• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff
    Missne skrev 2013-03-20 20:13:13 följande:
    cff: När min testosteronhalt var för hög och mensen uteblev hade jag 2,7, vilket var bara snäppet över vad du hade som högst. Normalnivån skulle tydligen ligga under 1,8 och när jag gick ner till 25 mg EDHA så sjönk testosteronet till 1,5.

Kommer du ihåg hur många timmar som gick mellan senaste DHEA-tabletten och att du tog blodprovet där du hade 2,7 i testosteron? Enligt Karolinska labs referensintervall skall det vara <2,7 (men med tanke på att det för mig hade gått 12 timmar sedan senaste DHEA-tabletten och mitt blodprov då jag hade 2,6 - och att mitt testosteron också eventuellt visar en tendens att falla allteftersom det gått fler timmar sedan senaste tabletten så har jag nog haft högre än 2,7 åtminstone i korta perioder). Jag har ju aldrig haft någon mens som uteblivit - men det låter ju rimligt att testosteron kan påverka. Sa läkaren att det var pga testosteronet?
  • Missne
    cff skrev 2013-03-20 23:03:48 följande:

Kommer du ihåg hur många timmar som gick mellan senaste DHEA-tabletten och att du tog blodprovet där du hade 2,7 i testosteron? Enligt Karolinska labs referensintervall skall det vara <2,7 (men med tanke på att det för mig hade gått 12 timmar sedan senaste DHEA-tabletten och mitt blodprov då jag hade 2,6 - och att mitt testosteron också eventuellt visar en tendens att falla allteftersom det gått fler timmar sedan senaste tabletten så har jag nog haft högre än 2,7 åtminstone i korta perioder). Jag har ju aldrig haft någon mens som uteblivit - men det låter ju rimligt att testosteron kan påverka. Sa läkaren att det var pga testosteronet?
    För mig så var det nog bara några få timmar mellan tabletten och blodprovet. Min läkare sa aldrig att jag skulle göra uppehåll. Konstigt att Karolinska hade < 2,7 när min läkare sa < 1,8 som normalt? Innan jag tog provet så trodde inte min läkare på mig att EDHA skulle ha påverkat min äl och testosteronhalt då han menade att halten jag tog var så låg (50 mg) men jag tjatade till mig prov och när han såg resultaten så trodde han att det kunde vara orsaken och särskilt efter den uppföljande provtagningen då halten sjunkit betydligt och jag åter fått mens/äl efter att jag  sänkt till 25 mg edha så trodde han på sambandet.
  • cff
    Missne skrev 2013-03-20 23:17:55 följande:
    För mig så var det nog bara några få timmar mellan tabletten och blodprovet. Min läkare sa aldrig att jag skulle göra uppehåll. Konstigt att Karolinska hade < 2,7 när min läkare sa < 1,8 som normalt? Innan jag tog provet så trodde inte min läkare på mig att EDHA skulle ha påverkat min äl och testosteronhalt då han menade att halten jag tog var så låg (50 mg) men jag tjatade till mig prov och när han såg resultaten så trodde han att det kunde vara orsaken och särskilt efter den uppföljande provtagningen då halten sjunkit betydligt och jag åter fått mens/äl efter att jag  sänkt till 25 mg edha så trodde han på sambandet.

Enligt Karolinska skall man vara fastande vid provet ("Lägre nivå av testosteron kan ses upp till 3 timmar efter födointag.") och det skall tas på morgonen (07-10) annars kan det visa ett lägre resultat än faktiskt nivå. 

Jag såg att andra lab har andra referensintervall (t.ex. i Gävleborg). Det skulle kunna betyda att ditt 2.7 inte är jämförbart med mitt 2.6 (som togs på Karolinska lab) - jag är osäker. Onekligen känns det som om jag skulle vilja lära mig mer om detta.
  • Hannah8401

Hoppas du hittar ett nytt jobb älva! Lite tråkigt när det är ont om jobb, akassan är väl inte heller den bästa.

Jo jag vet allt hur fertility friend fungerar jag har tempat länge, men jag har aldrig mätt tempen tidigare på morgonen om jag vart tvungen att gå upp då idag var den 36, 3 1, 5 timma tidigare än vanlig temptid, kan äl ha varit ändå? Jag vet inte hur missvisande det blir med tidigare tid. Jag får väl bara ringa läkaren och höra vad blodprovet sa.

