• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Hannah8401

Hoppas det stannar nästa gång mianhjärta:'( jobbigt att det inte vill komma ut med en gång. Får man inte en utredning efter så många missfall?

Jag har en fråga angående temp, jag ska ju taprogesteron efter äl, jag tempar bara, och de gångerna jag haft äl har tempen alltid vart 36, 5 eller mer. Men imorgon måste jag ta den en timma tidigare, är det då normalt att den kan visa lite lägre temp även om äl varit? Tänkte jag skulle börja med progesteronvaggisar ikväll, men vill inte förhindra ev äl om den inte varit.. .

• Älva1973
    Hannah8401 skrev 2013-03-20 11:21:10 följande:
    Hoppas det stannar nästa gång mianhjärta:'( jobbigt att det inte vill komma ut med en gång. Får man inte en utredning efter så många missfall?

Jag har en fråga angående temp, jag ska ju taprogesteron efter äl, jag tempar bara, och de gångerna jag haft äl har tempen alltid vart 36, 5 eller mer. Men imorgon måste jag ta den en timma tidigare, är det då normalt att den kan visa lite lägre temp även om äl varit? Tänkte jag skulle börja med progesteronvaggisar ikväll, men vill inte förhindra ev äl om den inte varit.. .
    Tempen kan vara lite lägre om man tar tempen tidigare än man brukar. För du in dina temperaturer i Fertilityfriend? Jag tror inte att du behöver stressa och ta progesteronet dagen efter ÄL, kan säkert vänta till andra dagen för att vara säker. Är ju dumt om du råkar hindra en ÄL som kanske dröjer på sig lite.
  • Älva1973

I dag har jag fått spottings först ljusbrunt i slemmet på morgonen och nu rödrosa på pappret när jag torkat mig efter jag kissat Rynkar på näsan v.9+3 idag. Har VUL först om 6 dagar och vet inte om jag orkar vänta till dess... 
    Tänk att man aldrig får vara glad. Fick dessutom varsel om uppsägning i går på grund av arbetsbrist. Känns inte som att jag orkar med mer snart. Man känner sig lite värdelös och bortkastad som gårdagens sopor fastän man varit lojal och arbetsam som en liten myra.

• Tuvalina

Älva, fy vad trist med jobbet!

Ang ljusrosa blödningar förstår jag din oro MEN det är så in i vanligt att de kommer!
    Åk in akut så slipper du oroa dig!!

• Hannah8401

Älva, hoppas inte det är något allvarligt med blödningen. Många har ju det och det går bra.Men fy vad hemskt med jobbet! Kan du enkelt få ett nytt? Jag för in temp i fertility friend ja. Så den kan vara lägre tidigare även om äl inträffat? Tack för svar

• Älva1973

Hannah: jag har ganska bra kvalifikationer med universitetsexamen och arbetslivserfarenhet, men det gäller att hitta lediga jobb dom passar. De växer inte på träd precis för jag bor.

Du kan väl länka till fin kurva så får jag se. FF ritar inte ut ÄL förrän efter tre på varandra höjda tempar. ÄL-testar du också?

• Missne

Mianhjärtat: Åhhh nej vad tråkigt . Är så ledsen för din skull. Hoppas att det inte blir segdraget så att du kan ta nya tag snart igen.

Vi4: Skönt att få se hjärtat. Det måste verkligen kännas skönt.

Älva1973: Jag håller tummarna att allt står rätt till och att det bara är lite ofarliga spottings. Så typiskt att du även blivit varslad mitt i allt. Inte direkt det man behöver.

cff: När min testosteronhalt var för hög och mensen uteblev hade jag 2,7, vilket var bara snäppet över vad du hade som högst. Normalnivån skulle tydligen ligga under 1,8 och när jag gick ner till 25 mg EDHA så sjönk testosteronet till 1,5.

• Tuvalina

Missne, när din mens uteblev, hade du utslag på ÄL-test? Eller du kanske inte kollade det. Jag skulle behöva kolla min testosteronhalt men har ingen läkare till det...

• Tuvalina

Cff ser du skrivit om att kolla testosteronhalten när man intar DHEA. Ja, jag antar jag måste leta upp en ny läkare. Den jag har tar mig inte på allvar. Det skulle kännas jättekonstigt att be henne om ord. på prover.

• Missne
    Tuvalina skrev 2013-03-20 22:31:51 följande:
    Missne, när din mens uteblev, hade du utslag på ÄL-test? Eller du kanske inte kollade det. Jag skulle behöva kolla min testosteronhalt men har ingen läkare till det...
    Ja, fast inte som vanligt med en peak på ca en dag utan jag hade utslag på Äl-testet i över en vecka men det blev ingen äl. _Jag tempade samtidigt för att se om tempen gick upp men det gjorde den aldrig och äl-testet fortsatte visa högt LH, så till slut slutade jag mäta med äl-testen utan nöjde mig med tempen och den höjdes aldrig så det blev ingen äl.