• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Mba 12 - Nu efterlyser jag dig! Cool Du borde ha kommit hem fråndin USA resa och jag undrar hur du har det?
    Hopaps allt är ok och att du snart ger ett livstecken ifrån dig. Tänker på dig och saknar dig i tråden.

• Hannah8401

Tuvalina, när jag ätit pergotime blir lutealfasen bara 6-8 dagar och ganska mycket ömma bröst från äldagen. Utan pergo verkar den vara 11-13 dagar, och ömma bröst börjar en vecka innan mens. Jag smörjer med progesteronkräm. Är såna vagitatorer starkare än progesteronkrämen?

• Lillstoran
    germany skrev 2013-03-07 08:10:10 följande:

Tuvalina - Det låter klokt. Låter också bra att du slutar några veckor innan du påbörjar behandling. Men nu hoppas jag att dina hemmaförsök kanske ger resultat först Glad. Chans finns alltid så länge man försöker!

Är du med i några gravidtrådar nu? Jag väntade väldigt länge och var bara med i 2 st, men det är jättekul - man får mycket mer gemensamt med de där på samma sätt som de som fått barn får mer gemensamt med andra som fått barn.

Många lämnar trådarna när de lyckats och ännu fler när de fått barn, då är det ytterst få som är kvar i tråden. Har knappt sett någon från 40 + tråden, de som har lyckats har jag knappt sett röken av. Förmodligen för att man får helt andra intressen, umgås och nätverkar med andra som får barn.

Alternativet är annars att vänta tills RUL, då är sannolikheten ännu lägre att det skulle hända något.
    Brukar kika in i gravidtrådarna men har bara sett dig i en enda, därav frågan.        

• Tuvalina
    Hannah8401 skrev 2013-03-07 08:37:20 följande:
    Tuvalina, när jag ätit pergotime blir lutealfasen bara 6-8 dagar och ganska mycket ömma bröst från äldagen. Utan pergo verkar den vara 11-13 dagar, och ömma bröst börjar en vecka innan mens. Jag smörjer med progesteronkräm. Är såna vagitatorer starkare än progesteronkrämen?
    Det är sannolikt att du får för kort lutealfas särskilt när du använder Pergo? Vet du att du får ÄL med pergo? Den låter ju som att vara relativt normal utan pergo... Men progesteronkrämen är inte farlig alls utan bioidentisk och till för kroppens naturliga progesteronalstrande.
    Du ska ta minst 20 mg progesteron varje dag. Pricken på tubens baksida i guld anger en mängd på 5 mg så den x 2 på morgonen och x 2 på kvällen . Smörjer du dig på olika ställen på kroppen? Det är också viktigt.

Ja, vagitorier är mycket starkare. Det låter som du kanske behöver dem när du kört med pergo.
  • Hannah8401

Ja det verkar som lutealfasen blir för kort när jag äter pergo. Jag tror jag fick äl av pergo, fick pos ältest och temphöjning, men tog blodprov på dag 21 och fick mens på dag 22 så blodprovet visade på ingen äl. Men det kan det kanske inte när jag tog det dagen innan mens?

Undrar om man kan få progesteronvagitatorer utan att man gör ivf? Tack för att du tog dig tid att svara.

• Tuvalina

Progesteron kan du absolut få utskrivet trots du ej gör IVF för att förstärka lutealfasen!

• Mianhjärta

Hej, jag fick ju ett plus förra helgen som jag knappt vågat tro på. Den ångest jag har när jag går på toaletten är sjukt jobbig. Man är ju helt livrädd att den första bloddroppen ska komma som enligt erfarenhet sedan bara leder vidare mot missfallet. Jag försöker tänka positivt men det fungerar bara korta stunder. Förra lördagen fick jag 2-3 veckor på digitalt test. Behöver jag säga att jag skakade när jag tog testet idag exakt en vecka senare? DET VISADE 3+. Tror jag är i v. 5+3 idag.

MEN var är illamåendet? Jag mår alldeles för bra tycker jag. Jag är ju inte ens tröttare än vanligt. Det jag tröstar mig med är att hcg:t höjts som beräknat på 1 vecka.

Jag hann ju  bara äta dhea i nästan 5 veckor så det kan ju knappast ha hunnit förbättra äggkvalitén. Däremot tänker jag mycket på att jag åt melatonin i 6 veckor precis innan jag började med dhea. När jag först läste om melatoninet på www.fertilitetsguiden.com/underlivet/aggkvalite.php blev jag helt övertygad om att det var lösningen för mig och jag valde att äta det då det kändes lite mindre läskigt än att äta dhea. Anledningen till att jag slutade äta melatoninet var att min ägglossning uteblev. Studien på melatonin är ju gjord vid ivf och jag tänkte inte ens tanken att ägglossningen kunde störas men det är tydligen vanligt har jag senare läst någonstans.

Tänk om jag verkligen har bättre förutsättningar denna gången tack vare melatoninet? Hoppas hoppas................. tänk om min 6:e graviditet kan lyckas?

Jag är nyfiken på ifall någon annan av er har någon erfarenhet av melatonin? Kan melatonin rent av vara lika effektivt som dhea på "gamla ägg"? Jag hade extremt stora förhoppningar på dhea:t men hann ju som sagt inte äta det så länge. Jag mådde otroligt bra av det och blev mycket piggare i hela kroppen. Eller kanske det faktiskt var dhea:t som gjorde att min kropp blev gravid då jag mådde så himla bra.

Vad tror ni? Kan jag ha bättre förutsättningar denna gången tack vare något av det jag ätit?  Mitt i all oro så är det ju lite spännande också.

Jag köpte hem albyl för att äta i förebyggande (1/4 tablett eller 1/3) men har inte vågat börja ta dom då jag är så otroligt rädd för att få blödningar! Jag har alltid mellanblödningar mellan ägglossning och bim normalt sett både vid graviditeter och i vanliga fall. Denna gång har jag endast haft enstaka stänk vid några tillfällen. Skulle jag kunna bidra till att starta blödningarna genom en pyttelite dos albyl tror ni? Kanske är det bättre att avstå.

Jag skickar en stor kram till er alla underbara människor som kämpar och stöttar i tråden :)

• Tuvalina

Mianhjärta, att du haft mellanblödningar mellan ägglossning och mens beror i största sannolikhet på progesteronbrist.

Stöttar du kroppen nu med progesteron?

Om du gör det kan du också ta albyl, så mycket ökar inte det blödningsrisken.

• Mianhjärta

Jag har frågat flera gynekologer om mina mellanblödningar men alla har sagt att det är åldern och inget konstigt alls. OCH att det inte hindrar en eventuell graviditet. Jag har verkligen frågat om det inte beror på något hormonellt och alla har sagt: NEJDÅ!

När jag sökte på apoteket hittade jag inget progesteron preparat som var receptfritt. Finns de bara på recept? Är det optimala att försöka få vagitorier utskrivna? Eller kan man få tag på kräm utan recept? Jag vill minnas att jag har läst det någonstans.

Tyvärr fick jag en första liten blödning nyss :( Precis när jag började tillåta mig att glädjas åt mitt 3+ resultat.

Tuvalina: Du har så stora kunskaper. Tack för du delar med dig. Jag önskar dig all lycka till och tänker att dhea:n du äter faktiskt kan hjälpa dig. Min känsla säger mig att det är din tur snart. Stor kram :)