutealfasen tecken på östrogendominans? Och kan progesteron hjälpa mot det?

• Tuvalina
    Hannah, hur lång lutealfas har du? Har du spottings (småblödningar innan mens) och om du har ömma bröst med, lite ömma bröst har man ju i lutealfasen, särskilt vid ÄL och innan mens men det ska inte vara mycket. Du kan testa att smörja med ProgesterAll 20 mg per dag. 10 mg morgon och 10 mg kväll.

Germany, PRECIS , så har jag nu tänkt som du skrev! Jag äter 50 mg per dag nu så får det vara bra så!
    Inte hatta för mycket men jag tänker ändå att jag bör sluta helt en månad innan ÄD eftersom jag ska ta procrenspruta och då tänker jag ändå att kroppen kanske mår bäst av inga tillskott av hormoner...
  • germany

Tuvalina - Det låter klokt. Låter också bra att du slutar några veckor innan du påbörjar behandling. Men nu hoppas jag att dina hemmaförsök kanske ger resultat först Glad. Chans finns alltid så länge man försöker!