Men vad kan anledningen vara om man har en större älblåsa som ser ut att släppa att den inte gör det?

• Swagger
    Happies skrev 2012-05-30 08:07:32 följande:
    Hej

Jag gjorde 4 misslyckade IVF där jag kom till ET endast en gång och då med ett embryo av sämsta kvalitet. Mitt problem är för få ägg med för dålig kvalitet. Därtill en riktigt tunn och dålig slemhinna. Vi prövade också ÄD men då var slemhinnan så dålig att varje FET (8 st.) misslyckades. 

IVF nummer 5 gjorde vi med egna ägg men även det misslyckades. När vi skulle göra vårt 6:e ivf  så åt jag DHEA i 5 månader. Eftersom jag bor utomlands så skrev läkaren ut det, en dos på 3 tabletter per dag = 75 mg. Jag började också med E-vitaminen Equiday som skulle göra livmoderslemhinnan tjockare, sen väntade jag på att mensen skulle börja så jag skulle få starta med sprutorna.  Ingen mens kom, och så visade det sig att jag blivit gravid på naturlig väg! Troligtvis tack vare DHEA och Equiday. Tyvärr fick jag missfall.

Vi tog en paus, och bestämde oss för att göra vårt 6:e IVF nu i maj. Jag åt DHEA och Equiday 4 månader före, och nu har jag testat positivt. Hoppas att det inte blir missfall den här gången!  Nu tog jag bara 2 tabletter = 50 mg DHEA per dag, och jag fortsatte med det ända fram till graviditetstestet. 

Har flera oöppnade burkar DHEA kvar som läkaren skrivit ut åt mig, men jag kommer ju troligtvis inte att behöva dem mer bara graviditeten lyckas. Men jag tror på medicinen, den funkar inte för alla men den hjälpte mig.  Hoppas att den kan hjälpa dig! Lycka till alla :) 
    Är det något speciellt med Equiday E eller kan man köpa vanlig E-vitamin på svenska apotek och förbättra slemhinnan?

Jag riktar detta till alla trots att jag kommenterat Happies första inlägg i tråden.

Jag är grymt sugen på att beställa hem DHEA nu. Vi ska snart på vårt sista besök i vår utredning och ska då få träffa en läkare och gå igenom alla provresultaten. Om jag har lågt AMH så ska jag be om att få DHEA utskrivet. Får se vad läkaren säger.
  • cff
    Älva1973 skrev 2013-03-20 16:22:30 följande:
    I dag har jag fått spottings först ljusbrunt i slemmet på morgonen och nu rödrosa på pappret när jag torkat mig efter jag kissat Rynkar på näsan v.9+3 idag. Har VUL först om 6 dagar och vet inte om jag orkar vänta till dess... 
    Tänk att man aldrig får vara glad. Fick dessutom varsel om uppsägning i går på grund av arbetsbrist. Känns inte som att jag orkar med mer snart. Man känner sig lite värdelös och bortkastad som gårdagens sopor fastän man varit lojal och arbetsam som en liten myra.
    Älva - jag hoppas det inte kommit något mer rosa.

Jobbigt med jobbet ovanpå allt annat - håller tummarna för att det stannar vid ett varsel och inte blir uppsägning (det är ju många varsel som inte leder till en uppsägning när allt kommer till kritan).  
  • cff
    Swagger skrev 2013-03-24 20:07:53 följande:
    Är det något speciellt med Equiday E eller kan man köpa vanlig E-vitamin på svenska apotek och förbättra slemhinnan?

Jag riktar detta till alla trots att jag kommenterat Happies första inlägg i tråden.

Jag är grymt sugen på att beställa hem DHEA nu. Vi ska snart på vårt sista besök i vår utredning och ska då få träffa en läkare och gå igenom alla provresultaten. Om jag har lågt AMH så ska jag be om att få DHEA utskrivet. Får se vad läkaren säger.

Enligt denna bipacksedel så består Equiday E av Alfa-tokoferol vilket enligt Wikipedia = E-vitamin. De tre sorterna av e-vitamin som jag har i min låda innehåller DL-alfa-tokoferylacetat eller D-alfa-tokoferylvätesuccinat. På multivitaminburkarna står det bara E-vitamin, inte i vilken form den är. 

