• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Tuvalina
    Mianhjärta skrev 2013-03-09 12:56:58 följande:

Jag har frågat flera gynekologer om mina mellanblödningar men alla har sagt att det är åldern och inget konstigt alls. OCH att det inte hindrar en eventuell graviditet. Jag har verkligen frågat om det inte beror på något hormonellt och alla har sagt: NEJDÅ!

När jag sökte på apoteket hittade jag inget progesteron preparat som var receptfritt. Finns de bara på recept? Är det optimala att försöka få vagitorier utskrivna? Eller kan man få tag på kräm utan recept? Jag vill minnas att jag har läst det någonstans.

Tyvärr fick jag en första liten blödning nyss :( Precis när jag började tillåta mig att glädjas åt mitt 3+ resultat.

Tuvalina: Du har så stora kunskaper. Tack för du delar med dig. Jag önskar dig all lycka till och tänker att dhea:n du äter faktiskt kan hjälpa dig. Min känsla säger mig att det är din tur snart. Stor kram :)

Tack kära kära du. Tillåt mig småle åt läkarnas kommentarer.
    Ja, det har med åldern att göra och det är för att när man blir äldre, redan i 35-års åldern börjar vi producera mindre progesteron vilket kan göra att östrogen och progesteronbalansen blir i svajning det gör i sin tur att ägglossningen blir svagare och det i sin tur gör att vi får mellanblödningar i lutealfasen.

Min läkare på fertilitetsmottagningen har bekräftat detta för mig. Hon och flera andra källor där man kan läsa om detta så står det om detta faktum.

Du kan beställa en progesteronkräm på http://www.whiteday.se/progesteron.html
    Du bör smörja dig med 20 mg per dag. 10 mg på morgonen och 10 mg på kvällen. Guldpricken på tuben är 5 mg. Hon som säljer krämen säger att det räcker med 5 mg morgon och kväll men i de flesta fall gör det inte det. Det är väldigt individuellt.
  • Mianhjärta

Tack snälla Tuvalina. Jag har beställt nu och bad om snabb leverans. Hoppas det är möjligt.

Tänk att man måste ta reda på all information själv. Mina mellanblödningar började nog till och med innan jag fyllde 35 så det verkar ju stämma på mig att det är progesteronbrist. Alltså borde alla som försöker bli gravida och är lite äldre använda progesteron. Så trött på att gynekologerna bara skyller på åldern och inte hjälper till med det som går att göra för att förbättra oddsen. Dom säger alltid att det finns INGENTING att göra. Bara försöka igen!!!

Tur att vi kan skaffa oss egen kunskap här och dela med oss av. Stor kram till alla :)

• Missne

Hej alla kämpare!  Nu har jag läst igenom allt jag missat sen jag var inne senast vilket inte var lite, Dryga 100 sidor med både positiva och ibland även negativa inlägg. Men jag tycker ändå att jag generellt får hopp när jag läser i tråden eftersom ändå flera har plussat . Jag har idag gjort ÄP för första gången sen 2009! Tog paus från IVFandet under 2010 och 2011 och 2012 ficka jag avbryta innan ÄP pga för få blåsor. Började då med prasteron i somras och tanken var att jag skulle göra IVF under hösten, men det blev förskjutet av olika anledningar då prasteronet gav mig för höga testosteronhalter och utebliven äl och mens under en tid så jag sänkte dosen. Har nu ätit DHEA i 8 månader så jag hoppas att det visar resultat. Det blev iallafall 3 plockade ägg (bättre än två senaste försöken som jag fått avbryta innan äp iallfall. Aldrig ska man dock få vara helt nöjd då sambon för första gången hade ett ganska dåligt spermaprov Tidigare har han alltid haft toppensimmare, men denna gång rekommenderade de icsi . Får veta imorgon hur det gått med befruktningen...... Vi har tidigare gånger haft bra resultat av själva befruktningen, men nu vet man ju inte alls när både simmare och ägg är nedsatta....

