• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Missne, åh grattis, så skönt! Nu får vi hålla tummarna!

Älva, tack jag börjar bli rejält nervös inför vul på tisdag, tänk om det inte är något där. Oron blir värre ju närmre tisdagen kommer  Jag mår illa så in i bängen iaf, i princip dygnet runt, allt luktar illa och jag måste äta hela tiden för att klara att stå ut med illamåendet. Jag är jättesvullen och dålig i magen, (kanske inte så konstigt med tanke på att jag äter hela tiden och lever på bröd) och brösten är väldigt ömma. Jag är också hemskt trött och vill helst bara sova. Jag försöker ta en dag i taget och just nu har jag mycket att göra både på jobbet och provat så det distraherar ju iaf lite.

• Älva1973

Vi4: det låter ju dom om du har rätt bra symptom ändå så det kommer gå bra på ditt VUL ska du se :)

Jag har däremot inte lika mycket illamående som tidigare, men jag äter mer nu ön förut så det håller den värsta hungern borta och lika så illamåendet. Ibland känns det dom att jag vill testa att inte äta för att se om illamåendet kommer tillbaka.

• cff

Ough! Hade skrivit ett långt inlägg som bara "försvann". Blir inte klok på FL.

• cff

GladFörsöker igen (men det blir aldrig lika bra andra gången …

Ju mer jag läser på desto mer spännande tycker jag att det här med fertilitet är. Det verkar som att väldigt mycket av det vi gör kokar ned till att försöka förbättra två parametrar (som försämras ju äldre vi blir): reducera oxidativ stress (ju äldre vi blir, desto sårbarare verkar våra ägg bli, bl.a. pga att telomererna blir kortare) och öka testosteronhalten.

Den oxidativa stressen skadar våra folliklar och denna minskar vi genom antioxidanter (Q10, melatonin, c-vitamin, e-vitamin, vetegräs, mm) och om vi har tur gör även labbet sitt bästa genom att sänka syrenivån i inkubatorn (till 5% som är samma som vi har i våra äggstockar, jämfört med 20% som vi har i luften).

Testosteronhalten har i studier visat sig direkt korrelera med antalet plockade ägg. I djurstudier (apor) har man kunnat visa att en höjning av testosteronhalten ökar antalet preantrala och antrala folliklar (de som utsöndrar AMH och skall utvecklas till mogna folliklar) samtidigt som det förbättrar kvaliteten på granulosacellerna som i sin tur förbättrar kvaliteten på våra mogna folliklar. Kroppens mottaglighet för FSH-stimulering ökar vilket innebär att en mindre dos av FSH behövs. Vi kan höja testosteronhalten genom att äta DHEA (som ju bl.a. omvandlas till testosteron) och genom att använda Menopur (dvs luteiniserande hormon/LH som, liksom hcg, har visat sig stimulera produktionen av androgener av vilka testosteron är en). Vidare kan tillväxthormoner också öka produktionen av testosteron (utöver att de har ett antal andra effekter som är positiva ur fertilitetssammanhang).

I tabellen nedan (inboxa mig om ni vill att jag mailar hela rapporten) så sammanfattas vilken effekt man sett i olika studier (som på olika sätt ökat testosteronhalten).

(T=Testosteron; Letrozol en aromatashämmare som förhindrar att T omvandlas till östrogen); Recombinant LH= Luveris, i stort sett samma som Menopur, men som till skillnad från Menopur, som utvinns ur urin, istället framställs med hjälp av DNA-teknik; GH= Growth hormones/tillväxthormoner)

• cff

Om man tror på att det är bra att öka testosteronhalten skall man vara medveten om att en vanlig (fler är 1 av 100 användare) biverkning av kortison är att binjurebarkens produktion av androgener (inkl testosteron) minskar.
    Det är verkligen en svår balans att välja vilka mediciner man skall satsa på (själv väljer jag att börja ta kortison först vid ÄP). 

• Missne

cff: intressant!Det är mycket dom pekar på att höjning av testosteron är bra för att öka fertiliteten, men har du nånstans sett vilka intervallhalter som är optimala? Det är ju inte bra att det blir för högt heller. När jag åt 50 mg DHEA stördes min äl och mensen princip uteblev. Vid provtagning så hade jag testosteronhalter som var för höga för att vara normalt vilket gjorde att jag sen bara åt 25 mg DHEA per dag. Testosteronhalten sjönk så att den hamnade inom normalintervallet, äl kom tillbaka och mensen även om den blev sparsammare än innan DHEA. Är det nån av er som mätt era testosteronhalter och vad ligger den på för er?

• cff
    Tuvalina skrev 2013-03-17 16:59:37 följande:
    Cff, äter du Q10? Hur mycket per dag äter du?
    Jag äter en form av Q10 som heter ubiquinol (det Q10 som oftast säljs innehåller ubiquinon - som är en billigare form av Q10). Ubiquinon är den oxiderade varianten av ubiquinol och (i alla fall en stor del av det) omvandlas till ubiquinol när vi äter det. Det är ubiquinol som har den anti-oxidativa effekten.
    Ubiqquinol är dyrare och lite svårare att få tag på, ffa i högre doser. För närvarande äter jag 2 x 200 mg ubiquinol/dag. Forskning har visat att kroppen lättare tar upp ubiquinol, men jag har inte hittat någon info om vilken dos som är lämplig (på burken står det att man skall ta en tablett om dagen, men jag tar nu två).

På Wikipedia refererar de till en studie från 2012 som visar att spermier förbättras av ubiquionol:

Parameter measuredUbiquinol (200 mg/day)Placebo Sperm volume and density 28.7 ± 4.6 X 106/mL 16.8 ± 4.4 X 106/mL Sperm motility 35.8% ± 2.7% 25.4% ± 2.1% Sperm morphology 17.6% ± 4.4% 14.8% ± 4.1% Seminal plasma AOX CAT-like activity 422 ± 17 U/mL 311 ± 12 U/mL Seminal plasma AOX-SOD-like activity 54.7 ± 1.7 U/mL 36.5 ± 1.4 U/mL