Jag har aldrig hört att det skulle spela roll vilken form av E-vitamin man äter, men det är en spännande fråga, hoppas någon annan vet mer.
  • Swagger
    germany skrev 2012-09-03 21:20:20 följande:
    Katt - Vet du vad? Jag är i vanliga fall ganska tålig och trodde att jag skulle kunna andas ut det onda. Men efter att gång på gång få vätskan upptryckt så klarade jag inte av mera försök. Så efteråt så kändes det som om jag inte höll ut nog.....Men får hoppas att läkaren talade sanning när hon tyckte jag uthärdade undersökningen mkt bra.....Eller sa hon bara så för att visa empati med mig. Fick för mig på väg hem att om jag bara hade stått ut nån gång till så kanske hon hade kunnat öppna äggledaren. Men samtidigt så sa hon att hon hade tryckt in rejält och att den nog var helt "igenlödd" Rynkar på näsan.

Jag har pratat med min man och vi kommer nog att begära att få prata tillsammans med utredningsläkaren för det är inte bara detta med mina äggledare som har blivit konstigt utan även ett blodprov i vår utredning som slarvades bort, ett prov på AMH som jag inte fick veta förrän efter att vi misslyckats med 2 IVF:er och får slängt i telefonluren att det rekomenderas ÄD eller adoption. INgen hade talat om detta låga värde för oss tidigare.
    Jag vill efter detta inte ha med denne läkare att göra mera. 

Men visst är det så, det har man lärt sig vid det här laget, dvs att man måste verkligen hålla både ögon & öron öppna och vare en liten "mini-läkare" för att ta sig framåt i den här "branschen". Inte som det borde vara, men tyvärr så ser verkligheten ut så. Kanske fler som känner igen sig? Skulle tro det i allafall. 

Nu skriver jag på igen......Jo, livmodern såg bra ut och det är jag glad för. Och att det gjorde så vansinnigt ont beror nog på att det var stopp, men samitidgt så vet jag inte om hon gjorde rätt då hon fick göra om hela 3 ggr. Undersökningen ska vara klar med förberedelser och allt på ca 1 timme. Min undersökning tog nästan 2½ timme! Usch, det var verkligen hemskt! Fick med mig extra antibiotika hem då dom grejat alltför mkt där nere. Känns ju bra för även om jag tagit antibotika sedan i går så känns det tryggare att få ta ytterligare för att häva en ev infektion. Kanske är bra med en liten kur inför kommande försök.

Även om jag längtar efter ett barn så jag håller på att förgås så är jag verkligen så himla glad för dig och för alla andra som lyckats. Ni har ju också kämpat lika mkt som vi andra gör och det gör att ni är extra värd att få uppleva lyckan motför "normala" och helt "vanliga" par som skaffar barn. Hoppas att ni inte tyngs ner av våra inlägg här som ibland kanske inte alltid är så där jättepositiva......men livet är väl som det ska, kan jämföra det med en sol som går upp och ned och så är ju livet också. Men behöver lite sol nu ett tag så känns det nog lite bättre.
    Jag vet att det är ett gammalt inlägg, men jag kunde inte låta bli. Skrattande (Jag håller på att ta mig igenom denna långa tråd och hoppas få läsa om många fler solskenshistorier, en del har ju redan förekommit i tråden.)

Men fy. Jag läste även ditt första inlägg om din HSG röntgen.

Jag fick göra en vanlig HSS (äggledarspolning som sista steg i min utredning). Det tog 30 min och jag kände ingenting, men jag hade ju heller inget stopp. Jag rekommenderades också 2 x 500 mg Alvedon + 400 mg Ipren 30 min före behandlingen. Kanske var därför jag inte kände något.
  • Swagger
    cff skrev 2013-03-24 21:37:16 följande:

Enligt denna bipacksedel så består Equiday E av Alfa-tokoferol vilket enligt Wikipedia = E-vitamin. De tre sorterna av e-vitamin som jag har i min låda innehåller DL-alfa-tokoferylacetat eller D-alfa-tokoferylvätesuccinat. På multivitaminburkarna står det bara E-vitamin, inte i vilken form den är. 

Jag har aldrig hört att det skulle spela roll vilken form av E-vitamin man äter, men det är en spännande fråga, hoppas någon annan vet mer.
    Tack för svar! Solig
  • Älva1973

I torsdags fick jag komma och göra VUL. Allt såg bara fint ut och det går inte säga vart blödningen kommer från. Den här gången slutade det på tre dagar.

Nu har jag bestämt mig gör att sluta nojja. Har det gått bra då här långt nu så ska det gå bra resten av tiden har jag bestämt.