• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff
    Missne skrev 2013-03-17 18:04:09 följande:
    cff: intressant!Det är mycket dom pekar på att höjning av testosteron är bra för att öka fertiliteten, men har du nånstans sett vilka intervallhalter som är optimala? Det är ju inte bra att det blir för högt heller. När jag åt 50 mg DHEA stördes min äl och mensen princip uteblev. Vid provtagning så hade jag testosteronhalter som var för höga för att vara normalt vilket gjorde att jag sen bara åt 25 mg DHEA per dag. Testosteronhalten sjönk så att den hamnade inom normalintervallet, äl kom tillbaka och mensen även om den blev sparsammare än innan DHEA. Är det nån av er som mätt era testosteronhalter och vad ligger den på för er?

Jag har inte ännu hittat någon forskning på vilken nivå som är optimal. Eftersom i alla fall min testosteron-nivån direkt följer nivån av DHEAS (se tabellen nedan) och DHEAS-nivån snabbt sjunker för varje timme sedan jag tagit senaste DHEA-tabletten (streckade linjen i grafen) så tror jag att min DHEAS-nivå varierar mycket över dygnet och därför kan vara svår att optimera. Mitt DHEA (och testosteron) har varit högst precis efter att jag tagit senaste tabletten och lägst just före nästa tablett (de gånger jag gjort längre uppehåll nedan har varit i samband med biokemiska graviditeter). Det vore inte orimligt att tro att testosteronnivån då också varierar ganska mycket över dygnet - med en nivå som kan ligga högre än 2,6 vilket är det högsta i grafen - eftersom det värdet är taget 12 timmar efter senaste DHEA-tablett.

• cff
    Tuvalina skrev 2013-03-17 23:01:49 följande:
    Missne har tyvärr inte mätt min testosteronhalt - skulle gärna vilja....

Om ni äter DHEA så bör ni följa testosteronnivån. Ni kan försöka att berätta på VC att ni äter DHEA (läkaren har tystnadsplikt) och att ni därför behöver följa den rekommendation på uppföljning på sådan behandling som rekommenderas i Läkartidningen (http://www.lakartidningen.se/old/content_0339/pdf/3043_3049.pdf) (se nere till höger på sid 3045). Där står:

"Till kvinnor med hypofys-/binjuresvikt kan substitution med DHEA övervägas (Fakta 3). Numer finns peroralt DHEA (ex tempore-beredningen Prasteron-kapslar) att tillgå. DHEA tas som engångsdos på morgonen (20–50 mg) och har visat sig kunna ha positiva effekter [9-11]. Behandlingseffekten kan följas genom att bestämma androgennivåerna i blod (DHEAS, androstendion och testosteron) 24 timmar efter senaste intag av preparatet. Man bör sträva efter en normalisering av DHEAS (referensområdet åldersberoende) men inte av testosteron, då det skulle medföra överdosering."

Jag visade artikeln för min husläkare (jag berättade att jag självmedicinerade med DHEA) och sa att jag därför regelbundet behövde ta blodprover på DHEAS, androstendion och testosteron. 
    För de som får Prasteron utskrivet borde läkaren som skriver ut receptet också skriva ut remiss för prover (visa artikeln). 

• cff

Wikipedia-tabellen om ubiquionol fick konstigt format. Här kommer den igen:

• linköping68
    cff skrev 2013-03-17 23:01:38 följande:
    Jag äter en form av Q10 som heter ubiquinol (det Q10 som oftast säljs innehåller ubiquinon - som är en billigare form av Q10). Ubiquinon är den oxiderade varianten av ubiquinol och (i alla fall en stor del av det) omvandlas till ubiquinol när vi äter det. Det är ubiquinol som har den anti-oxidativa effekten.
    Ubiqquinol är dyrare och lite svårare att få tag på, ffa i högre doser. För närvarande äter jag 2 x 200 mg ubiquinol/dag. Forskning har visat att kroppen lättare tar upp ubiquinol, men jag har inte hittat någon info om vilken dos som är lämplig (på burken står det att man skall ta en tablett om dagen, men jag tar nu två).

På Wikipedia refererar de till en studie från 2012 som visar att spermier förbättras av ubiquionol:

Parameter measuredUbiquinol (200 mg/day)Placebo Sperm volume and density 28.7 ± 4.6 X 106/mL 16.8 ± 4.4 X 106/mL Sperm motility 35.8% ± 2.7% 25.4% ± 2.1% Sperm morphology 17.6% ± 4.4% 14.8% ± 4.1% Seminal plasma AOX CAT-like activity 422 ± 17 U/mL 311 ± 12 U/mL Seminal plasma AOX-SOD-like activity 54.7 ± 1.7 U/mL 36.5 ± 1.4 U/mL

Var köper du detta Q10 med ubiquinol?
  • Vi 5

Hej på er alla, jag vill bara säga att ni inte ska ge upp hoppet genom att berätta att vi idag fått se ett litet hjäta ticka Hjärta Helt fantastiskt! I dag är det 9+0, så det är ju lång väg kvar, men just nu ser det fint ut och jag glädjs åt det. Vi åt båda Q10, 100mg om dagen i några månader och jag hade ju ätit DHEA i 7-8 månader. Jag tror absolut att det har haft effekt i vårt fall.

• germany

GRATTIS till dig och din man Vi 4. Så roligt att få höra att ni nu fått se hjärtat picka på liten där inne Hjärta.

• Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-03-19 10:27:21 följande:
    Hej på er alla, jag vill bara säga att ni inte ska ge upp hoppet genom att berätta att vi idag fått se ett litet hjäta ticka Hjärta Helt fantastiskt! I dag är det 9+0, så det är ju lång väg kvar, men just nu ser det fint ut och jag glädjs åt det. Vi åt båda Q10, 100mg om dagen i några månader och jag hade ju ätit DHEA i 7-8 månader. Jag tror absolut att det har haft effekt i vårt fall.
    Underbart att höra, har tänkt på dig och hur det går Solig
    Nästa vecka blir det VUL 2 för mig och då får jag verkligen se om allt är som det ska. Förra gången var jag så lite gången att det kan ha hänt saker till nu tänker jag. Men jag är fruktansvärt mycket mer positiv nu än tidigare och det känns bra.

Jag följer med spänning den fortsatta utvecklingen här inne. Känns som att det är mycket kunskap och erfarenheter. Önskar er det allra bästa. Kram Hjärta 
  • Mianhjärta

Åhh stort grattis Vi 4 :) Att ha klarat 9 veckor och allt ser bra ut låter ju verkligen som ett bra utgångsläge.

Själv väntar jag på mitt 6:e missfall efter att gjort vul igår som visade alldeles för liten storlek och inget hjärta som slog. Blödningarna betydde alltså precis som vanligt att något gått fel. Det verkar helt enkelt som mina ägg är superdåliga!

Jag började redan idag med dhea igen och hoppas att det inte förhindrar att missfallet startar. Nu vill man ju bara börja om igen. Jag började direkt med 75 mg och vet att jag kommer få biverkningar med både hjärtklappning och huvudvärk. Förra gången så blev det i alla fall bättre efter ett par veckor.

Jag hann ju bara äta dhea ett par veckor innan ägglossningen som resulterade i denna graviditeten så jag kan ju helt klart förstå att dom inte hann ge något effekt på äggkvalitén på så kort tid.

Stor kram till er alla :)