• Missne

Nu har de ringt och meddelat att bara ett av de tre äggen var moget och kunde befruktas . De andra två äggen var inte mogna. *Är förstås glad att åtminstone ett blev befruktat men kan inte låta bli att tänka på om man kunde gjort nåt annorlunda. Tex funderar jag på om det är Menopur som är problemet. Har bara använt det en gång tidigare och det är enda gången jag inte fått toppenkvalitet. Blev lite övertalad att prova det igen nu då det ju "ska" funka bra på äldre kvinnor (är 3-4 år sen sist), även fast jag var skeptisk. Har tidigare använt puregon och alltid fått toppkvalitet även om få ägg. Eller är det prasteronet som är problemet? Det har ju gett mig höga testosteronhalter och TSH-värden. Men jag äter ju så låg dos (25 mg) så det borde inte vara det. Funderar även på om det är äggmognadssprutan. Ovitrelle är ju betydligt lägre dos än pregnyl. Kanske bör jag ha pregnyl. Nån som har koll på om det är bättre när man är svårstimulerad?Jag hoppas verkligen att mitt lilla embryo är en överlevare. Ska dit imorgon för insättning.... Håll gärna tummarna för att det ska överleva.

• Vi 5

Missne, jag håller tummarna att det ska överleva. Jag hade lite liknande vid min IVF i höstas, mannens spermier var plötsligt inte bra (hade varit bra alla prov innan) och jag fick mkt färre ägg. Bara ett blev befruktat, men det kunde sättas tillbaka tack och lov. Det blev inget den gången, men jag var glad att jag fick ett tillbaka. Tror de sa att det var bra med en befruktad sv tre möjliga om man fick köra ISCI. Jag hade samma stimulering som gången innan så i mitt fall behövde jag inte grubbla så mkt, det var nog slumpen och de sämre spermierna. Vi får ju tyvärr aldrig reda på vad som är vad i denna bransch heller. Håller tummarna!

Älva, hur går det? Hur mår du?

• cff

Missne - jag håller tummarna för att ägget skall dela sig fint. Stor kram.

• Älva1973
    Vi 4: Tack för omtanken. Mår bra.. eller så bra man kan förvänta sig. Har gott om symptom, men de är inte överdrivna. Nattkissandet har kommit igång ordentligt nu också. Blir hungrig snabbt och lätt illamåande ibland. Kvällstrött och somnar till alla filmer som börjar efter kl 21.
    Mina bruna flytningar slutade efter VUL-besöket och det har gjort mig mycket lugnare Solig

Hur har du det? Hur mår du? Nu är det ju inte länge kvar till ditt VUL Glad

• hemulen

Hej på er, läser fortfarande tråden lite då och då.... Mianhjärta, grattis till plusset, hoppas det håller i sig!? Älva, minns inte om jag sagt grattis redan Annars kommer här ett stort sådant, grattis! Missne, håller tummarna för att det blir ett toppenembryo som du kan få tillbaka! Jag hade många omogna ägg och fick pregnyl 10000 IE just av den anledningen. Tidigare hade jag fått Ovitrelle, och många omogna ägg. Sista gången blev det hela sex toppenembryon! Jag tror att Pregnyl är ett "äldre" preparat som lättare ger överstimulering (vilket jag fick en släng av trots rel. låg dos Menopur 150 IE).

• mba12

Kära Germany vad jag saknade dig, cff, Vi4, MissB., Tuva och många andra...
    Jag har skrivit lite på annan tråd.
    Har tyvärr bråttom :(
    Kram

• Missne

Tack för era tummar

Är nu iallafall ruvar så nu gäller det att pyret vill stanna. Hemulen precis min känsla att puregon är bättre på mig. Frågade läkaren idag om det men det hävdade han att det inte är. Ska iallafall ta extra ovitrelle var tredje dag, så alltid nåt. Fick även trombyl, prednisolon

hemulen skrev 2013-03-13 08:54:08 följande:
    Hej på er, läser fortfarande tråden lite då och då.... Mianhjärta, grattis till plusset, hoppas det håller i sig!? Älva, minns inte om jag sagt grattis redan Annars kommer här ett stort sådant, grattis! Missne, håller tummarna för att det blir ett toppenembryo som du kan få tillbaka! Jag hade många omogna ägg och fick pregnyl 10000 IE just av den anledningen. Tidigare hade jag fått Ovitrelle, och många omogna ägg. Sista gången blev det hela sex toppenembryon! Jag tror att Pregnyl är ett "äldre" preparat som lättare ger överstimulering (vilket jag fick en släng av trots rel. låg dos Menopur 150 IE).